Кафедра мистецької освіти

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/50

Переглянути

community.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 16
  • Ескіз
    Документ
    Ціннісні основи арт-комунікацій у мистецько-педагогічній освіті: інтеграційно-міждисциплінарний дискурс
    (2023) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla Mykholaivna
    (ua) У статті актуалізовано своєчасність звернення до досліджуваної проблеми та доцільність розробки нової стратегії розвитку мистецько-педагогічної освіти через розширення кола професійних можливостей студентів мистецьких спеціальностей через арт-комунікаційну діяльність. Подано етимологічне значення поняття «комунікація», проаналізовано ціннісні основи феномена комунікації з позицій філосософії, психології і педагогіки та представлено особливості інтерпретації досліджуваної категорії у міждисциплінарному вимірі. Порушено питання щодо переосмислення сучасних завдань мистецько-педагогічної освіти та реконструкції системи підготовки педагогів-митців, оскільки саме фахівці мистецького профілю мають унікальні можливості для подолання поствоєнного синдрому у кожного українця, як через комунікацію через різні види мистецтва, так і через міжособистісну арт-комунікаційну взаємодію, ґрунтовану на міждисциплінарній інтеграції мистецтв. Визначено ціннісні основи комунікації через мистецтво та можливості реконструкції сучасної підготовки фахівців мистецько-педагогічного профілю задля розширення меж їхньої майбутньої професійної діяльності з огляду на сьогоденні виклики та потреби. Доведено принципову значущість інтеграційно-міждисциплінарного підходу для набуття фахівцями мистецького профілю здатності до арт-комунікаційної взаємодії. Подано авторське розуміння поняття «арт-комунікації» огляду на багатоаспектність досліджуваного феномена та множинність художньо-комунікаційної взаємодії через мистецтво, поєднання різновидів якого ґрунтується на інтеграційно-міждисциплінарному підході, що значно розширює спектр розуміння категорії «художня комунікація» у контексті реконструкції сучасної підготовки фахівців мистецького та розширення меж професійної діяльності майбутніх фахівців мистецького профілю. Перспективи подальших розвідок у досліджуваному напрямку пов’язані з обґрунтуванням теоретико-методологічних засад концепції розвитку арт-комунікаційної компетентності у фахівців мистецького профілю як стратегічного напрямку оновлення мистецько-педагогічної освіти.
  • Ескіз
    Документ
    Self-development of the future music teachers under wartime conditions in Ukraine
    (2023) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastryhina, Alla; Guralnyk, Nataliia; Sokolova, Olha; Koloskova, Zhanna; Voievidko, Liudmyla
    (en) In this article is about then in pedagogy, the category of “self-development” is regarded by the scholars as the person’s ability to evolve their “self”, an opportunity of self-fulfillment and self-establishment in the process of occupational activity, the teachers enrich their individual qualities and are aware of their personal responsibility for the process of professional growth and the skill of regulating it. Within the measures of the research, we focused on defining the notion of “professional self-development of the future Music teacher”. The process of self-development has obtained specific significance under the extreme conditions of wartime in Ukraine. In the course of shaping and creating music images, there occurs facilitation of memories and fantasies able to enhance the process of personality’s communication. Music is actually not only the musicians’ tool but also their shelter from stress under wartime conditions as it gives an opportunity of expressing themselves and lessening the emotional tension. For the Ukrainian future Music teachers who had to move from their home in search of shelter within war realities, several ways of self-development are available, i. e. to continue self-perfecting in music instrument play and to obtain distant knowledge via workshops, online platforms and online tools. Under wartime conditions, a musician does not always have an access to a music instrument; in this case, the students can provide autonomous work by implementing apps for their mobile devices, in particular, electronic training apparatuses for their hearing and voice requiring no special equipment (“Vocaberry”; electronic training apparatus «Irmus» for developing melodic ear and music memory, vocal skills alongside with a complex of exercises for hearing abilities, The core source of the future Music teacher’s self-development may presuppose the ready-made programming products, i. e. multimedia programmes, encyclopaedias, guidances containing articles on the biography of prominent musicians and composers, as well as outstanding music artworks and stories of their emergence with a possibility of listening to them; music styles and trends; Ukrainian multimedia periodical of information and reference type “Perlyny ukraiinskoii kultury”. An interesting vector of modern students’ self-development is creating QR-coded product enabling to codify and to obtain a quick access to practically any internet-resource.
  • Ескіз
    Документ
  • Ескіз
    Документ
    Practical Application of ExAt Techniques in Training Process of Would- be Music Art Teachers
    (2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Guralnik, Natalia; Guralnik, Natalia; Strohal, Tetiana; Zaitseva, Alla
    (en) The article presents possibilities of effective application of art-therapeutic methodological complex, built on the principles of intermodal approach, in the process of training of future music art teachers. Theoretical provisions on application of the creative self-expression through art therapy (ExAT), which can be used in the process of compiling the curricula, manuals and recommendations for students of higher education institutions. Considerable attention has been paid to the development of the spiritual sphere of a personality in the educational process by means of music therapy. The practical concept is represented by a set of art-therapeutic methods, the pedagogical potential of which helps future teachers to master the ExAT techniques in the process of studying professional disciplines. The material given in the article is to facilitate the effective professional development of future music teachers as art therapists, the development of their motivation for creative activity, the mobilization of internal mechanisms of selfregulation and healing, the restoration of mental and physical integrity through the use of creative self-expression therapy by the means of art for the sake of effective professional self-realization.
  • Ескіз
    Документ
    Арт-комунікації в музично-педагогічній освіті: до постановки проблеми
    (2023) Растригіна, Алла Миколаївна
    (ua) Актуалізовано доцільність і своєчасність звернення до проблеми впровадження у систему музично-педагогічної освіти нових освітніх програм, спрямованих на отримання майбутніми педагогами-музикантами спеціалізації з арт-комунікацій, одним із складників якої є музикотерапія. Вбачається, що музичне мистецтво, володіючи потужним комунікаційним потенціалом міжособистісного духовно-творчого спілкування, може стати ефективним засобом психоемоційної корекції та подолання травм воєнного часу як у дітей, так і дорослих. Модифікація освітніх програм та навчальних планів здобувачів освіти за спеціальністю «Середня освіта ( Музичне мистецтво), уможливлює набуття студентами-музикантами у процесі вивчення фахових дисциплін компетенцій з арт-комунікацій й музикотерапії у тому числі, та застосовувати їх у майбутній професійній діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Диригентсько-хорова педагогіка в науковому дискурсі сучасної професійної мистецької освіти
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022) Растригіна, Алла Миколаївна
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of Freedom in the Paradigmal Space of Modern Education and Upbriningiing
    (2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Іваненко, Н. В.; Rastrygina, Аlla; Ivanenko, Nadiya
    (en) The monograph presents the author's concept of pedagogy of freedom as a modern educational model based on invariant principles, considers theoretical and practical principles of development of inner freedom of the individual, his subjectivity, selfawareness, ability to conscious and responsible self-determination, independent choice and realization of life way. On the basis of culturological, concrete-historical, personal, phenomenological and systematic scientific approaches the theoretical -methodological bases of pedagogy of freedom as a social-pedagogical phenomenon based on ideas of free education, reconsidering and reconstruction of which determines their systematic realization in modern education are substantiated. Studying the conceptual foundations of the pedagogy of freedom determines the development of modern pedagogical philosophy, based on the principles of the latest ideas about education and upbringing and the formation of personal freedom of pupils in accordance with the present-day needs. Mastering the material on the formation and development of ideas of pedagogy of freedom, the role of individual freedom in the reproduction of its spiritual potential, awareness of the development of individual freedom as a process of self-determination and self-expression, which is refined by human consciousness and behavior against the background of free choice, provide understanding of the possibilities of using the principles of pedagogy of freedom in one’s own personal and professional development and their creative application in solving current problems of modern national education and upbringing. The monograph is addressed to scientists, specialists in the field of education and upbringing, degree seekers, students.
  • Ескіз
    Документ
    The Training of Music Teachers According to Humanistic Oriented Artistic Paradigm
    (2020) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, A.; Guralnyk, N.; Zaitseva, A.
    (en) Radical changes in educational policy require the enhancing of educational systems quality and aiming at humanistic values. In this context, problems related to the forming of creative, competitive, existentially free and at the same time responsible citizens of Ukraine, capable of cultural identification and having respect for the “Other’s” culture, get highly actualized. The article addresses the problem of improving the quality of training of specialists in the field of art in higher education, as a derivative of culture, in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm. The introduction of the humanistic-oriented paradigm in art education has a dramatically innovative character, focusing future music teachers on the mobility and variability in the selection of forms and methods of artistic communication, and focuses on the subjective position of participants in the interaction with art. The accordance with international educational standards necessitates a holistic approach to the artistic and educational process need to prepare a competitive specialist. The article suggests the methods of theoretical analysis and generalization, which made it possible to formulate the investigated definition, which should be noted that a personality’s culture is characterized not only by the ability for direct dialogue with art but also by “communication on the point of works of art”. The phenomenology of communication in the artistic and educational projection is highlighted and the basic methodological guidelines for the formation are outlined. Particular attention is given on the outlining substantiating of an existential-reflective strategy of artistic and pedagogical communication of subjects of interaction with art in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm.
  • Ескіз
    Документ
    Гуманітарні науки в реаліях сучасної освіти України та Ізраїлю
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Растригіна, Алла Миколаївна
    (ua) У статті здійснено аналіз сучасного стану гуманітарних наук в системі освіти України та Ізраїлю, який засвідчив наявність певних кризових явищ в освітній галузі обох країн, пов’язаних з її комодифікацією та орієнтацією на підготовку фахівця-технократа, котрий досконало володіє інформаційними технологіями, але позбавлений загальної гуманітарної культури.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of Freedom as a Viable Basis for Implemeting Gender Equality in Ukraine’s Educational Institutions
    (2023) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Ivanenko, Nadiya
    (en) In the state policies of European Union (EU) member countries, gender issues have become one of the main priorities since the 1990s, and independent Ukraine and Ukrainian non-governmental organisations have also gradually joined this agenda. Over the past three decades, Ukraine has engaged in efforts to restructure its educational institutions and processes on the basis of democratic principles free from any form of discrimination, including gender-related discrimination. These efforts have been promoted through joint projects with UN Women and other international organisations. While gender equality improvement strategies are now reflected in Ukrainian legislation, they are not yet fully implemented on the ground. In the context of presenting their concept of a pedagogy of freedom as a viable basis for the implementation of gender equality in Ukraine’s educational institutions, the authors analyse research literature devoted to addressing freedom and gender equality in educational policies. They conclude that individual learners’ free self-determination, self-development and self-realisation can only be an effective factor in realising gender equality if pedagogical activity and learning spaces are designed to support the development of learners’ full potential.