Наукові видання каф-ри природничих наук і методик їхнього навчання
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/152
Переглянути
Документ Актуальні проблеми збереження раритетного складника флори Полісся у зв’язку з військовими діями(2023) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, HannaСтаттю присвячено актуальним проблемам збереження рідкісних та зникаючих видів рослинності Полісся. Висвітлено основні причини зникнення деяких рослинних видів у цьому регіоні, а також наведено рекомендації щодо їх збереження. Автори розглядають вплив екологічних, економічних та соціальних чинників на рідкісну флору Українського Полісся та наголошують на важливості комплексного підходу до збереження цінної рослинності. У дослідженні розглянуто основні характеристики раритетної флори Українського Полісся та її зв’язок із військовими діями. Акцентовано важливість збереження біорізноманіття в умовах антропогенного впливу і військових дій. Підкреслено необхідність співпраці науковців, урядових структур та громадськості для відновлення і збереження лісових ресурсів Українського Полісся. Наукова новизна: дослідження розкриває, як військові дії впливають на рідкісні види рослин в Українському Поліссі, що є новизною у контексті екологічних наук. Подано новаторський підхід до створення та планування екологічних коридорів для збереження флори Полісся, що враховує специфіку лісових фітоценозів регіону. Порушення проблеми антропогенного впливу і військових дій на біорізноманіття є актуальним нововведенням у контексті сучасних екологічних досліджень. Ці аспекти роблять дослідження унікальним та підкреслюють його важливий внесок у наукову галузь екології та лісівництва, зокрема в контексті Українського Полісся. Узагальнення та аналіз накопиченого досвіду збереження раритетного складника флори на різних рівнях значущості дають змогу провести деякі узагальнення та селекцію методичних підходів для виокремлення пріоритетних об’єктів, критеріїв, режимів їх охорони відповідно до вимог екологічної мережі. У статті наведено деякі результати, що відображають досвід застосування адаптованої методології у практиці виділення екологічних та біологічних заходів відновлення екологічної мережі Українського Полісся після закінчення військових дій. Сформований інтегральний підхід до вивчення природних територіальних систем, а також узгоджені дії щодо раціонального використання, захисту та віднов- лення природних ресурсів призведуть до позитивних результатів та гарантують сталий розвиток унікального Полісся.Документ Деякі особливості дистанційного навчання студентів при вивченні біологічних дисциплін(2022) Аркушина, Ганна Феліксівна; Найдьонова, Галина Георгіївна; Arkushina, Hanna; Naidonova, Halyna(ua) У статті розглянуто теоретичні аспекти дистанційного навчання учасників освітнього процесу, зокрема особливості проведення занять для студентів біологічних спеціальностей, наведено проблематику основних завдань даного наукового напряму; акцентовано увагу на тих технологіях навчання, які є найбільш зручними, гнучкими та доступними, що дозволяють реалізовувати повноцінний освітній процес під час складних умов воєнних реалій. Зазначено, що розвиток інформаційних технологій дозволяє розробляти і здійснювати принципово нові підходи до освіти студентів вищих навчальних закладів. Наголошено на тому, що дистанційна організація освітнього процесу передбачає дещо інший підхід до навчання з боку студентів, зокрема: самостійність пошуку, аналізу, систематизації й узагальнення інформації, самоорганізацію та самоконтроль. Вивчення дисциплін природничого циклу взагалі і біології зокрема за допомогою інформаційно-комунікативних технологій дозволяє досить якісно виконати низку дидактичних завдань. Так, за допомогою ряду освітніх та наукових платформ, як от LearningApps, Scilab, e-Anatomy, «Цікава наука», TeamLabBody, можна вивчати біологічні явища і процеси з використанням комп’ютерної графіки, моделювання та симуляції біологічних процесів (платформа PhET interactive simulations), здійснювати досліди у віртуальних лабораторіях на платформах Labster, LabsLand, Go-Lab, VirtualBiologyLab, LabBench Activities by Pearson, Classzone. На основі аналізу численних дослідницьких позицій зауважено, що при викладанні біологічних дисциплін доцільно розділяти матеріал для самостійного опрацювання на розділи, модулі або блоки, створювати чіткі інструкції, розробляти методичні рекомендації для виконання робіт і представлення їх результатів, та спонукати студентів до постійного самоконтролю. Підкреслено актуальність завдань компетентнісного змісту, які є студентоцентричними, отже орієнтовані на практичне застосування теоретичних знань, надають студентам необхідні засоби та інструменти для їх виконання, сприяють підвищенню пізнавальної активності, формуванню навичок аналізу біологічних явищ і процесів, розвитку критичного мислення, розкриттю особистості майбутнього фахівця. (en) The article examines the theoretical aspects of distance learning of the educational process participants, in particular, the peculiarities of conducting classes for students of biological specialties. The authors outline the main issues of this scientific field; attention is focused on the most convenient, flexible and accessible learning technologies, which allow to realize a full-fledged educational process in tough conditions of military setting. It is noted that the development of information technologies allows to implement fundamentally new approaches to high school students education. It is emphasized that a remote organization of the educational process implies a slightly different approach to learning on the part of students, which is independent research, analysis, systematization and generalization of information, self-management and self-monitoring. Studying natural sciences in general and biology in particular with the help of information and communication technologies enables to perform a number of didactic tasks with sufficient quality. Thus, a wide range of educational and scientific platforms, such as LearningApps, Scilab, e-Anatomy, "Interesting Science", TeamLabBody, makes it possible to study biological phenomena and processes using computer graphics, modeling and simulation of biological processes (PhET interactive simulation platform ) as well as to carry out experiments in virtual laboratories on the platforms Labster, LabsLand, Go-Lab, VirtualBiologyLab, LabBench Activities by Pearson, Classzone. Based on the analysis of numerous research findings, it was noted that when teaching biological disciplines, it is advisable to divide the independent study material into sections, modules or blocks, create clear instructions, develop methodological recommendations for work performing and results presenting, and motivate students to constant self-monitoring. The article stresses the importance of competency-based tasks, which are student-centered and, therefore, focused on the hands-on application of theoretical knowledge. They provide students with the necessary means and tools for their implementation, contribute to increasing cognitive activity, forming skills in the analysis of biological phenomena and processes developing critical thinking, revealing the personality of a future specialist.Документ Загальні тенденції розвитку флори населених пунктів Кіровоградщини(2018) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, HannaДокумент Збірник завдань та вправ для самостійної роботи студентів з фізіології рослин (для студентів ОПР бакалавр спеціальності «Біологія» та «Хімія» денної та заочної (дистанційної) форми навчання)(2016) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, Hanna(ua) У посібнику відповідно до навчальної програми з фізіології рослин викладені теми, питання та задачі для самостійної роботи студентів.Документ Курс лекцій з фізіології рослин(2019) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, HannaУ посібнику відповідно до навчальної програми з фізіології рослин викладені тексти лекцій з усіх розділів курсу та питання для самостійного опрацювання до кожної теми.Документ Методичні рекомендації щодо написання та оформлення курсових робіт з біологічних дисциплін для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини, Хімія, Природничі науки) денної та заочної (дистанційної) форм навчання(2023) Аркушина, Ганна Феліксівна; Дефорж, Ганна Володимирівна; Боброва, М. С.; Arkushina, Hanna(ua) В методичних рекомендаціях наведено характеристику всіх етапів виконання курсової роботи з біологічних дисциплін, вимоги до оформлення, методичні поради щодо виконання, описаний порядок підготовки курсової роботи до захисту, визначені критерії її оцінювання. Посібник рекомендований для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта, предметних спеціальностей 014.05 Біологія та здоров’я людини, 014.06 Хімія, 014.15 Природничі наукиДокумент Практикум з фізіології рослин для студентів ОР бакалавр спеціальностей «Біологія», «Хімія» та «Природничі науки» денної та заочної (дистанційної) форми навчання(2019) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, Hanna(ua) У посібнику відповідно до навчальної програми з фізіології рослин викладені короткі методичні рекомендації, теми та завдання лабораторних робіт, питання для самоконтролю, теоретичний матеріал до всіх розділів курсу.Документ Проблеми збереження рідкісних рослин Кіровоградщини на прикладі м. Кропивницький(2018) Мережко, Т. А.; Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, HannaДокумент Роль морфометричних показників у визначенні систематичої належності тварин(2017) Казначєєва, Марія Сергіївна; Аркушина, Ганна Феліксівна; Ворона С. О.; Arkushina, HannaДокумент Інноваційні методи викладання біології: від традиційних до цифрових підходів(2024) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, Hanna(ua) Сучасний викладач повинен не лише передавати накопичені знання здобувачам освіти, а й стимулювати їхній інтерес та бажання до вивчення біології у всіх її аспектах і дослідницької роботи. Важливим елементом є впровадження інновацій, оскільки вони спрямовані на трансформацію змісту та методології навчання і виховання, сприяючи підвищенню їх ефективності. Метою статті було дослідити та репрезентувати сучасні тенденції використання інноваційних методів у викладанні біології. Визначено, що важливими інноваційними методами викладання біології є гра, обговорення, дискусії та роздуми, «мозковий штурм», дослідницькі проєкти тощо. В умовах воєнного стану, з метою оптимізації освітнього процесу, заохочення інтересу до навчання та збільшення пізнавальної активності здобувачів освіти наполегливо впроваджується дистанційне та змішане навчання. Для реалізації навчальних завдань в умовах дистанційного та змішаного навчання викладачі біології використовують різні цифрові платформи та онлайн-ресурси. У статті описано найпоширеніші з них. Визначено, що такі методи викладання сприяють оптимізації процесу навчання, підвищують навчально-пізнавальну активність та слугують розвитку критичного та візуального мислення здобувачів освіти. Актуальним у викладанні біології є також використання віртуальних лабораторій. Вони дозволяють краще зрозуміти складні біологічні концепції, розвинути практичні навички. Прикладом інструменту віртуальної лабораторії є LabInApp Virtual Labs. На сьогоднішній день для викладачів біології доступний широкий вибір застосунків віртуальної реальності, і їх кількість постійно зростає. Було наведено й охарактеризовано приклади інструментів, які мають важливе значення для викладання біології, зокрема Human Body (Male) Educational VR 3D та Labster. Визначено, що великі перспективи розвитку та впровадження в освітній процес сучасних закладів освіти має інтерактивне програмне забезпечення mozaBook. Незважаючи на активну цифровізацію галузі освіти, деякі заклади освіти залишаються віддані традиційним методам викладання біології. Хоча існує значний потенціал у використанні інноваційних підходів, таких як віртуальні лабораторії, інтерактивні підручники та інші цифрові ресурси, деякі заклади освіти та викладачі можуть стикатися з викликами адаптації й впровадження нових технологій у викладання біології. Тому потрібно розглядати стратегії та підходи, які сприяють ефективній інтеграції інноваційних методів викладання біології.