Застосування проблемних ситуацій у формуванні професійно-творчого мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва
Дата
2014
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) У статті розглядаються можливості розвитку професійно-творчого мислення майбутніх учителів музичного мистецтва засобами проблемного навчання. Доведено, що проблемне навчання формує інтерес до виконавської діяльності. Визначено, що основною умовою створення проблемної ситуації є наявність протиріччя або невідповідальності. Пропонуються деякі прийоми, на підставі яких можна створити проблемну ситуацію.
(ru) В статье рассматриваются возможности развития профессилнально-творческого мышления будущих учителей музикального искусства средствами проблемного обучения. Доказано, что проблемное обучение формирует інтерес к исполнительской деятельности. Определено, что основным условием создания проблемной ситуации есть наличие противоречий или несоответствий. Предлагаются некоторые приемы, на основании которых можно создать проблемную ситуацию.
(en) The article examines the possibilities of development professionalno creative thinking of future teachers of musical art means of problem -based learning. It is proved that the problem training forms interes to performing activity. Determined that the main condition for the establishment of a problem situation is the presence of a conflict or inconsistency. Some techniques on the basis of which you can create a problem situation. It is determined that the main function of the problem situation is to create a specific psychological state student that occurs in the process of solving the problem, for which there is no ready means of solution. It is determined that for problem-based learning is that knowledge and methods of their activity does not rise in finished form, not offered to certain rules and instructions of the task solution, and all of the content of education is to stimulate the search activity of the student.
(ru) В статье рассматриваются возможности развития профессилнально-творческого мышления будущих учителей музикального искусства средствами проблемного обучения. Доказано, что проблемное обучение формирует інтерес к исполнительской деятельности. Определено, что основным условием создания проблемной ситуации есть наличие противоречий или несоответствий. Предлагаются некоторые приемы, на основании которых можно создать проблемную ситуацию.
(en) The article examines the possibilities of development professionalno creative thinking of future teachers of musical art means of problem -based learning. It is proved that the problem training forms interes to performing activity. Determined that the main condition for the establishment of a problem situation is the presence of a conflict or inconsistency. Some techniques on the basis of which you can create a problem situation. It is determined that the main function of the problem situation is to create a specific psychological state student that occurs in the process of solving the problem, for which there is no ready means of solution. It is determined that for problem-based learning is that knowledge and methods of their activity does not rise in finished form, not offered to certain rules and instructions of the task solution, and all of the content of education is to stimulate the search activity of the student.
Опис
Ключові слова
проблемне навчання, майбутній вчитель музичного мистецтва, професійно-творче мислення, будущий учитель музыкального искусства, проблемное обучение, профессионально -творческое мышление, problem training, the future teacher of musical art, professional and creative thinking
Бібліографічний опис
Грозан С. В. Застосування проблемних ситуацій у формуванні професійно-творчого мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва / Світлана Вікторівна Грозан // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. В. В. Радул [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 211-219.