Система навчання правознавства учнів основної і старшої школи : автореф. дис.
Дата
2015
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
(uk) Шкільну правову освіту та навчання правознавства розглянуто з позицій системного підходу, визначено їх структурні компоненти та взаємозв’язки між ними, а також зовнішні зв’язки, чинники. Уточнено понятійний апарат дослідження. Проведено історико-методичний аналіз шкільної правової освіти в Україні, визначено й охарактеризовано дорадянський, радянський та сучасний періоди її становлення. Мету шкільної правової освіти визначено як розвиток правової предметної компетентності. В дисертації її описано як сукупність когнітивного, діяльнісно-процесуального та ціннісно-отиваціцного компонентів. Правову предметну компетентність розглянуто як рівневе утворення. Визначено такі рівні її розвитку: базовий, стандартний, профільний. Зміст шкільної правової освіти розглянуто у двох аспектах: 1) як сукупність правових знань, способів діяльності за зразком і досвіду їх здійснення, способів і досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення й досвіду його вираження; 2) як сукупність предметів /курсів з правознавства інваріантної та варіативної частин навчального плану СЗОШ. Розроблено методичні умови впровадження рівневої компетентнісно орієнтованої методичної системи навчання правознавства, її модель та експериментальну методику навчання, шляхом експерименту перевірено та статистично підтверджено її ефективність для розвитку базового, стандартного та профільного рівнів правової предметної компетентності.
(en) The school legal education and training of law deals with the system approach, defined by their structural components and the relationships between them, as well as external relations, factors. Clarified the conceptual apparatus of investigation. An historical and methodical analysis of school legal education in Ukraine, defined and characterized the pre-soviet, soviet and post-soviet periods of its development. The purpose of a school legal education considered as substantive development of legal competence, that the thesis is described as a combination of cognitive, action-procedural and axiological legal components. The legal competence of the subject is considered as multilevel education (basic, standard, profile level). Contents school legal education considered in two ways: 1) as a complex of knowledge, ways of life on the model and experience of their implementation, methods and experience creativity and emotional and value attitude and experience of its expression; 2) as a set of subjects / courses in law inva riant and variable parts of the secondary school curriculum (school law). Developed tiered competency oriented methodical system of teaching law students of secondary school and tested its effectiveness for the development of basic, standard and profile of the subject of legal competence.
(en) The school legal education and training of law deals with the system approach, defined by their structural components and the relationships between them, as well as external relations, factors. Clarified the conceptual apparatus of investigation. An historical and methodical analysis of school legal education in Ukraine, defined and characterized the pre-soviet, soviet and post-soviet periods of its development. The purpose of a school legal education considered as substantive development of legal competence, that the thesis is described as a combination of cognitive, action-procedural and axiological legal components. The legal competence of the subject is considered as multilevel education (basic, standard, profile level). Contents school legal education considered in two ways: 1) as a complex of knowledge, ways of life on the model and experience of their implementation, methods and experience creativity and emotional and value attitude and experience of its expression; 2) as a set of subjects / courses in law inva riant and variable parts of the secondary school curriculum (school law). Developed tiered competency oriented methodical system of teaching law students of secondary school and tested its effectiveness for the development of basic, standard and profile of the subject of legal competence.
Опис
Ключові слова
рівнева компетентнісно орієнтована методична система навчання правознавства учнів основної і старшої школи, зміст шкільної правової освіти, система шкільної правової освіти, система навчання правознавства, правова предметна компетентність, шкільне правознавство, правовая предметная компетентность, обучение правоведения учеников основной и старшей школы, система школьного правового образования, система обучения правоведению, содержа ние школьного правового образования, system of legal education school, system of training of law, substantive legal competency, school Law, met hods and forms of education law, level of compe tence focused methodical system of training of law students of secondary school
Бібліографічний опис
Рябовол Л. Т. Система навчання правознавства учнів основної і старшої школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання
(історія та суспільствознавчі дисципліни)» / Лілія Тарасівна Рябовол ; Нац. академія пед. наук України, Ін-т педагогіки. – Київ, 2015. – 42 с.