Кафедра педагогіки та спеціальної освіти
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра педагогіки та спеціальної освіти за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 84
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The essence of correctional pedagogy as a science: formation and development(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Ratsuоl, Anatoliy; Ratsuol, Angela; Рацул, Анатолій Борисович; Рацул, Анжела Володимирівна(UA) У статті подається єдність корекційної педагогіки як науки про психофізіологічні закономірності дітей із порушеннями розвитку їх навчання і виховання, особливості освіти дітей зі спеціальними потребами та особливостями їх розвитку, шляхи соціальної адаптації та реабілітації, широко розглядається становлення та розвиток корекційної педагогіки.Документ Актуальні проблеми підготовки майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Рацул, Анатолій Борисович; Квас, Валентина Миколаївна(uk) У статті визначено недоліки співпраці педагогів дошкільних навчальних закладів з батьками (сім’єю) та запропоновано умови підвищення ефективності підготовки майбутніх фахівців до зазначеного виду діяльності.Документ Аналіз викладання питань з туберкульозу та віл/сніду у шкільному курсі «Основи здоров’я»(Поліграфічне підприємство «Ексклюзив-Систем», 2016) Руденко, Тетяна ВолодимирівнаДокумент Андрагогічний підхід у підготовці здобувачів вищої освіти: традиції і тенденції розвитку(2023) Окольнича, Тетяна Володимирівна; Оkolnycha, Tetiana Volodymyrivna(ua) У статті, на основі аналізу праць вітчизняних науковців з’ясовано теоретичні засади андрагогічного підходу у підготовці здобувачів вищої освіти. На основі здійсненого аналізу автор констатує, що в сучасному науковому дискурсі андрагогіка позиціонується як «наука про освіту дорослих» та «педагогіка дорослих». У контексті андрагогічного підходу представлено теоретичні засади навчання дорослих: особисте уявлення про навчання; досвід навчання; готовність учитися; орієнтація на навчання. Підготовка майбутніх фахівців на андрагогічних принципах навчання, передбачає трансформацію навчальної діяльності студента у професійну з поступовою зміною пізнавальних потреб та мотивів, цілей, вчинків й дій, засобів, предмета та результатів на професійні; створення певних педагогічних умов для можливості визначення студентом власних цілей та способи їх досягнення, за для руху його діяльності від навчання до праці. У статті обґрунтовано доцільність застосування андрагогічного підходу у професійній підготовці здобувачів другого (магістерського) та третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти. Організація навчання в магістратурі та аспірантурі потребує наступності у навчанні – охоплює наступність форм, методів, змісту, умов та засобів навчання дорослих, відповідно до їх потреб на різних етапах неперервної освіти. Відтак неперервна освіта характеризується в контексті реалізації концепції «освіта впродовж життя» як взаємопроникнення трьох видів освіти: формальної, неформальної та інформальної. У підготовці здобувачів другого та третього рівнів вищої освіти пріоритетними принципами навчання є: неперервності, опори на особистий досвід, відкритості, рефлексійності, практико-орієнтованості, пріоритету внутрішніх мотивів у навчанні; спрямованості професійної підготовки на цілісне формування і розвиток особистості дорослого; індивідуального зворотного зв’язку. Обґрунтовуючи перехід на структуровані освітньо-наукові програми як чинник інтеграції андрагогічного підходу у підготовку здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії, визначено мету андрагогічного підходу – проєктування такого розвивального освітньо-наукового середовища аспірантури, яке засновано на суб’єкт-суб’єктній взаємодії, що пробуджує здатність аспірантів діяти відповідно актуальній чи перспективній освітній ситуації. Автор зауважує, що в освіті дорослих важливою є відкритість для нового досвіду «тут і зараз», у будь-який час, у будь-якому середовищі існують можливості для розвитку (особистісного, професійного, соціального та ін.).Документ Батьківська підтримка як запорука забезпечення гармонійного розвитку дитини з психофізичними проблемами в системі інклюзивного навчання(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Васецька, Тетяна Миколаївна; Васецкая, Татьяна Николаевна; Vasetska, Tetyana Mykolaivna(ua) У статті подається теоретичний аналіз проблеми батьківської підтримки і розуміння батьками власних дітей, які мають психофізичні вади. Вказано на широкий спектр послуг для батьків, що допоможе стати більш компетентними захисниками прав своїх дітей в системі інклюзивного навчання.Документ Визначення стану сформованості технологічної культури майбутніх фахівців інклюзивних навчальних закладів(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Нагорна, Олена Василівна; Нагорная, Елена Васильевна; Nаhorna, Olena Vasylivna(uk) У статті розглянуто поняття «технологічна культура», охарактеризовано організаційнопедагогічні умови формування технологічної культури майбутніх фахівців інклюзивних навчальних закладів у процесі професійної підготовки, розкрито методику підготовки майбутніх фахівців до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, виокремлено основні критерії готовності фахівця до професійної діяльності в умовах інклюзії.Документ Використання андрогогічного підходу в системі підвищення кваліфікації педагогів(2023) Бабенко, Тетяна Василівна; Babenko, Tetyana Vasylivna(ua) У статті розкрито сутність андрогогічного підходу та проаналізовано можливості його використання в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Звертається увага на з’ясування сутності понять «освіта дорослих» та «андрагогіка», які часто вживаються як синоніми. Встановлено, що поняття «андрагогічний підхід» утворено від поняття «андрагогіка» та запозичено в українську мову із зарубіжних, передусім англомовних джерел. Андрагогіка складає теоретичну основу навчання дорослих. Авторами наголошено, що предмет та методи андрагогіки формулювалися внаслідок виявлення специфічних особливостей організації освітнього процесу для дорослих порівняно з дітьми. На основі здійсненого аналізу виявлено такі відмінні риси: дорослому належить провідна роль у процесі свого навчання; дорослий учень прагне самореалізації, самостійності, самоврядування; дорослий має життєвий (побутовий, соціальний, професійний) досвід, який може бути використаний як важливе джерело навчання його самого, та його колег; доросла людина навчається для вирішення важливої життєвої проблеми та досягнення конкретної мети; дорослий розраховує на невідкладне застосування отриманих під час навчання вмінь, навичок, знань та якостей; навчальна діяльність учня значною мірою детермінується тимчасовими, просторовими, побутовими, професійними, соціальними чинниками, які або обмежують, або сприяють процесу навчання; процес навчання дорослого організований у вигляді спільної діяльності на всіх його етапах: діагностики, планування, реалізації, оцінювання та, певною мірою, корекції результатів навчальної діяльності. У публікації розкрито зміст і структуру андрагогічного підходу, які містять: вимоги до діяльності, принципи, форми і методи організації професійної перепідготовки й умови їх ефективного застосування (врахування індивідуальних особливостей, перебудову техніки взаємодії викладача зі студентами, самостійне навчання, спільну діяльність, опору на життєвий і професійний досвід, розвиток освітніх потреб тощо). Під андрагогічним підходом у підвищенні кваліфікації педагогів автори розуміють сукупність таких компонентів, як мета, принципи освіти дорослих, методи, прийоми, засоби підвищення кваліфікації, що ґрунтуються на відмінних рисах дорослих учнів. Обгрунтовано, що підвищення кваліфікації педагогів з використанням андрагогічного підходу спирається такі принципи навчання дорослих: принцип самостійного навчання; принцип кооперативної діяльності; принцип опори на досвід; індивідуалізація навчання; системність навчання; контекстність навчання; принцип актуалізації результатів навчання; принцип ефективності навчання; принцип розвитку освітніх потреб; принцип рефлективності (усвідомленості).Документ Використання композитної педагогічної технології у процесі викладання англійської мови для екологічної освіти студентів факультету фізичного виховання(«Ексклюзив-Систем», 2016) Лабенко, Олександр Віталійович(uk) У статті розглядається проблема використання композитної педагогічної технології у процесі викладання англійської мови для екологічної освіти студентів факульту фізичного виховання. Автор також приділяє увагу теоретичним основам композитної педагогічної технології викладання англійської мови.Документ Використання сучасних технологій у формуванні готовності майбутнього фахівця природничих дисциплін до валеологічного виховання учнів(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Скороход, Тетяна Володимирівна(uk) Розкрито сутність та основні складові готовності майбутніх учителів до валеологічної діяльності. Подано опис та наведено окремі результати констатувального та формувального педагогічного експерименту.Документ Використання інноваційних освітніх технологій у процесі формування здорового способу життя у студентів природничих дисциплін(КДПУ ім. В. Винниченка, 2009) Скороход, Тетяна Володимирівна; Руденко, Тетяна Володимирівна(uk) Розкрито сутність та основні складові готовності майбутніх учителів до валеологічної діяльності. Подано опис та наведено окремі результати констатувального педагогічного експерименту.Документ Використання інструментів комунікації в процесі підготовки фахівців(2024) Окольнича, Тетяна ВолодимирівнаДокумент Виховання здорового способу життя у школярів під час вивчення біологічних дисциплін(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2005) Скороход, Тетяна Володимирівна; Скороход, Володимир Михайлович(ua) У статті подаються статистичні дані вживання алкоголю і тютюну учнями 3-х шкіл м. Кіровограда, а також пропонуються рекомендації стосовно виховання здорового способу життя у школярів у процесі вивчення біологічних дисциплін.Документ Вплив засобів масової інформації та комп’ютерних технологій на формування культури сімейних стосунків(КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Рацул, Анатолій Борисович(uk) У статті автор розкриває вплив засобів масової інформації та комп’ютерних технологій на формування культури сімейних стосунків.Документ Впровадження кредитно – модульної технології у підготовці майбутніх учителів фізики(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2005) Скороход, Ірина Володимирівна(ua) Міжпредметні зв’язки мають важливе значення у навчанні природничо-математичних дисциплін. Підготовка студентів спеціальності “математика і фізика” до реалізації таких зв’язків є однією із складових процесу фахової підготовки сучасного вчителя.Документ Військова освіта на єлисаветградщині у 1865–1917 рр. (передумови створення, основі етапи розвитку та внутрішній устрій військових закладів)(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022) Перцов, Олександр Володимирович; Pertsov, Oleksandr Volodymyrovych(ua) В статті розкрито особливості військової освіти на Єлисаветградщині у 1865–1917 рр. Представлені результати аналізу історико-педагогічних джерел щодо проблеми розвитку військової освіти загалом і діяльності Єлисаветградського кавалерійського юнкерського училища зокрема дослідників другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. Обґрунтовано передумови створення, основі етапи розвитку та внутрішній устрій військових закладів. Визначено мету і основні завдання юнкерських училищ. Проаналізовано питання навчально-виховної та господарської роботи в тогочасних військових училищах Єлисаветградщини, охарактеризовано роботу комітетів закладів та склад юнкерів, що навчалися. Розкрито особливості посадового склад адміністративної і навчальної частини училища та їх функціональні обов’язки. Особливу увагу приділено аналізу специфіки курсу навчання, виокремлено терміни навчання та випусків з досліджуваних військових закладів. Детального опису набув і процес навчання і виховання юнкерів. Звернено увагу на пріоритетне значення професійної підготовки офіцерських кадрів та обґрунтовано актуальність дослідження особливостей заснування, розвитку та організації діяльності досліджуваних закладів військової освіти.Документ Добова адаптативність розумової працездатності у дошкільнят та молодших школярів залежно від індивідуальних особливостей нервової системи(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Нєворова, Людмила Василівна; Нєворова, Олена ВалеріївнаУ статті наведено особливості добової адаптивності розумової працездатності у дітей 5-6 років із різними властивостями нервових процесів. Розглянуто розумову працездатність як один з адекватних критеріїв оцінювання функціонального стану організму та його адаптаційних можливостей у процесі систематичного навчання. Наведено порівняльний аналіз показників розумової працездатності у дітей із різними рівнями властивостей нервових процесів. Доведено, що організація систематичного навчання з урахуванням індивідуальних особливостей нервової системи покращує розумову працездатність.Документ Застосування методу інформаційного моделювання під час вивчення курсу «Спеціальна методика української мови» на прикладах подолання мовного недорозвинення у дітей із вадами розумового або фізичного розвитку(КОД, 2018) Лабенко, Олександр Віталійович(uk) У статті розглядається проблема використання методу інформаційного моделювання під час вивчення курсу «Спеціальна методика української мови» студентами педагогічних факультетів на прикладах подолання мовного недорозвинення у дітей із вадами розумового або фізичного розвитку. Цей метод навчання у спеціальній методиці української мови сприяє ефективному і креативному розвиткові необхідних методичних навичок студентів. Більше того, використання даного методу навчання дає змогу сформувати індивідуальний підхід до кожної дитини із психофізичними вадами майбутніми учителями-логопедами, що в сучасних умовах реформування школи та становлення інформаційного суспільства є дуже продуктивним. Проте, хотілося б особливо підкреслити, що традиційне розуміння застосування інформаційно-комунікаційних технологій під час викладання та вивчення курсу спеціальної методики української мови переважно опирається на інформаційно-технічну (комп’ютерну) складову у цій педагогічній діяльності, але досить невиправдано, на нашу думку, применшується роль інформаційно-психологічної та інформаційно-лінгвістичної складових. Більш того, як інформаційно-психічний параметр навчального процесу, так й інформаційно-лінгвістичний у даному дослідженні опираються на нову парадигмальну дихотомію: «хаос — порядок». Звідси випливає і нетрадиційне розуміння методу інформаційного моделювання як способу належного впорядкування хаотичної лінгво-методичної інформації у студентів педагогічних факультетів з допомогою певних міні-програм, когнітивних моделей та лінгво-інформаційних фрактальних структур з метою подальшої корекції вад мовлення у дітей із психо-фізичними відхиленнями.Документ Застосування нелінійних фрактальних систем у спеціальній методиці викладання української мови для дітей з особливими мовними потребами(Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2017) Лабенко, Олександр Віталійович; Labenko, Alexander(ua) Модернізація системи освіти в Україні все більшою мірою співвідноситься з педагогічними процесами, які відбуваються в Європейському Союзі. Це пов’язано з розвитком Болонського процесу. Відповідно змінюється й наукова парадигма, котра лежить в основі як усієї української педагогічної науки, так і методичної зокрема. Перехід сучасної спеціальної методики викладання української мови від ньютонівсько-картезіанської до квантово-релятивістської наукової парадигми є ще більш актуальним, ніж будь-коли. Це пов’язано із збільшенням процесів турбулентності в розвитку такої живої природної системи як український народ. Особливо це стосується аспектів навчання дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку. Як приклад вдосконалення спеціальної методики викладання української мови на основі нової наукової парадигми в пропонованій статті автор розглядає можливість використання нелінійних фрактальних систем у навчанні дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку.Документ Зміст професійної компетентності вчителя(КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Рацул, Анатолій Борисович(uk) У статті розглядаються сучасні підходи до змісту професійної компетентності вчителя.Документ Комунікація суб’єктів освітнього процесу в умовах воєнного та повоєнного часу(Середняк Т. К., 2023) Окольнича, Тетяна Володимирівна