Перегляд {{ collection }} за Автор "Гуцул, Лариса Іванівна"
Зараз показуємо 1 - 18 з 18
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Ад’єктиви на позначення білого кольору в малій прозі Володимира Винниченка(Видавець Лисенко В. Ф., 2015) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У статті досліджується символіка білого кольору в малій прозі Володимира Винниченка. Встановлюється функціональне навантаження, семантика та місце у творчому словнику ад’єктивів на позначення білого кольору.Документ Акцентуація ойконіма Новоукраїнка: норма і відхилення(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Гуцул, Лариса Іванівна(UA) Стаття присвячена акцентуації ойконіма Новоукраїнка. Виявлені причини ненормативного наголошення ойконіма та проаналізована його акцент на структура. Розглянута також залежність наголосу аналізованого оніма від деяких мовних та позамовних чинників.Документ Акцентуація українських ойконімів та апелятивів: компаративний аналіз(КОД, 2018) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Лариса Ивановна(uk) У статті досліджується специфічність акцентуації українських назв населених пунктів та їх відмінність від апелятивів. З’ясовано, що наголос в ойконімах досить тісно пов’язаний із наголосом апелятивів української мови, тому що ойконіми утворилися із складу загальної лексики. Але хоча за структурою вони подібні до апелятивів, наголос назв населених пунктів не дублює наголос слів загальної лексики. Вживаючись протягом декількох століть, ці оніми розвинули свої акцентуаційні особливості, а дія аналогії та інші фактори зробили наголос ойконімів відмінним від наголосу епонімів. Встановлено, що поряд із відмінностями від апелятивів та розподібненням у наголошенні відчутна сильна тенденція до вирівнювання наголосу ойконімів за аналогією до наголосу апелятивів, про що свідчать: форми паралельного наголошення в ойконімах, наявність по-різному наголошених однотипних ойконімів, у яких переважає наголошення за аналогією до апелятивів тощо. Констатується, що акцентуаційна система назв населених пунктів має багато спільних рис та тенденцій із системою наголошення апелятивів. Наприклад, акцентно-фонетичні та акцентно-морфемні ознаки ойконімів подібні до ознак апелятивів (пор.: середня довжина ойконімів та слів апелятивної лексики три-чотири склади, або три-чотири морфеми, а загальномовна тенденція до наголошення середини слова чітко простежується і в системі наголошення ойконімів). Компаративний аналіз виявляє певні спільні та відмінні риси в наголошенні ойконімів і слів загальної лексики, однакових у структурному відношенні. Доведено, що, по-перше, наголос в ойконімах етимологізується і реетимологізується через загальні назви; по-друге, особливості акцентуаційної системи ойконімів диктують своє наголошення. Аналіз показує, що внутрішні акцентуаційні процеси ойконімії привели до віддалення їх наголошення від апелятивів та до формування своїх диференційних ознак.Документ Витоки політики заборони української мови російським урядом у XVIII столітті(КОД, 2018) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Лариса Ивановна; Hutsul, Larysa; Гуцул, Олександра; Гуцул, Александра; Hutsul, Oleksandra(uk) Розвідка присвячена питанню правового статусу української мови в Російській імперії у XVIII ст. Досліджуються витоки політики обмеження і заборони української мови за часів реформ Петра І та Катерини ІІ. Запропонований історико-правовий та мовознавчий коментар на основі використання нормативно-правових актів Російської держави XVIII ст., яка будувалась за принципом загальноімперського універсалізму, дозволяє з’ясувати тенденції мовної політики російського уряду, виявити корені заборони української мови. Адже, починаючи із середини X IX ст., мовна політика Російської імперії має відверто антиукраїнське спрямування, а курс на витіснення української мови офіційно закріплюється Валуєвським циркуляром 1876р. З’ясовані особливості правового статусу української мови в І чверті XVIII ст. Дослідження Сенатського указу 1720 р. дає змогу стверджувати, що це адміністративне розпорядження мало на меті не лише встановлення цензури релігійних книг, а було одним із визначальних кроків поступового витіснення української мови російською. Також у статті розглядається правовий статус української мови в Російській імперії у другій половині XVIII ст. На основі використання нормативно-правових актів державного походження з’ясовані тенденції мовної політики російського уряду та виявлені передумови її антиукраїнської направленості, які проявилися в X IX ст. Проаналізована російська мовознавча думка другої половини XVIII ст. про українську мову, яка ґрунтувалася на тезі, що існує великоросійська мова, яка складалася з російської, української і білоруської мов (наріч). Сама українська мова сприймалася як російська, яка знаходилась під впливом польської мови. З'ясована освітня політика російського уряду другої половини XVIU ст. і встановлено, що вона мала прагматичний характер. Зроблено висновок, що з XVIII століття в Російській державі розпочинається процес формування мовної політики, який визначався як мовними чинниками, так і соціально-політичними: українська мова («малоросійська») сприймалась як один із різновидів «великоросійської»; була потреба в мові міжнаціонального спілкування в багатонаціональній державі, що призвело до маргіналізації всіх інших мов, крім російської; українська мова, як і польська, сприймалась російським урядом мовою сепаратистського руху. Цей процес знайшов своє завершення як антиукраїнський у другій половині XIX ст. Сьогодні мовні проблеми залишаються серед найскладніших у державотворенні багатьох країн світу, в тому числі й України.Документ Географічна термінологія як компонента мовної підготовки вчителя географії(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У статті розглядається місце географічної термінології у лінгвістичній підготовці вчителя географії. Розкриваються шляхи та методи опанування фаховою термінологією майбутніми вчителями географії.Документ Досвід викладання бібліотечно-бібліографічних дисциплін у ВНЗ(Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2017) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Лариса Ивановна; Gutsul, Larysa(ua) У статті висвітлено досвід викладання дисциплін бібліотечно-бібліографічного циклу на факультеті філології та журналістики КДПУ імені В. Винниченка. Проаналізована роль цих курсів у становленні фахівця з бібліотечної справи та інформаційної діяльності. Курси «Бібліотечна справа (бібліотекознавство та книгознавство)», «Бібліографознавство», «Загальне бібліографознавство», «Каталоги» належать до циклу фундаментальних професійних навчальних дисциплін за напрямом підготовки «Філолог. Учитель української мови та літератури», спеціалізація «Шкільне бібліотекознавство». Акцентовано увагу на викладанні курсу «Каталоги», тому що саме бібліотечні каталоги є одним з дійових засобів пропаганди книг. Вони розкривають склад бібліотечних фондів, полегшують добір літератури та спрямовують інтереси читачів.Документ Мовна політика російського уряду в другій половині XVIII століття(Видавець Лисенко В. Ф., 2016) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Олександра(uk) Стаття присвячена питанню про правовий статус української мови в Російській імперії у другій половині XVIII ст. Н а основі використання нормативно-правових актів державного походження з'ясовані тенденції мовної політики російського ур яд у та виявлені витоки її антиукраїнської направленості, які проявилися в XIХ ст.Документ Ойконімія Полісся в акцентуаційному висвітленні(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У статті досліджується наголос поліських назв населених пунктів. Аналізується акцентно-фонетичні, акцентно-інтонаційні та акцентно-морфемні особливості, виявляється система акцентуаційних моделей ойконімів Полісся. Встановлюється специфіка системи наголошення цих онімів.Документ Ономастичний простір села Лумшори(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У статті досліджується ономастичний простір села Лумшори, що на Закарпатті. Проводиться лінгвістичний аналіз матеріалу, зібраного експедиційним шляхом. Простежується механізм збереження, зникнення або зміни власного імені.Документ Правовий статус української мови у І чверті ХVIII століття(Видавець Лисенко В. Ф., 2015) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Олександра(uk) Стаття присвячена питанню про правовий статус української мови в Російській імперії І чверті ХVIII ст. Дослідження Сенатського указу 1720 р. дає змогу стверджувати, що це адміністративне розпорядження мало на меті не лише встановлення цензури релігійних книг, а було одним із визначальних кроків поступового витіснення української мови російською.Документ Символіка жовтого кольору в малій прозі В. Винниченка(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Гуцул, Лариса Іванівна; Gutsu, Larisa(uk) У статті досліджується символіка жовтого кольору в малій прозі Володимира Винниченка. Установлюється функціональне навантаження, семантика та місце у творчому словнику ад’єктивів на позначення жовтого кольору. Акцентується увага на тому, що колірна палітра в художніх творах митця має важливе ідейне навантаження та потужний емоційний вплив на читача. Окреслена понятійна група жовтого кольору в малій прозу В. Винниченка. Робиться висновок про те, що ад’єктиви на позначення жовтого кольору у Винниченківських текстах мають і позитивну семантику (колір спокою і довершеності природи, стиглості, затишку, невідомості, свята, дитинства), і негативну (символ хвороб, голоду, смерті, тривоги, лихого передчуття, жаху, мертвої природи). Доведено, що лексема жовтий має широку сполучуваність і використовується як у прямому, так і в переносному значенні.Документ Спортивна термінологія як компонента мовної підготовки вчителя фізичної культури(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Гуцул, Лариса ІванівнаУ статті розглядається місце спортивної термінології у лінгвістичній підготовці вчителя фізичної культури. Акцентується увага на термінологічній і лексикографічній компетенціях, на труднощах, що виникають у роботі з термінами майбутньої професії. У дослідженні використаний педагогічний досвід вивчення спортивної термінології на факультеті фізичного виховання КДПУ ім. В. Винниченка. Розкриваються шляхи і методи оволодіння професійною термінологією вчителем фізичної культури.Документ Спостереження за акцентуацією українських ад’єктонімів(Видавець Лисенко В. Ф., 2016) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У пропонованій статті досліджуються особливості наголошення українських ад’єктонімів. Підкреслюється, що при всій своїй специфічності система наголошення відтопонімних прикметників підпорядковується основним акцентуаційним законам української мови. Встановлюються типи акцентних опозицій в ад’єктонімному словотворі та аналізуються морфонологічні функції наголосу. Констатується, що домінуючим є процес збереження наголосу твірного слова.Документ Спостереження за акцентуацією українських катойконімів(Видавець Лисенко В. Ф., 2017) Гуцул, Лариса Іванівна(uk) У пропонованій статті досліджуються особливості наголошення українських катойконімів. Підкреслюється, що при всій своїй специфічності система наголошення назв жителів підпорядковується основним акцентуаційним законам української мови. Встановлюються типи акцентних опозицій у катойконімному словотворі та аналізуються морфонологічні функції наголосу. Констатується, що домінуючим є процес збереження наголосу твірного слова.Документ Спостереження за морфонологічними функціями наголосу в ад’єктонімному словотворі(КОД, 2019) Гуцул, Лариса Іванівна; Gutsul, Larisa(uk) У пропонованій статті досліджуються морфонологічні функції наголосу в ад’єктонімному словотворі. Підкреслюється, що при всій своїй специфічності система наголошення українських ад’єктонімів підпорядковується основним акцентуаційним законам української мови. Встановлюються типи акцентних опозицій в ад’єктонімному словотворі, досліджуються групи ад’єктонімних суфіксів залежно від акцентованості чи неакцентованості, аналізуються морфонологічні функції наголосу. Констатується, що домінуючим є процес збереження наголосу твірного слова.Документ Формування мовної компетентності як складової професійної підготовки майбутніх учителів хімії(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Гуцул, Лариса Іванівна; Гуцул, Лариса Ивановна; Gutzul, Larisa Ivanіvna(uk) У статті визначається сутність поняття «мовна компетентність» вчителя хімії та обґрунтовується її роль у процесі формування професійної компетентності та мовної особистості сучасного фахівця. Аналізуються обов’язкові програмні компетентності. Розглядається місце хімічної термінології у лінгвістичній підготовці педагога. Розкриваються шляхи, методи та прийоми опанування мовою професії вчителями хімії.Документ Формування мовної особистості фахівця в процесі викладання курсу "Українська мова (за професійним спрямуванням)"(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Гуцул, Лариса ІванівнаУ статті визначається та обrрунтовується роль курсу ”Українська мова (за професійним спрямуванням)” у формуванні мовної особистості фахівця нової генерації.Документ Формування навичок педагогічного спілкування при вивченні курсу "Українська мова (за професійним спрямуванням)"(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Гуцул, Лариса ІванівнаУ статті визначається та обгрунтовується роль курсу "Українська мова (за професійним спрямуванням)" на нефілологічних факультетах педагогічного університету у становленні мовної особистості вчителя та формуванні навичок педагогічного спілкування.