Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 37
  • Документ
    Принципи освітнього дизайну закладу дошкільної освіти
    (2023) Прибора, Тетяна Олександрівна; Prybora, Tetyana Olexandrivna
    (ua) У статті висвітлено поняття «універсальний дизайн» та наведені близькі до нього маловживані терміни, які характеризують різні його аспекти: «інклюзивний дизайн», «доступний дизайн», безбар’єрний дизайн», «дизайн для користувачів», «дизайн для всіх». характеризовано«універсальний дизайн в освіті» та «навчальний дизайн». Розмежовано поняття універсального дизайну в освіті (UDE), навчального дизайну та педагогічного дизайну. Перші два поняття подібні, приділяють увагу орієнтації навчального плану та навчальної програми на певну вікову категорію, а також на забезпечення засобів доступу і обробки інформації, які допоможуть засвоїти матеріал дітям. Педагогічний дизайн розглядається як процес аналізу потреб і цілей навчання та розробку систем викладання для задоволення цих потреб; галузь знань, в рамках якої досліджується і розробляється теорія про педагогічні стратегії, наука про створення підходів для розробки, реалізації, оцінки і збереження ситуацій, що забезпечують процес вивчення предметних блоків; реальність – від появи ідеї, що закладає основи педагогічної ситуації, до проведення аналізу та перевірки результатів щодо відповідності базовим потребам.Сформульовано авторське визначення поняття «освітній дизайн закладу дошкільної освіти» – вид освітнього дизайну, який передбачає створення ефективних умов для продуктивного та комфортного педагогічного процесу для всіх його учасників та попередження імовірних фізичних, психологічних, педагогічних, соціальних труднощів, які можуть виникнути у ньому. Спираючись на основні принципи дизайну, розроблені Центром універсального дизайну (штат Північна Кароліна), праці американських, німецьких, французьких фахівців в галузі ергономіки, вперше зроблено спробу систематизувати принципи освітнього дизайну закладу дошкільної освіти. Вважаємо, що освітній дизайн закладу дошкільної освіту повинен ґрунтуватися на принципі передбачуваності, принципі гнучкості і комплектації, принципі варіативності, принципі оптимізації фізичних зусиль, принципі безпечності, принципі активності, самостійності й творчості, принципі естетичності, принципі урахування вікових особливостей дітей, принципі індивідуальності, принципі взаємодії, принципі інклюзії, принципі емоційного комфорту. До кожного принципу освітнього дизайну закладу дошкільної освіти даються авторські визначення.
  • Документ
    Реалізація змісту інтегрованого курсу «я досліджую світ» у 3 класі
    (Вид-во «Ранок», 2020) Котелянець, Наталка Валеріївна; Андрусенко, Ірина; Вдовенко, Вікторія; Агєєва, Олена
  • Документ
    Педагогічні умови формування конструктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку
    (2021) Котелянець, Наталка Валеріївна
    (ua) У статті розкрито різні підходи до розуміння сутності поняття «конструювання» та відображено основні тлумачення цього терміну у наукових дослідженнях. Описано види, особливості та значення конструювання для розвитку дітей старшого дошкільного віку. На основі проведеного дослідження теоретично обґрунтовано й на практиці перевірено ефективність педагогічних умов формуванням конструктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку.
  • Документ
    Научно-исследовательская работа в вузе как предпосылки формирования самообразовательной компетентности учителя математики
    (ЦРНС, 2014) Демченко, Юлія Миколаївна
    (ru) Статья содержит понятия «научно-исследовательская работа», которое подается в двух плоскостях: как научная деятельность учителя в школе, и как научная деятельность студента в высшем учебном заведении. Автор рассматривает специфику организации учебного процесса, осуществляя распределение задач для студентов младших и старших курсов. Кроме того, дается анализ организации учебно-исследовательской работы студентов физико-математического факультета КГПУ имени Владимира Винниченко.
  • Документ
    Особенности имиджевой коммуникации в диаде «Преподаватель – студент»
    (2020) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The essence of image communication in the dyad «teacher – student» is revealed. The concepts of «dyad», «image communication», «pedagogical interaction», «image interaction» are defined. It has been suggested that the image communication ensures the student’s personal growth, contributes to the personal and professional growth and development of the teacher.
  • Документ
    Формування педагогічної орієнтації майбутнього вчителя
    (1993) Радул, Валерій Вікторович
  • Документ
    Освітній зв'язок «Вчитель ‒ учень» у рефлексіях науковців минулого ( ІІ половина ХІХ – початок ХХ ст.)
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022) Савченко, Наталія Сергіївна; Savchenko, Natalia Sergeevna
    (ua) У статті аналізуються особливості функціонування системи «Учитель – Учень» в автобіографіях науковців, написаних у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Зокрема, визначається популярність образів «Я-Учень», «Учень», «Я-Вчитель», «Вчитель», що дозволяє зробити висновки про усвідомлення авторами автобіографій механізмів побудови університетської кар’єри та особливостей наукової творчості дослідника. Визначено, що для науковців-авторів автобіографій найважливішою складовою системи «Учитель – Учень» був образ «Я-Учня». Змальовуючи освіту як автобіографічний факт, мемуаристи основну увагу зосереджували на моменті власного учнівства, яке, на їхню думку, багато в чому було результатом самоосвіти та підтримувалося вірою у власне призначення. «Учитель» виступав у ролі каталізатора, надаючи певного напрямку процесу здобуття «майстерності». Перехід у статус «Майстра» інколи супроводжувався розривом із особою, яка претендувала на роль «Учителя», зокрема, у випадку, коли наставник не міг забезпечити входження учня до університетського середовища через невідповідні моральні або професійні якості. У такому випадку постать учителя заступав «патрон», який фактично легітимізував зміну статусу, засвідчував рівень «майстерності». На цьому етапі «майстерність» підтверджувалася науковими досягненнями та визнанням з боку авторитетних осіб. Постать «Учня» залишилась поза межами автобіографічних текстів, що, скоріш за все, можна пояснити різними причинами: з одного боку тим, що процес формування науковихшкіл тільки розпочинався, і цей феномен не був осмислений мемуаристами; з іншого – історією написання автобіографічних текстів, більшість з яких не були закінчені через різні обставини. До того ж можназробити припущення, що особливості бачення системи «Учитель – Учень» у зазначених автобіографічних текстах зумовлені специфікою наукової творчості, що подібно до творчості літературної, є, передусім, результатом індивідуальної роботи.
  • Документ
    Принципи естетичного виховання учнів початкової школи в книзі Василя Сухомлинського «Серце віддаю дітям» та в його художній педагогіці
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Баранюк, Ірина Григорівна; Баранюк, Ирина Григорьевна; Baranyuk, Iryna Hryhorivna
    (uk) У статті розкриваються принципи естетичного та морального виховання молодших школярів, вироблені Василем Сухомлинським в його відомій книзі «Серце віддаю дітям» та у власних творах художньої педагогіки. Ідеї педагога потребують особливої уваги через те, що були випробувані в практичній діяльності та є важливою складовою педагогічної системи відомого педагога. Тема естетичного виховання засобами природи є ґрунтовно розробленою В. Сухомлинським та спрямована на естетичне, а значить духовне виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
  • Документ
    Василь Сухомлинський про естетичну підготовку вчителя засобами природи
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Мельничук, Сергій Гаврилович; Мельничук, Сергей Гаврилович; Melnichuk, Sergiy Gavrilovich
    (uk) Cтаття присвячена формуванню естетичної культури вчителя засобами природи. Автором виділені структурі компоненти естетичної культури вчителя, з-поміж яких: духовно-споглядальний, науково-самоосвітній і практично-конструктивний.
  • Документ
    Сучасні підходи до використання педагогічних здобутків Василя Сухомлинського в процесі навчання української мови молодших школярів
    (КОД, 2018) Кіндей, Леся Григорівна; Киндей, Леся Григорьевна; Kindey, Lesya Grigorivna
    (uk) У пропонованому дослідженні віддзеркалено положення про те, що в умовах реформування національної системи освіти, реалізації новітніх засад Концепції Нової української школи важливо вивчати й упроваджувати в начально-виховний процес початкової школи найкращі здобутки видатних українських педагогів та методистів, зокрема творчу спадщину В. Сухомлинського. Зазначено, що педагог зробив вагомий внесок у становлення методики навчання української мови; викладено основні науково-методичні погляди вченого на шляхи підвищення ефективності уроків рідної (української) мови, на вимоги до рівня володіння словом учнів і вчителів; проаналізовано рекомендації педагога щодо формування творчого мислення й зв’язного мовлення, організації літературно-художньої діяльності учнів.
  • Документ
    Формування у старшокласників готовності до вибору майбутньої професії в контексті ідей В. О. Сухомлинського
    (КОД, 2018) Завітренко, Долорес Жораївна; Zavitrenko, Dolores Zorayevna; Завітренко, Артем Миколайович; Zavitrenko, Artem; Березенко, Наталія Олегівна; Berezenko, Natalia
    (uk) Стаття присвячена формуванню у старшокурсників готовності до вибору майбутньої професії в контексті ідей В. О. Сухомлинського, доробок якого служить вирішенню проблеми підготовки дитини до вибору майбутньої професії в процесі трудового виховання.
  • Документ
    Співвідношення категорій «вільний час» та «дозвілля» як важливих педагогічних дефініцій
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Дубінка, Микола Михайлович; Dubìnka, Mykola Mikhaylovich
    (ua) У статті автор розкриває сутність понять «вільний час» та «дозвілля», обгрунтовуючи їх як важливі педагогічні дефініції; зазначає на характерних їх особливостях. Ураховуючи специфіку дозвілля, виокремлює ознаки (свобода вибору, без регламентації та менторства; добровільна участь; прагнення отримати радість, задоволення від процесу та радість успіху щодо результату (компенсаційність); самостійність у поєднанні з відповідальністю; творчість та саморозкриття власних можливостей).
  • Документ
    Тенденції компетентнісно орієнтованої професійної підготовки майбутніх фахівців в університетах України
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Савченко, Наталія Сергіївна; Savchenko, Natalia Sergeevna
    (ua) У статті проаналізовано сучасні проблеми освітньої політики в цілому та окреслено стратегії підготовки майбутніх фахівців й тенденції компетентнісно орієнтованої професійної підготовки майбутніх фахівців в університетах України як її компонента. Акцентовано, що компетентнісний підхід є головним напрямом оновлення професійної освіти в сучасному світі, який забезпечує діяльнісну позицію в освітньому процесі, що сприяє становленню досвіду цілісного системного бачення професійної діяльності, системних дій у ній, вирішення нових проблем і завдань.
  • Документ
    Особливості квантитативної семантики префікса ви- у похідних дієсловах
    (РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2000) Кіндей, Леся Григорівна
    (uk) У статті розглядаються особливості семантичної структури префікса ви-, аналізуються найважливіші значення, які з’являються у похідного дієслова після приєднання цього афікса, їх специфіка і функціонування, подаються усі можливі відтінки квантитативної семантики, а також випадки взаємодії між ними.
  • Документ
    Інноваційні технології навчання і виховання у ВНЗ формування творчої особистості педагога вищої школи
    (2014) Мельничук, Сергій Гаврилович; Мельничук, Сергей Гаврилович; Mеlnychuk, S.
    (uk) В статті дається загальна характеристика поглядів науковців і практиків щодо проблеми формування творчості педагога вищої школи, розкривається сутність творчості і близьких за змістом інших педагогічних понять, а також деякі рекомендації щодо розвитку творчого потенціалу викладача вищої школи.
  • Документ
    Роль учнівського самоврядування "нових шкіл" кінця XIX - I третини XX століття у моральному вихованні дітей
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2010)
    (uk) У статті розкриваються особливості впливу учнівського самоврядування „нових шкіл” кінця ХІХ –першої третини ХХ століття на моральну сферу дитини. Звертається увага на такі основні інститути як:
  • Документ
    Роль потребнісно-мотиваційної спрямованості у процесі самовизначення особистості
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Дубінка, Микола Михайлович
    (uk) У статті на основі розкриття значущості процессу самовизначення особистості вказується на ролі потреб-нісно-мотиваційної спрямованості та визначається характер взаємозв’язку зазначених констант.