Кафедра мистецької освіти
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/50
Переглянути
365 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ «Ля-сі (вгору) – ре-фа-сі (униз)…»: поетичне перекодуванння вертикально-рухливого контрапункту як спосіб омузичнення тексту (на матеріалі «сонячнокларнетних» творів П. Тичини)(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011) Фока, Марія Володимирівна;(ua) У статті досліджується поетичне перекодування вертикально-рухливого контрапункту як спосіб омузичнення тексту (на матеріалі віршованих творів П. Тичини, що ввійшли до збірки «Сонячні кларнети»). (en) The poetic code translation of the vertically shiftable counterpoint as the method of the making musical a literary text (on the basis of the poetical works by P. Tychyna which have included in the collection of the poetry “The Sunny Clarinets”) is investigated in this.Документ Reconstruction of the Content of Musical Pedagogical Education in Ukraine in the Context of Today’s Challenges(2019) Растиригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, A.Документ Концепція духовності виховання як модель новітньої парадигми освіти(Zuvedra, 2019) Растригіна, Алла Миколаївна(ua) У статті представлено авторську позицію щодо мож ливостей застосування концепції духовності виховання в якості моделі, яка може стати дієвою основою у створенні новітньої парадигми освіти й уможливити вирішення існуючих у сучасній вищій освіті культурно-освітніх та соціально-педагогічних проблем, що актуалі зуються в добу глобалізації, та повернути їй статус центру становлення духовності народу на засадах культурно-творчого саморозвитку і самореалізації. Розкрито концептуальні основи розглянутої моделі, котрі пред ставлено у якості векторів, що зумовлюють впровадження суб’єктами освітньо-виховного процесу феномену духовності виховання в освітню практику як вищої школи, так і освіти в цілому.Документ Хрестоматiя з хорового диригування(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Растригіна, Алла МиколаївнаДокумент Інноваційно-творчий потенціал мистецького освітнього простору як основа реалізації новітньої парадигми освіти ХХІ століття(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Растригіна, Алла МиколаївнаДокумент Future teacher musician as a subject of professional and personality development in a university artistic educational space(2019) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Jonas, Kevishas; Otych, Elena(ua) Статтю присвячено проблемі становлення особистості студентів педагогічних спеціальностей у контексті концепції духовності виховання. Обґрунтовується значення духовності виховання як необхідної умови трансформації привласнених студентами духовних цінностей у їхні особистісні якості. Виявлено особливості прояву цих якостей у процесі соціальної та професійної діяльності майбутніх педагогів. Розкрито сутність педагогічних феноменів «духовне виховання», «виховання духовності» і «духовність виховання», проаналізовані можливості їхнього впливу на процес становлення особистості студента.Документ Digital Art as an innovative resource for professional artistic education(2019) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla(en) The ways of sorting out differences existing in professional artistic education due to the reconstruction of its content on the basis of the introduction of the latest artistic paradigm of education of the XXI century are considered in the article. The expediency of creating specific environment: the media space of artistic and creative activity, where the future teacher-musician acquires digital competence as a factor for the effective implementation of the latest artistic paradigm in modern higher education institutions, mastering the professionally directed digital competences, in the process of the development of innovative creative potential by means of digital art, is outlined.Документ The Training of Music Teachers According to Humanistic Oriented Artistic Paradigm(2020) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, A.; Guralnyk, N.; Zaitseva, A.(en) Radical changes in educational policy require the enhancing of educational systems quality and aiming at humanistic values. In this context, problems related to the forming of creative, competitive, existentially free and at the same time responsible citizens of Ukraine, capable of cultural identification and having respect for the “Other’s” culture, get highly actualized. The article addresses the problem of improving the quality of training of specialists in the field of art in higher education, as a derivative of culture, in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm. The introduction of the humanistic-oriented paradigm in art education has a dramatically innovative character, focusing future music teachers on the mobility and variability in the selection of forms and methods of artistic communication, and focuses on the subjective position of participants in the interaction with art. The accordance with international educational standards necessitates a holistic approach to the artistic and educational process need to prepare a competitive specialist. The article suggests the methods of theoretical analysis and generalization, which made it possible to formulate the investigated definition, which should be noted that a personality’s culture is characterized not only by the ability for direct dialogue with art but also by “communication on the point of works of art”. The phenomenology of communication in the artistic and educational projection is highlighted and the basic methodological guidelines for the formation are outlined. Particular attention is given on the outlining substantiating of an existential-reflective strategy of artistic and pedagogical communication of subjects of interaction with art in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm.Документ Термінологічний словник-довідник з художньої культури(2020) Куркіна, Сніжана ВіталіївнаДокумент Методичні рекомендації до вивчення курсу «Художня культура з методикою викладання»(2011) Куркіна, Сніжана Віталіївна