Кафедра інформатики та інформаційних технологій
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/63
Переглянути
Документ Вивчення основ штучного інтелекту при створенні голосового асистенту(2023) Болілий, Василь Олександрович; Суховірська, Людмила Павлівна; Абуватфа, Самі; Bolilyi, V.; Sukhovirska, L.; Abuvatfa, S.(ua) В статті розглядаються персональні цифрові помічники. Вирішувати повсякденні завдання допомагає галузь штучного інтелекту. Масове впровадження штучного інтелекту у повсякденне життя користувачів сприяє переходу на голосові програми.Голосові асистенти можуть виконувати різноманітні дії після того, як почули слово або команду пробудження. Вони можуть вмикати світло, відповідати на запитання, відтворювати музику, робити онлайн-замовлення тощо.Авторами статті, розроблений голосовий асистент, розпізнає й синтезує мову. Голосовий помічник може в режимі реального часу аналізувати запит клієнта і відтворювати попередньо записані репліки, надає можливість мінімізувати дію руками для перегляду контенту в інтернеті.Студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спільно зі студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету розв’язували задачі зі штучного інтелекту з використанням мови програмування. В результаті роботи створений голосовий україномовний бот, який запускається на персональному комп’ютері і його можна використовувати, як приклад програмування в навчальному процесі.Для створення голосового помічника використовували малу модель на 50 Мб, для того, щоб він більш швидше розпізнавав мову та реагував на команди оперативніше. Текст мовлення TTS працює з персональними цифровими пристроями. Голос TTS генерується комп’ютером. Якість розмовного голосу залежить від мовного механізму, але деякі голоси звучать як людські. В нашому випадку це голос модулю Torch з єдиним українським спікером 'mykyta_v2'.Для розуміння та розпізнавання української мови користувача, використали модуль vosk, для обробки, та sounddevice для ретрансляції.Розробили функцію виклику голосового асистента із фонового режиму на своє ім’я, фільтрацію голосового трафіку, орієнтацію по функціоналу помічника.Дана програма пройшла апробацію студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету під час практичних занять з медичної інформатики для виведення на екран статей медичного словника.Документ Використання змішаного навчання на заняттях з вищої математики(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Маркова, Вікторія Анатоліївна; Матвєєва, Світлана Анатоліївна; Bolilyi, V.; Markova, V.; Matveyeva, S.(uk) Стаття присвячена опису моделі змішаного навчання в Кіровоградському машинобудівному коледжі ЦНТУ, яка реалізована засобами навчального середовища Moodle. Представлено практичний досвід з реалізації змішаного навчання на заняттях з вищої математики. Відзначено переваги цієї освітньої технології. При використанні змішаної технології навчання спостерігається позитивний педагогічний ефект, зокрема, в умовах відкритої освіти поліпшується засвоєння навчального матеріалу студентами, які мають можливість керувати своєю навчальною діяльністю. Змішане навчання дає змогу розвивати самодисциплінованість, самостійність і творче мислення студентів. Мета статті – розглянути приклад реалізації змішаного навчання на заняттях з вищої математики. Для досягнення мети використані теоретичні (вивчення, аналіз, систематизація, порівняння та узагальнення наукової літератури з проблеми дослідження дослідження), емпіричні (спостереження за педагогічним процесом, педагогічний експеримент) і статистичні (математичне опрацювання отриманих даних для доведення достовірності результатів педагогічного експерименту) методи дослідження. Визначено конкретні завдання викладача для ефективного використання моделі змішаного навчання студентів.Документ Засоби контролю навчальної діяльності студентів у Вікі-КДПУ(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Bolilyi, V.; Kopotiy, V.(ua) Стаття присвячена опису засобів контролю та моніторингу за навчальною діяльністю студентів, яка здійснюється із використанням Вікі-КДПУ. Розглядається досвід впровадження додаткового програмного продукту Extension Mediawiki Quizzer для створення тестового вікі-сайту «Вікі Тести». Наводиться опис облаштування цього сайту, організації інтерфейсу, розробленого шаблону для тестів і приклад застосування у реальному тестуванні студентів із статистикою їхніх результатів. Аналізується метод портфоліо, як засіб моніторингу і контролю роботи студентів під час вивчення вікі-курсів та проектної діяльності. У ЦДПУ вікі-технології залучаються у освітній процес уже певний час і було проведено анонімне опитування серед студентів-магістрантів для дослідження їхньої точки зору. Результати опитування показують, що вікі-курси є зручним, актуальним, сучасним, відкритим інструментом, який значно підвищує ефективність навчальної діяльності студентів.Документ Засоби контролю навчальної діяльності студентів у Вікі-КДПУ(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Bolilyi, V.; Kopotiy, V.(ua) Стаття присвячена опису засобів контролю та моніторингу за навчальною діяльністю студентів, яка здійснюється із використанням Вікі-КДПУ. Розглядається досвід впровадження додаткового програмного продукту Extension Mediawiki Quizzer для створення тестового вікі-сайту «Вікі Тести». Наводиться опис облаштування цього сайту, організації інтерфейсу, розробленого шаблону для тестів і приклад застосування у реальному тестуванні студентів із статистикою їхніх результатів. Аналізується метод портфоліо, як засіб моніторингу і контролю роботи студентів під час вивчення вікі-курсів та проектної діяльності. У ЦДПУ вікі-технології залучаються у освітній процес уже певний час і було проведено анонімне опитування серед студентів-магістрантів для дослідження їхньої точки зору. Результати опитування показують, що вікі-курси є зручним, актуальним, сучасним, відкритим інструментом, який значно підвищує ефективність навчальної діяльності студентів.Документ Модуль обробки тестових завдань EasyTests для серверу MediaWiki(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Болілий, Василь Олександрович; Bolilyi, V.; Копотій, Вікторія Володимирівна; Kopotiy, V.; Фоменко, Катерина Сергіївна; Fomenko, K.(ua) У Центральноукраїнському педуніверситеті (ЦДПУ) успішно функціонує вікі-сайт Вікі-ЦДПУ, що заснований на MediaWiki. Але для повноцінної системи управління навчанням Вікі-ЦДПУ не вистачає засобів для тестування. Для MediaWiki сторонніми розробниками були створені додаткові програмні модулі, серед яких обрали Extension Mediawiki Quizzer. Після апробації виявили недоліки модуля - можна створювати тільки один тип тестового завдання (множинний вибір із однією правильною відповіддю). Для виправлення цього дефекту розробили програмний модуль для MediaWiki для тестування - EasyTests. В основу програмного коду EasyTests поклали код MediawikiQuizzer. EasyTests сумісний із сучасними браузерами, підтримує тестові завдання з відкритою відповіддю, множинний вибір із однією правильною відповіддю та множинний вибір із декількома правильними відповідями. Розроблений програмний модуль EasyTests перетворює вікі-сайт у повноцінну систему управління навчанням.Документ Реалізація ідей змішаного навчання засобами вікі- курсів(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Bolilyi, V.; Kopotiy, V.(uk) Стаття присвячена опису моделі змішаного навчанняу КДПУ, що реалізована засобами відкритого освітнього сайту Вікі-КДПУ, а саме, змішаними курсами, які утворюються залученням у традиційний навчальний процес вікі-курсів. У статті розглядається змішаний курс, що побудований на застосуванні вікі-курсів у освітньому процесі університету, висвітлюється на прикладі дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» для студентів напряму підготовки «01 Освіта» освітньо -кваліфікаційного рівня «бакалавр». Під час проведення дослідження використовувалися такі методи: аналіз теоретичних джерел, досвіду практичної реалізації змішаних курсів; узагальнення та систематизація прикладів застосування електронних навчальних курсів; педагогічний екс перимент. Змішані курси дозволяють викладачам побудувати гнучкий, відкритий і прозорий процес навчання, який розширює освітні можливості студентів та сприяєформуванню у них умінь використовувати ІКТ у майбутній професійній діяльності.Документ Розробка автоматизованої системи обліку «AXIM»(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Болілий, Василь Олександрович; Максименко, Андрій Геннадійович; Максименко, Яна Анатоліївна; Bolilyi, V.; Maksymenko, A.; Maksymenko, Y.(ua) Розглядається проектування, розробка та результати роботи над програмною системою, яка автоматизує рутинну роботу продажу товару, документообігу, веде контроль залишку продукції, та удосконалює асортимент товару за рахунок статистик продажу. Автоматизована система здійснює збирання інформації з об’єкта керування, передає, перетворює й обробляє її, формує керуючі команди та виконує їх на керованому об’єкті. Людина ж визначає цілі та критерії керування й коригує їх, коли змінюються умови і приймає загальні рішення щодо керування в змінених або складних ситуаціях. В статті розглянуто питання розробки та висвітлено переваги використання автоматизованої системи, вимоги для впровадження в виробництво та алгоритм налаштування п еред початком експлуатації. Описуються реальні методи для полегшення повсякденної циклічної роботи людини в сфері торгівлі та показані можливості сучасного рівня розвитку технологій в напрямку автоматизації та переваги над паперовими носіями інформації.Документ Інформаційний освітній простір Кіровоградського державного педагогічного університету(КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Болілий, Василь Олександрович; Bolilyi, V.; Копотій, Вікторія Володимирівна; Kopotiy, V.(uk) Стаття присвячена проектуванню, моделюванню та розбудові інформаційного освітнього простору Кіровоградського державного педагогічного університету (КДПУ). На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної, науково-технічної літератури з проблем моделювання та розбудови інформаційного освітнього простору ВНЗ розглянуто та описано поняття «інформаційний освітній простір навчального закладу». Структура інформаційного освітнього простору КДПУ формується відповідно до освітніх потреб учасників навчального процесу, а саме, MOODLE використовується для розміщення електронних курсів. Для публікації відкритих навчально -методичних матеріалів залучається платформа Вікі-КДПУ (на базі MediaWiki) разом із Хмарка-КДПУ (на базі OwnCloud) й вікі-сайтом для тестування. Для проведення вебінарів і веб-конференцій залучається ресурс «Вебінари КДПУ». Для розповсюдження наукових і навчально-методичних публікацій викладачів університету функціонує бібліотечний сайт із електронним каталогом на базі системи «Ірбіс» та інституційним репозитарієм. Усі ресурси мають єдину систему автентифікації користувачів на основі каталогу LDAP.