Логотип репозиторію
Фонди та зібрання
Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
Увійти
Новий користувач? Зареєструйтесь.Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Berezenko, Natalia"

Або введіть перші символи:
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Результатів на сторінці
  • Налаштування сортування
  • Ескіз
    Документ
    Scientific and Research Work of the Future Teacher as a Necessary Condition for the Formation of Self Educational Competence
    (2021) Демченко, Юлія Миколаївна; Березенко, Наталія; Demchenko, Julia; Berezenko, Natalia
    (en) The article describes the research activities of students as a pedagogical condition for the formation of self-educational competence of a future mathematics teacher. The specifics of the formation of the self-educational competence of the future teacher of mathematics in the conditions of the educational process of the higher pedagogical educational institution are reflected. The content, peculiarities, results of experimental work of influence of research work on formation of self-educational competence of the future teacher of mathematics are disclosed. The criteria for the formation of self-educational competence of future mathematics teachers have been identified. It has been experimentally tested and proved that the research work of the future teacher is a prerequisite for the formation of self educational competence. The research activities of the future teacher of mathematics should be based on an understanding of its structure, an awareness of a consistent algorithm aimed at solving current issues of the educational process of a general educational institution and should be determined by the model of professional training of the future teacher of mathematics. The organization of research work of students in a higher educational institution should be carried out in two areas: the scientific work of students in the framework of the educational process and the scientific work of students outside the educational process. The results of the study of the impact of research activities on the formation of self-educational competence of a future teacher of mathematics make it possible to draw the following conclusions: the participation of future specialists in research activities is an effective factor in the formation of their self-educational competence; such students have a higher level of self-educational competence; dynamics of selfeducational competence index increase in the experimental group representatives can be traced more intensively than in the control group students.
  • Ескіз
    Документ
    Корекція інтелектуальних порушень в учнів спеціальної школи на уроках географії
    (2023) Завітренко, Долорес Жораївна; Березенко, Наталія Олегівна; Нагорна, Олена Василівна; Berezenko, Natalia; Zavitrenko, Dolores; Nahorna, Olena
    (ua) Вивчення географії передбачає активне функціонування вищих психічних процесів: мислення, уваги, пам’яті, уяви тощо. Дослідження вітчизняних та зарубіжних вчених показало, що систематичне використання спеціальних прийомів роботи, спрямованих на корекцію і подальший розвиток цих процесів дають позитивні результати. Перспективу нашого дослідження вбачаємо у розробці та впровадженні у навчання учнів з ІП новітніх корекційно спрямованих засобів навчання з географії з друкованою основою. Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Педагогічна система базується на інноваційній діяльності, формуванні і розвитку загальнолюдських цінностей, розвитку потенційних можливостей учасників навчально-виховного процесу, самореалізації особистості. Нагальна необхідність врахування сприйняття учнів, допоможуть розпізнати в кожному школяреві його індивідуальні особливості та допоможе дитині швидко сприймати навчальний матеріал як йому зручно, і на цій основі виховувати у нього прагнення до пізнання та набуття різних видів компетентностей. Системне використання інтерактивних методів є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства. Головним завданням роботи спеціальної школи визначено педагогічну корекцію інтелектуальних порушень у школярів. Ефективність педагогічної корекції на уроках географії залежить від врахування стану інтелектуального розвитку дітей, властивих їм індивідуально-типологічних особливостей, дотримання індивідуального підходу та виховання інтересу до уроків географії. Такий підхід забезпечить виконання спеціальною школою основного завдання щодо роботи з учнями з інтелектуальними порушеннями. У статті наголошується, що порушення вищих форм пізнавальної діяльності у школярів з інтелектуальною недостатністю призводять до значних труднощів при оволодінні навчальним матеріалом. Спеціальна школа - це навчальний заклад, який розрахований на інтелектуальний потенціал цих учнів i навчання в якому дає їм можливість після закінчення адаптуватись до життя в суспільстві. Враховуючи труднощі оволодіння ними знаннями, об'єм навчальною матеріалу зменшений порівняно з загальноосвітньою школою. (en) The study of geography involves the active functioning of higher mental processes: thinking, attention, memory, imagination, etc. The study of domestic and foreign scientists showed that the systematic use of special work methods aimed at the correction and further development of these processes yield positive results. We see the perspective of our research in the development and implementation of the latest correction-oriented teaching aids in geography with a printed basis in the education of students from IP. The current stage of the development of the education system in Ukraine is characterized by educational innovations aimed at preserving the achievements of the past and, at the same time, at modernizing the education system in accordance with the requirements of the times, the latest achievements of science, culture and social practice. The pedagogical system is based on innovative activities, the formation and development of universal values, the development of the potential opportunities of the participants in the educational process, and the self-realization of the individual. The urgent need to take into account the perception of students will help to recognize the individual characteristics of each student and will help the child to quickly perceive the educational material as it is convenient for him, and on this basis to nurture in him the desire for knowledge and the acquisition of various types of competences. The systematic use of interactive methods is relevant for modern education, and acts as a fundamental component in the formation of a competent personality of a student as a citizen of a democratic society. The main task of the work of the special school is the pedagogical correction of intellectual disorders in schoolchildren. The effectiveness of pedagogical correction in geography lessons depends on taking into account the state of intellectual development of children, their individual and typological features, observing an individual approach and fostering interest in geography lessons. This approach will ensure that the special school fulfills the main task of working with students with intellectual disabilities. The article emphasizes that violations of higher forms of cognitive activity in schoolchildren with intellectual disabilities lead to significant difficulties in mastering educational material. A special school is an educational institution that is designed for the intellectual potential of these students and the training in which gives them the opportunity to adapt to life in society after graduation. Taking into account the difficulty of mastering their knowledge, the amount of educational material is reduced compared to a comprehensive school.
  • Ескіз
    Документ
    Роль музики у всебічному розвитку дітей з особливими освітніми потребами
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Завітренко, Долорес Жораївна; Березенко, Наталія Олегівна; Завитренко, Долорес Жораивна; Березенко, Наталия Олеговна; Zavitrenko, Dolores; Berezenko, Natalia
    (ua) У статті розглядаються питання, пов’язані з впливом музики на дітей з особливими потребами. Розкриті психологічний (зв'язок основних елементів музики з основними сферами життєдіяльності людини) і фізіологічний (фізичний вплив музики на органи людини) аспекти впливу музики на звичайну дитину. Визначена специфіка музичного сприйняття дітей з порушеннями розвитку (фізичного, психічного, розумового), розглянуті особливості впливу музиці на них. Запропоновані основні шляхи використання музики у роботі з дітьми з особливими потребами з терапевтичною метою.
  • Ескіз
    Документ
    Формування у старшокласників готовності до вибору майбутньої професії в контексті ідей В. О. Сухомлинського
    (КОД, 2018) Завітренко, Долорес Жораївна; Zavitrenko, Dolores Zorayevna; Завітренко, Артем Миколайович; Zavitrenko, Artem; Березенко, Наталія Олегівна; Berezenko, Natalia
    (uk) Стаття присвячена формуванню у старшокурсників готовності до вибору майбутньої професії в контексті ідей В. О. Сухомлинського, доробок якого служить вирішенню проблеми підготовки дитини до вибору майбутньої професії в процесі трудового виховання.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • Надіслати відгук
Логотип репозиторію COAR Notify