Автореферати дисертацій
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/976
Переглянути
17 результатів
Фільтри
Налаштування
collection.search.results.head
Документ Образ людини з інвалідністю в українському медіапросторі(2024) Гуманенко, Олександра Олександрівна; Гундерук, Олександра Олександрівна; Шульська, Н. М.; Зінчук, Р. С.; Hunderuk, O. O.; Shulska, N. M.; Zinchuk, R. S.(ua) У статті досліджено особливості зображення людей з інвалідністю в сучасному меді- апросторі. Звернуто увагу на специфіку висвітлення образу особи, що має інвалідність, у ЗМІ. Проаналізовано номінації осіб у чутливому медіаконтенті, схарактеризовано приклади порушення журналістської етики в матеріалах про людей цієї вразливої групи. Зауважено, що упродовж останніх років у ЗМІ зросла кількість публікацій, пов’язаних з особами, що мають інвалідність. Це зумовлено найрізноманітнішими причинами, головна з яких – росій- сько-українська війна. Спостережено, що журналісти, наслідуючи стереотипи, а також задля сенсаційності публікацій і привернення читацької уваги не завжди коректно зображу- ють тих, хто має інвалідність: надмірно їх жаліють або ж навпаки – занадто героїзують. Наведено рекомендації з Кодексу етики українського журналіста щодо коректного висвіт- лення в медіа людини з інвалідністю. Установлено, що головне завдання ЗМІ у зображенні таких осіб – уникати стереотипів і писати про них, як про повноцінних членів суспільства. На прикладі моніторингу журналістських матеріалів чутливої тематики диференційовано основні неточності, які допускають медійники у висвітленні осіб з інвалідністю: 1) вдаються до написання дуже жалібних текстів; 2) зображають таких людей як тягар для родичів; 3) надмірно героїзують; 4) особливо акцентують на інвалідності; 5) показують чоловіка / жінку / дитину з інвалідністю як пацієнта; 6) характеризують особу з інвалідністю в нега- тивному контексті. На основі проаналізованих заголовків масмедійних текстів акцентовано увагу на тих фразах і висловлюваннях, які не варто вживати в матеріалах чутливої тема- тики. Запропоновано поради щодо вдалої комунікації журналістів з особами цієї соціальної групи й коректних медіаномінацій, які передбачають актуалізацію на людиноцентризмі, етичних і мовних нормах, професійних стандартах. (en) The article studies peculiarities of the image of a person with a disability in the modern media space. Attention is drawn to the specifics of media coverage of the image of a person with a disability. The article analyses the nominations of people in sensitive media content and describes examples of violations of journalistic ethics in materials about people of this vulnerable group. It was noted that the number of publications related to persons with disabilities has increased in the mass media in recent years. This is due to a variety of reasons, the main one being the Russian-Ukrainian war. It has been observed that journalists, following stereotypes, as well as for the sake of sensationalism and attracting readers' attention, do not always correctly portray people with disabilities: they pity them too much or, on the contrary, heroise them too much. The article provides recommendations from the Code of Ethics of Ukrainian journalists on the correct coverage of a person with a disability in the media. It is established that the main task of the media in portraying such persons is to avoid stereotypes and write about them as full-fledged members of society. Using the example of monitoring of journalistic materials on sensitive topics, the main inaccuracies made by the media in covering persons with disabilities are differentiated: 1) they resort to writing very pitiful texts; 2) they portray such people as a burden for relatives; 3) they over-heroise them; 4) special emphasis is placed on disability; 5) they show a man/woman/child with a disability as a patient; 6) they characterize a person with a disability in a negative context. Based on the analyzed headlines of media texts, attention is focused on those phrases and expressions that should not be used in materials on sensitive topics. Several pieces of advice are offered for successful communication of journalists with people of this social group and correct media nominations, which include an emphasis on human centrism, ethical and linguistic norms, and professional standards.Документ Соціально-психологічні чинники фасилітації розвитку особистості підліткового віку(2018) Близнюкова, Олена Миколаївна; Blyzniukov, O. M.(ua) Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля МОН України. – Сєвєродонецьк, 2018. Дисертаційне дослідження присвячене висвітленню специфіки соціально-психологічних чинників процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Визначено, що процес фасилітації розвитку особистості є поетапним розгортанням соціально-психологічних умов надання допомоги у розвитку особистості партнера, а також виявляє суб`єкт-суб`єктний характер, відповідну динаміку, структуру, вирізняється соціально-психологічними чинниками, що уможливлюють цей процес й надають йому відповідної забарвленості. У структурі процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку виділено когнітивний, мотиваційний, ціннісний аспекти. Виокремлено загальні типи фасилятивності у підлітковому віці: ціннісну фасилятивність, конвенційну фасилятивність й інгібітну фасилятивність. Виявлено типові паттерни поведінки фахівців у процесі фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Показано, що соціально-психологічними чинниками, котрі здійснюють вплив на специфіку процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку є особливості комунікативної діяльності його суб’єктів та специфіка їх соціальної взаємодії, а також, когнітивні, мотиваційно-ціннісні властивості особистості, її ідентичності, фасилятивності, самоставлення, особистісні риси. Запропоновано й впроваджено систему формувальних соціально-психологічних заходів, що увійшли до програмно-цільового проекту щодо супроводу процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку, фасилятивності суб`єктів зазначеного процесу.Документ Морфолого-синтаксична омонімія дієслів із префіксами ВИ-, ПЕРЕ-, ПО- : автореф. дис.(2002) Кіндей, Леся Григорівна; Киндей, Леся Григорьевна; Kindey, L.G.(uk) У роботі вперше використано системний підхід до вивчення семантичних структур найбільш уживаних в українській мові префіксів (ви-, пере-, по-) на основі загальних значень локативності, темпоральності, квантитативності, що дало змогу дослідити взаємозв’язки і взаємовпливи семантичних відтінків; проаналізовано особливості граматичного значення префіксів і закономірності його зв’язків із лексичним; виявлено специфічні ознаки полісеміїта омонімії префіксальних морфем і дієслівних похідних у цілому; встановлено найважливіші критерії розмежування цих явищ, до яких належать особливості функціонування значень морфем і дієслів, а також специфіка синтаксичного оточення; виокремлено семантичні групи лексико-граматичних омонімів. Праця є першою спробою систематизованого аналізу префіксальних дієслівних похідних з погляду вираження ними полісемічних та омонімічних відношень, які виникають завдяки їх взаємодії.Документ Суспільно-географічні аспекти використання трудового потенціалу Харківської області(2008) Заволока, Юлія Юріївна; Сільченко, Юлія Юріївна; Заволока, Юлия Юрьевна; Сильченко, Юлия Юрьевна; Zavoloka, U. U.(uk) У дисертаційній роботі розглядаються теоретико-методологічні питання дослідження суспільно-географічних аспектів використання трудового потенціалу. В теоретичному плані уточнено визначення поняття «трудовий потенціал» з позиції суспільної географії, розроблено структурну схему факторів та рівнів формування і використання трудового потенціалу. Практична реалізація теоретичних положень дисертаційної роботи спрямована на виявлення особливостей відтворення трудового потенціалу, просторово-часового аналізу зайнятості, безробіття, попиту і пропозиції робочої сили на обласному ринку праці. За рахунок факторного аналізу інтерпретовано фактори використання трудового потенціалу. Проведено ранжування адміністративних районів за ефективністю використання трудового потенціалу. На основі кластеризації адміністративних районів області здійснено групування та подано рекомендації щодо вдосконалення ефективності використання трудового потенціалу Харківської області.Документ Конституційне право людини і громадянина на свободу наукової творчості в Україні : автореф. дис.(2008) Мілова, Тетяна Миколаївна; Милова, Татьяна Николаевна; Milova, T. M.(uk) Дисертація присвячена дослідженню конституційного права людини і громадянина на свободу наукової творчості та проблем його реалізації в Україні. Досліджено поняття права на свободу наукової творчості, розкрита його характеристика за сутністю, змістом та формою. Проаналізована структура даного права, його основні елементи, місце у системі конституційних прав та свобод людини і громадянина. Виділено особливості становлення та розвитку права на свободу наукової творчості та його конституційної регламентації в Україні. Проаналізовано конституційно-правові проблеми реалізації права людини і громадянина на свободу наукової творчості та шляхи їх подолання. На підставі вивчення світового досвіду конституційно-правової регламентації права на свободу наукової творчості розроблено пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства України як у сфері прав та свобод людини і громадянина, так і в сфері наукової діяльності.Документ Структура і семантика праслов’янського слова в генетичному гнізді *ver-(Інститут української мови НАН України, 2001) Іліаді, Олександр Іванович; Iliadi, A. I.(uk) Робота присвячена слов’янській етимології та реконструкції. У дослідженні шляхом застосування порівняльно-історичного й етимологічного методів на основі слов’янської апелятивної та ономастичної лексики здійснюється комплексне відновлення праслов’янського генетичного гнізда з базовим етимоном * vег - ‘крутити, гнути, вертіти; вергати’, встановлюється механізм і шляхи розвитку структури і семантики цілої кореневої групи, формулюються деякі теоретичні положення вчення про мовні підсистеми.Документ Праслов’янська топонімія балканського ареалу : автореф. дис.(2009) Іліаді, Олександр Іванович; Iliadi, O. I.(uk) Дисертацію присвячено дослідженню реліктового слов’янського топонімікона Балкан. На підставі етимологічного аналізу значної кількості ономастичного матеріалу тут висувається гіпотеза про присутність на Балканах носіїв слов’янського мовлення вже у III-IV ст. н. е., формулюються критерії хронологічної стратифікації слов’янських топонімів Греції, здійснюється реконструкція фрагментів словника місцевих праслов’янських діалектів та корпусу праслов’янських гідронімів південнослов’янських мов. Результати реконструкції дозволяють схарактеризувати особливості праслов’янських діалектів грецької території (частково - території суч. південнослов’янських країн), їхнє відношення до інших слов’янських ідіомів. Обґрунтовується гіпотеза про наявність тут у Середньовіччя діалектів, близькоспоріднених саме з давніми північно-слов’янськими, а не південнослов’янськими мовами, що підтверджується матеріалом прагідронімного реєстру південнослов’янського ареалу, який також засвідчує залишки непівденнослов’янської лексичної норми.Документ Відбір і орієнтація юних легкоатлетів-бігунів 9–11 років на етапі початкової підготовки(2011) Миценко, Євген Вікторович(uk) Дисертація присвячена розробці інтегрального критерію рівня розвитку рухової функції юних легкоатлетів-бігунів 9–11 років, обґрунтуванню методики спортивного відбору та орієнтації юних легкоатлетів-бігунів на першому етапі спортивної підготовки. Розроблені диференційовані за віком шкали для проведення уніфікованої оцінки рівня розвитку окремих параметрів рухової функції. Розроблені інтегральні критерії, що характеризують схильність юних легкоатлетів-бігунів до роботи з переважним проявом швидкісно-силових здібностей або до роботи з переважним проявом аеробної витривалості. Експериментальним чином встановлено, що розроблені інтегральні критерії проявляють достатню стабільність під впливом тренувального навантаження різної переважної спрямованості.Документ Розвиток земської освіти в Херсонській губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)(2001) Рябовол, Лілія Тарасівна(uk) Дисертаційне дослідження присвячене проблемам виникнення й становлення земських навчальних закладів; розкриває особливості діяльності земств Херсонської губернії, які виявляються у спробах введення загального безкоштовного обов'язкового початкового навчання, у забезпеченні безперервності освіти та створенні мережі середньої, професійно-технічної й позашкільної освіти; показує внесок земств у розробку системного підходу щодо підготовки та підвищення кваліфікації фахівців народної школи.У дисертації земська освітня діяльність аналізується в контексті урядово-церковної політики; визначаються завдання та організаційні форми земської освітньої роботи; висвітлюються заходи щодо розширення освітнього змісту земських шкіл, характеризуються провідні принципи й методи навчання. Досвід земств може бути корисним для застосування на сучасному етапі.Документ Система навчання правознавства учнів основної і старшої школи : автореф. дис.(2015) Рябовол, Лілія Тарасівна(uk) Шкільну правову освіту та навчання правознавства розглянуто з позицій системного підходу, визначено їх структурні компоненти та взаємозв’язки між ними, а також зовнішні зв’язки, чинники. Уточнено понятійний апарат дослідження. Проведено історико-методичний аналіз шкільної правової освіти в Україні, визначено й охарактеризовано дорадянський, радянський та сучасний періоди її становлення. Мету шкільної правової освіти визначено як розвиток правової предметної компетентності. В дисертації її описано як сукупність когнітивного, діяльнісно-процесуального та ціннісно-отиваціцного компонентів. Правову предметну компетентність розглянуто як рівневе утворення. Визначено такі рівні її розвитку: базовий, стандартний, профільний. Зміст шкільної правової освіти розглянуто у двох аспектах: 1) як сукупність правових знань, способів діяльності за зразком і досвіду їх здійснення, способів і досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення й досвіду його вираження; 2) як сукупність предметів /курсів з правознавства інваріантної та варіативної частин навчального плану СЗОШ. Розроблено методичні умови впровадження рівневої компетентнісно орієнтованої методичної системи навчання правознавства, її модель та експериментальну методику навчання, шляхом експерименту перевірено та статистично підтверджено її ефективність для розвитку базового, стандартного та профільного рівнів правової предметної компетентності.