Особливості формування загальноестетичної культури підлітків засобами музики
Дата
2014
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) У статті розглядаються особливості формування загально-естетичної культури підлітків через формування свідомості, світогляду, різнобічних знань (морально-етичних, естетичних), відповідних поглядів, ідеалів, смаків, переконань, культури розумової праці.
(ru) В статье рассматриваются особенности формирования обще-эстетической культуры подростков через формирование сознания, мировоззрения, разносторонних знаний (нравственно-этических, эстетических), тождественных взглядов, идеалов, вкусов, убеждений, культуры умственного труда.
(en) In the article discusses features of the formation of general aesthetic culture of teenagers through the formation of consciousness, ideology, diverse knowledge (moral, ethical, aesthetic) of relevant views, ideals, tastes, beliefs, culture, knowledge workers. We also consider the structure of aesthetic taste, which based on the experience of aesthetic perception of emotional experience, judgment, evaluation, breadth of artistic views, interests, needs, enriching the artistic and aesthetic experiences of adolescents. The structure of aesthetic taste directly based on the experience of aesthetic perception in the emotional experience, judgment, evaluation, breadth of artistic views, interests, needs, and concentration of artistic and aesthetic experience of the students, students ' ability to select and creatively to the phenomena of art and reality. The main aspects of formation of the General aesthetic culture teenagers were lit in the historical and aesthetic, art, psychological and philosophical views. The main features inherent in this issue, was formed in such points of view as universal human values, people's origins education and a combination of all of these with the development of moral and aesthetically-beautiful in the upbringing of schoolchildren.
(ru) В статье рассматриваются особенности формирования обще-эстетической культуры подростков через формирование сознания, мировоззрения, разносторонних знаний (нравственно-этических, эстетических), тождественных взглядов, идеалов, вкусов, убеждений, культуры умственного труда.
(en) In the article discusses features of the formation of general aesthetic culture of teenagers through the formation of consciousness, ideology, diverse knowledge (moral, ethical, aesthetic) of relevant views, ideals, tastes, beliefs, culture, knowledge workers. We also consider the structure of aesthetic taste, which based on the experience of aesthetic perception of emotional experience, judgment, evaluation, breadth of artistic views, interests, needs, enriching the artistic and aesthetic experiences of adolescents. The structure of aesthetic taste directly based on the experience of aesthetic perception in the emotional experience, judgment, evaluation, breadth of artistic views, interests, needs, and concentration of artistic and aesthetic experience of the students, students ' ability to select and creatively to the phenomena of art and reality. The main aspects of formation of the General aesthetic culture teenagers were lit in the historical and aesthetic, art, psychological and philosophical views. The main features inherent in this issue, was formed in such points of view as universal human values, people's origins education and a combination of all of these with the development of moral and aesthetically-beautiful in the upbringing of schoolchildren.
Опис
Ключові слова
естетична культура, музика, сприйняття, естетичний смак, виховання, навчання, підлітки, эстетическая культура, музыка, восприятие, эстетический вкус, воспитание, обучение, подростки, aesthetic culture, music experience, perception, aesthetic taste, education, teens
Бібліографічний опис
Дідич Г. С. Особливості формування загальноестетичної культури підлітків засобами музики / Галина Степанівна Дідич // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. В. В. Радул [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 73-79.