Кафедра технологічної та професійної освіти

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/59

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 28
  • Ескіз
    Документ
    Методика вивчення сучасних матеріалів і технологій опорядження виробів з деревини на уроках технологій
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Рябець, Сергій Іванович; Ліснича, Ірина Андріївна; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Lisnycha, Iryna Andriivna
    (ua) У статті розглядаються сучасні матеріали та технології опорядження виробів з деревини, що є важливою галуззю виробництва меблів, дизайну інтер’єру тощо, що, у контексті зростаючого інтересу до сталого розвитку та екологічних аспектів використання деревини, стає все більш привабливим. Стаття оглядає інноваційні методи й процеси, які вивчають учні на уроках технологічної освіти. Зокрема, серед останніх зазначено комп’ютерне керування, використання лазерних технологій, автоматизацію й роботизацію процесів, 3D-друк деревини, нові матеріали та прогресивні методи обробки. Також наводяться різновиди опоряджень деревних матеріалів, зокрема, такі як: гладка обробка (гобелен), фрезерування, обробка фанери, пресування, термообробка, консервація, клеєння, плетіння, лазерна обробка, обробка струмом, обпалювання, імпрегнування, обпилювання, фарбування, термомодифікація, обробка газом, модифікація фенольною смолою, епоксидною смолою, ультразвукова обробку тощо. Важливою складовою опорядження є захисно-декоративні покриття, такі як лаки, фарби та інші матеріали, де стійкість до атмосферних впливів, механічних пошкоджень, зносостійкість та стійкість до забруднень є основними характеристиками. Застосування сучасних технологій фарбування та тонування деревини дозволяє досягти багатогранності вибору кольорів та відтінків, задовольняючи різноманітні вимоги дизайну та інтер’єру. Використання спеціальних фарб та барвників дозволяє надати деревині додаткову захист від ультрафіолетового випромінювання, що забезпечує збереження яскравості кольору протягом тривалого часу. Саме вибір матеріалу та правильне застосування технологій грають важливу роль у досягненні високої експлуатаційної здатності покриттів. Загальний огляд цих технологій допомагає зрозуміти перспективи розвитку цієї галузі і надає основу для подальшої професійної діяльності учнів. (en) The article deals with modern materials and technologies for finishing wood products, which is an important branch of furniture production, interior design, etc. in the context of the growing interest in sustainable development and environmental aspects of the use of wood is becoming increasingly attractive. The article examines the innovative methods and processes that students learn in the lessons of technological education in the institution of general secondary education and how this information can be provided by the technology teacher in the lesson. In particular, among the latter are computer control, the use of laser technologies, automation and robotization of processes, wood 3D-druk, new materials and progressive processing methods. Also listed are varieties of wood material finishes in particular listed such as: smooth processing (tapestry), milling, plywood processing, pressing, heat treatment, preservation, gluing, weaving, laser processing, current treatment, firing, impregnation, sawing, painting, thermal modification, gas treatment, phenolic modification resin, epoxy resin, ultrasonic treatment, etc. In addition, an important component of the finish are protective and decorative coatings, such as varnishes, paints and other materials, where weather resistance, mechanical damage, wear resistance and resistance to dirt are the main characteristics. The use of modern technologies of painting and toning wood allows you to achieve a multifaceted choice of colors and shades, satisfying the diverse requirements of design and interior. The use of special paints and dyes allows you to give the wood additional protection against ultraviolet radiation, which ensures the preservation of color brightness for a long time. Namely, the choice of material and the correct application of technology play an important role in achieving high operational capability of coatings. A general overview of these technologies helps to understand the prospects for the development of this industry and provides a basis for the further professional activities of students.
  • Ескіз
    Документ
    Цифрові технології та засоби їхньої реалізації в технологічній підготовці старшокласників
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Рябець, Сергій Іванович; Осика, Денис Олександрович; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Osyka, Denys Oleksandrovych
    (ua) Стаття присвячена проблемі формування цифрової компетентності учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) в процесі трудової підготовки. Сучасний розвиток інформаційного суспільства вимагає ефективних підходів та застосування відповідних програмних засобів для реалізації завдань з підготовки молоді до існування в умовах всеохоплюючої цифровізації. Саме огляду сучасних програмних продуктів, що можуть бути використані на уроках технологій, присвячена дана робота. Зважаючи на те, що цифрова компетентність може бути реалізована у процесі застосуванні таких підходів, як комп’ютерно-асистоване проєктування, програмування мікроконтролерів, робота з 3D-принтерами, використання програм для аналізу даних тощо, авторами були розглянуті можливості програм AutoCAD, Tinkercad, LEGO Mindstorms, Arduino, Microsoft Teams, Slack, Google Analytics, Tableau та наведені приклади їхньої реалізації на уроках технологій. У залежності від призначення конкретних програм їх можна використовувати для окремих етапів (видів робіт) проєктної діяльності учнів або в цілому за увесь період навчання. Крім того, наголошено, що використання 3D-принтерів дозволяє учням втілювати свої проєкти в реальні фізичні об’єкти, що дає змогу глибше зрозуміти процеси дизайну та виробництва. На уроках 3D-принтери можуть бути використані у проєктах з промислового дизайну, розробляти та створювати прототипи нових виробів із застосуванням відповідних програм 3D моделювання та цифрових інструментів, що, в свою чергу вимагає розуміння програмних продуктів та вміння ефективно застосовувати цифрові технології для вирішення практичних завдань. Отже, формування цифрової компетентності, зокрема на уроках технологій, охоплює знайомство з цифровими інструментами (програмами) для моделювання, проєктування, візуалізації та аналітики (обробка даних, інтерпретація, оптимізація тощо). Опанування ж такими вміннями та навичками крім технічного розвитку учнів сприяють розвитку критичного мислення, здатності до інновацій та креативності, мотивації до самоосвіти та свідомого вибору майбутньої професії. (en) The article is devoted to the problem of formation of digital competence of students in ZZSO in the process of labor training. The modern development of the information society requires effective approaches and the use of appropriate software tools to implement the tasks of preparing young people for existence in the context of comprehensive digitalization. It is the review of modern software products that can be used in technology lessons that this work is devoted to. Due to the fact that digital competence can be realized by applying approaches such as computer-assisted design, programming microcontrollers, working with 3D-printerami, using programs for data analysis, etc., the authors considered the capabilities of AutoCAD, Tinkercad, LEGO Mindstorms, Arduino, Microsoft Teams, Slack, Google Analytics, Tableau and examples of their implementation in technology lessons. Depending on the purpose of specific programs, they can be used for individual stages (types of work) of project activities of students or for the whole period of study. In addition, it is emphasized that the use of 3D printers allows students to translate their projects into real physical objects, which allows a deeper understanding of design and production processes. 3D printers can be used in industrial design projects, develop and prototype new products using appropriate 3D modeling programs and digital tools, which in turn requires an understanding of software products and the ability to effectively apply digital technologies to solve practical problems. Thus, the formation of digital competence, in particular in the lessons of technology, includes familiarity with digital tools (programs) for modeling, design, visualization and analytics (data processing, interpretation, optimization, etc.). Mastering such skills in addition to the technical development of students contribute to the development of critical thinking, ability to innovation and creativity, motivation for self-education and conscious choice of future profession.
  • Ескіз
    Документ
    Використання вільного програмного забезпечення під час вивчення студентами АСОУ ( САПР )
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр Миколайович; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Shchyrbul, Oleksandr Mykolayovych
    (ua) Статтю присвячено проблемі вивчення студентами різних автоматизованих систем управління, які сьогодні широко використовуються для дослідження, керування технологічними процесами, аналізу різних складних систем, а також практичної розробки технічних об’єктів. На основі аналізу наукових, методичних джерел, інтернет-ресурсів встановлено, що з огляду на глобальні процеси цифровізації та автоматизації виробничих процесів сучасна підготовка фахівців потребує нових знань про автоматизовані системи, які передбачають використання цифрових технологій, формування практичних умінь студентів для роботи з різним програмним забезпеченням, розвиток їхнього критичного та інноваційного мислення. Одним із видів автоматизованих систем управління є системи автоматизованого проєктування (САПР), що представлені широким спектром різних програм, котрі дають можливість проєктувати технічні об’єкти, створювати 2D– і 3D-моделі, застосовувати різні підходи до створення геометрії моделі (твердотільне моделювання, моделювання за допомогою сплайнів, моделювання за допомогою поверхонь тощо). Досвід роботи зі студентами показує, що для освітнього процесу під час формування первинних навичок доцільно використовувати вільне програмне забезпечення, зокрема програмний пакет Blender, який є потужнім засобом тривимірної графіки і може успішно використовуватися для навчання студентів і виконання ними різних завдань моделювання. Тому в статті приділяється увага аналізу програми Blender, обґрунтовано доцільність її використання в освітньому процесі, розглянуто основні переваги та недоліки цього програмного пакета, а також наводиться конкретний приклад виконання студентами практичних завдань із використанням інструментарію програми Blender. Отже, Blender можна використовувати для навчання студентів основ тривимірної графіки, для розробки творчих проєктів, що, безперечно, сприяє формуванню їхньої цифрової компетентності та творчого потенціалу. (en) The article is devoted to the problem of studying various automated control systems by students, which, today, are widely used for research, control of technological processes, analysis of various complex systems, as well as practical development of technical objects. On the basis of the analysis of scientific, methodical sources, Internet resources, it was established that in view of the global processes of digitalization and automation of production processes, the modern training of specialists requires new knowledge about automated systems that involve the use of digital technologies, the formation of students’ practical skills when working with various software provision, development of their critical and innovative thinking. One of the types of automated control systems are automated design systems (CAD), equipped with a wide range of different programs that make it possible to design technical objects, create 2D and 3D models, apply different approaches to creating model geometry (solid modeling, modeling using splines, modeling using surfaces, etc.). The experience of working with students shows that for the educational process, for the formation of primary skills, it is advisable to use free software, in particular, the Blender software package, which is a powerful tool for three-dimensional graphics and can be successfully used to teach students, to perform various modeling tasks. Therefore, the article pays attention to the analysis of the Blender program, substantiates the expediency of its use in the educational process, considers the main advantages and disadvantages of this software package, and also provides a specific example of students’ performance of practical tasks using the Blender toolkit. So, Blender can be used to teach students the basics of three-dimensional graphics, to develop creative projects, which undoubtedly contributes to the formation of their digital competence and creative potential.
  • Ескіз
    Документ
    Формування на уроках трудового навчання професійного інтересу до сучасних технологій та машин
    (2023) Рябець, Сергій Іванович; Іваниця, Юлія Сергіївна
    (ua) Стаття присвячена питанню формування професійних інтересів школярів на уроках технологій в закладі загальної середньої освіти. Проведено теоретичний аналіз чинних законодавчих документів України з питання освіти і виховання молоді, а саме «Закон України «Про освіту» (2020 р.) та «Концепцію національного виховання» (2009 р.), а також проаналізовано праці науковців, основними питаннями яких є психолого-педагогічні принципи професійної орієнтації школярів, психолого-педагогічні засади вибору професії, професійне самовизначення індивідуального та практичні аспекти професійного консультування, особливості організації спеціалізованої підготовки та професійної підготовки школярів в умовах освітнього середовища, технології підготовки школярів до професійного самовизначення, зміст, форми та методи професійно-консультаційної роботи зі старшокласниками в процесі профільного навчання тощо. Визначено складові професійної освіти: професійні консультації, професійний вибір, діагностика та професійні адапта ції, які є основними елементами загальної системи організації формування професійних інтересів учнів 10-х та 11-х класів на уроках технологій в закладах загальної середньої освіти. Зазначені загальні та конкретні форми профорієнтаційної роботи, які допомагають випускникам зрозуміти власні особливості та обрати професію відповідно до своїх можливостей. Описано, які етапи колективної профорієнтаційної діяльності учасників освітнього процесу виділяють науковці. Проведено аналіз освітньої програми з технологій для учнів 10-11 класів, зокрема при впроваджені модулів "Дизайн інтер’єру" та "Кулінарія", а також відповідні професії. Окреслено, які підходи до ефективного формування професійних інтересів школярів у процесі технологічного навчання має використовувати вчитель технологій для забезпечення ефективного результату. Визначено перелік загально-педагогічних умов профорієнтаційної роботи у старших класах. Наголошується на використанні в такій діяльності принципів інтегрування знань, самоосвіти, особистісної спрямованості учня та його мотивації. (en) The article is devoted to the issue of formation of professional interests of schoolchildren in the lessons of technological education in the institution of general secondary education. A theoretical analysis of current legislative documents of Ukraine on the issue of education and upbringing of youth, in particular "Law of Ukraine "On Education" (2020) and "Concept of National Education" (2009), was conducted. The works of scientists were also analyzed, the main issues of which are psychological and pedagogical principles of professional orientation of schoolchildren, psychological and pedagogical foundations of choosing a profession, professional self-determination of an individual and practical aspects of professional counseling, peculiarities of the organization of specialized training and professional training of schoolchildren in the conditions of an educational district, technologies of training schoolchildren for professional self-determination, content, forms and methods of vocational counseling work with high school students in the process of specialized training, etc. The elements of professional education, professional consultations, professional choice, diagnostic elements and professional adaptations, which are the main elements of the general system of organizing the formation of professional interests of 10th and 11th grade students in technology lessons in a general secondary education institution, have been identified. General and specific forms of career guidance work have been studied, which help graduates to understand their own characteristics and choose a profession according to their capabilities. It is described which stages of the collective career orientation activity of the participants of the educational process are distinguished by scientists. An analysis of the educational program on technologies for students of grades 10-11 was carried out, in particular the modules "Interior Design" and "Cooking", as well as the professions introduced in the above modules. It is outlined what approaches to the effective formation of professional interests of schoolchildren in the process of technological training should be used by the technology teacher to ensure an effective result. We have also defined a list of general pedagogical conditions for career guidance work in senior classes.
  • Ескіз
    Документ
    Технології сапр в технологічній та професійній освіті
    (2023) Рябець, Сергій Іванович; Лісовський, Микола Тарасович; Щирбул, Олександр Миколайович
    (ua) Стаття присвячена питанням застосування САПР на уроках технологій у закладах загальної середньої та професійної освіти.. Сьогоднішня трудова та професійна підготовка відбувається в рамках проєктно-технологічної діяльності старшокласників під час вивчення предмета «Технологія» в ЗЗСО та учнів шкіл при оволодінні спеціальними дисциплінами з ЗП (ПТ) О з використанням автоматизованих систем проєктування. Отже, завдання вчителя (викладача) − одночасно формувати елементи проєктно-технологічної культури особистості, розвивати у учня здатність генерувати творчі ідеї, самоаналіз, вміння самостійно приймати рішення, формулювати і пояснювати свої думки і позиції, взаємодіяти і вести діалог з однокласниками тощо. Саме поєднання теоретичних знань і навичок проєктної діяльності формує проєктно-технологічну компетентність студента, яка реалізується шляхом реалізації творчих проєктів, які можуть бути виконані за допомогою комп’ютера. Використання студентами програм для автоматизації певних процесів проєктування дозволяє диверсифікувати форми подання навчальної інформації, види навчальних завдань; створення освітніх середовищ, які забезпечать їх «занурення» у світ 3D-моделювання, дозволять відвідати реальні виробничі ситуації, активізують мислення та просторову уяву, підсилюють мотивацію до самоосвіти. Розглянуто фактори впровадження сучасних САПР у освітню діяльність старшокласників, у тому числі компетентність викладача трудового навчання та технології та наявність комп’ютерної техніки з відповідним програмним забезпеченням. При використанні САПР змінюється роль викладача, який набуває функцій організатора проєктно-творчої та пізнавальної діяльності учнів. Також визначено функції автоматизованих систем проєктування в освітній діяльності учнів, зокрема, освітня, інформаційна, профорієнтаційна, технологічна. Описано можливості САПР в процесі технологічної підготовки. Використання САПР на уроках технологій підвищить інтерес учнів та формування конструкторських та технологічних навичок для майбутньої професійної діяльності. (en) The article is devoted to the use of CAD in the lessons of technology in the institution of general secondary and vocational education. Today's labor and professional training takes place within the framework of the design and technological activities of high school students during the study of the subject "Technology" in ZZSO and students of schools when mastering special disciplines in RFP (PT) O using automated design systems. The task of the teacher (teacher) at the same time is to form elements of the project-technological culture of the individual, develop the student's ability to generate creative ideas, introspection, the ability to make decisions independently, formulate and explain their thoughts and positions, interact and conduct dialogue with classmates, etc. A theoretical analysis of the work of scientists on the formation of design and technological competencies in the lessons of technology. It is the combination of theoretical knowledge and skills of project activity that forms the student's projecttechnological competence, which is realized through the implementation of creative projects that can be performed using a computer. The use of programs by students to automate certain design processes makes it possible to diversify the forms of presentation of educational information, types of educational tasks; creation of educational environments that will ensure their "immersion" in the world of 3D modeling, allows you to visit real production situations, activates thinking and spatial imagination, enhances motivation for self-education. The factors of introduction of modern CAD in the educational activity of high school students, including the competence of the teacher of labor training and technology and the availability of computer equipment with appropriate software. When using CAD, the role of the teacher changes, which acquires the functions of the organizer of the designcreative and cognitive activity of students. The functions of automated design systems in the educational activities of students are also defined, in particular, educational, information, career guidance, technological. The possibilities of CAD in the proces s of technological preparation are described. The use of CAD in technology lessons will increase the interest of students and the formation of design and technological skills for future professional activities.
  • Ескіз
    Документ
    Технологічні процеси обробки матеріалів як складова stem-освіти в творчій діяльності студентів
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр Миколайович; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Shchyrbul, Oleksandr Mykolayovych
    (ua) У статті розглядаються проблеми розвитку творчих здібностей студентів при використанні елементів STEM-освіти. На основі аналізу наукових, методичних джерел встановлено, що з огляду на глобальні процеси інформатизації та автоматизації виробництва, сучасна підготовка фахівців потребує інтеграції нових знань, формування навичок творчої діяльності, розвитку критичного та інноваційного мислення. Тому, на сьогодні, одним з ключових завдань реалізації освітнього процесу є формування сучасної, високоосвіченої, висококультурної, творчої особистості. Це завдання розв’язується за допомогою впровадження в освітній процес нових методів, технологій навчання. Саме використання елементів STEM-освіти в технологічній підготовці студентів створює умови для інтеграції знань з різних дисциплін, дає можливість студентам використати важливі міждисциплінарні зв’язки для досягн ення позитивного результату, та, безперечно, сприяє формуванню творчого потенціалу майбутніх педагогів.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення змісту підготовки студентів при вивченні ними основних технологій обробки деревини
    (РВВ ЦДПУ В. Винничека, 2021) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр Миколайович; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Shchyrbul, Olexandr Mykolaevych
    (ua) Стаття присвячена проблемам удосконалення змісту підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій при вивченні ними обробки деревини. На основі аналізу шкільних програм, підручників для учнів встановлено, що технології обробки деревини на різному рівні складності вивчаються в шкільному курсі трудового навчання й технологій. Тому підготовка студентів спеціальності 014. Середня освіта (Трудове навчання й технології) має бути спрямована на якісне оволодіння основними технологіями обробки деревини й деревинних матеріалів. Удосконалення змісту підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій, відбувається за рахунок уведення в навчальний план дисциплін, які й забезпечують основні спеціальні компетентності студентів в аспекті технологій обробки деревини. Зокрема, вивчення студентами дисциплін: основні процеси обробки матеріалів (деревина), технологічний практикум, технологічна практика, народні ремесла, позитивно впливає на підготовку майбутніх педагогів до роботи в школі.
  • Ескіз
    Документ
    З досвіду використання відеофрагментів при вивченні основ техніки і технології у професійній підготовці студентівспеціальності 014 середня освіта (трудове навчання та технології)
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Рябець, Сергій Іванович; Мошуренко, Олександр Юрійович; Мошуренко, Юрій Михайлович; Ryabets, Sergey; Moshurenko, Yriy; Moshurenko, Olexander
    (ua) У статті розглянуто особливості використання відеофрагментів під час вивчення дисципліни "Основи техніки і технологій" в підготовці бакалаврів спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології). Показано, що створення "банку" відеофільмів науково-популярного змісту дозволяє значно покращити ефективність засвоєння матеріалу, сприяє оптимізації навчального процесу та дозволяє організовувати його на якісно новому рівні. Крім того, вищевказане відео певним чином може компенсувати проблеми реального знайомства майбутніх вчителів технологій з сучасним виробництвом, зокрема устаткуванням та прогресивними технологічними процесами.
  • Ескіз
    Документ
    Про практичну підготовку студентів спеціальності 014 середня освіта (трудове навчання та технології) освітнього рівня «Магістр»
    (РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Гур’янова, Оксана Віталіївна; Рябець, Сергій Іванович; Hurianova, Oksana; Rybets, Sergey
    (uk) Стаття присвячена проблемам змісту та організації виробничої практики другого (магістерського) рівняпідготовки студентів на етапі створення та затвердження нових стандартів вищої освіти. Актуальність даної тематики в першу чергу визначається завданням реформування змісту, форми та термінів навчання висококваліфікованих фахівців освітнього рівня «магістр» та, вочевидь, потребує внесення коректив у практичну складову підготовки відповідно до сучасних вимог. При цьому передбачається послідовне проведення педагогічної практики у старшій школі та педагогічної асистентської практики у ВНЗ. Особливістю першої є охоплення компетенцій діяльності на посаді вчителя технологій у старшій школі, де реалізується профільне навчання, з виховною роботою класного керівника, а другої практики –набуття первинних професійних навичок та вмінь, пов’язаних з викладацькою діяльністю у вищих навчал ьних закладах і виконанням обов’язків куратора академгрупи. Складнощі проведення практик обумовлюються відсутністю затверджених нових стандартів вищої освіти та охопленням усього спектру питань її проходження: від ознайомлення з роботою закладу та проектування навчально-виховної діяльності –до якісного проведення занять і виконання обов’язків наставників підростаючого покоління.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості навчального плану спеціальності 015 професійна освіта (технологія виробів легкої промисловості) освітнього рівня бакалавр
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Рябець, Сергій Іванович; Rybets, Sergey
    (ua) Стаття присвячена особливостям формування навчального плану спеціальності 015 Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості) освітнього рівня Бакалавр. Розгляд даного питання є актуальним у зв’язку з подальшим реформуванням вищої освіти в Україні, що вимагає перегляд та удосконалення згідно сучасних нормативів усіх складових вищої освіти: освітні професійні програми та програмні компетентності, кількість часу на підготовку освітнього ступеня, формування оптимальних переліків дисциплін загальної та професійної підготовки тощо. Автор на конкретному прикладі показує визначені нормативними документами підходи до складання навчального плану з наочною його ілюстрацією та з урахуванням особливостей вищої професійної освіти. Як варіант реалізації таких вимог та умов продемонстровано оптимальний перелік нормативної та варіативної складових загальної та професійної підготовки, вказано на можливість модернізації в зв’язку з імплементацією нового Закону України «Про освіту».