Магістри

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/5335

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Активізація пізнавальної діяльності учнів старшої школи засобами цифрового супроводу в навчанні природничих наук
    (2023) Красота, Артур Михайлович
    (ua) Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 014 «Середня освіта (Природничі науки)». – Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький, 2023. Актуальність дослідження: Пошук та використання сучасних форм та методів активізації пізнавальної діяльності в навчанні природничих наук є важливим аспектом інноваційного розвитку освіти. Це сприяє інтелектуальному розвитку учнів, підвищенню якості освіти та відповідності їхніх професійних намірів. Дана тема дослідження не лише відповідає сучасним тенденціям у сфері освіти, але і має великий потенціал для внесення позитивного вкладу в педагогічну практику, підвищуючи якість навчання та зацікавленість учнів у вивченні природничих наук. Метою даного дослідження є наукове обґрунтування та розроблення навчальних завдань, спрямованих на активізацію пізнавальної діяльності та розвиток дослідницьких умінь учнів старшої школи в процесі навчання природничих наук. Об'єктом дослідження є пізнавальна активність учнів старшої школи у навчанні природничих наук Предметом дослідження – активізація пізнавальної діяльності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами цифрового супроводу освітнього процесу Для досягнення цієї мети передбачені такі завдання дослідження: 1. Проаналізувати психолого-педагогічну літературу в контексті розв'язання проблем підвищення пізнавальної активності учнів старшої школи цифровими засобами навчання природничих наук. 2. Обґрунтувати критерії та рівні пізнавальної активності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. Визначити об'єктивні критерії та показники, що відзеркалюють пізнавальну активність учнів старшої школи у контексті розвитку дослідницьких умінь в навчанні природничих наук. 3. Розробити навчальні завдання, що сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи з використанням використання цифрових засобів, зокрема віртуальних лабораторій та штучного інтелекту в навчанні природничих наук. 4. Виконати експериментальну перевірку ефективності розроблених завдань в контексті активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи з виростанням використання цифрових засобів, зокрема віртуальних лабораторій та штучного інтелекту в навчанні природничих наук. Наукова новизна: Дослідження полягає в науковому обґрунтуванні та розроблені навчальних завдань, спрямованих на активізацію пізнавальної діяльності та розвиток дослідницьких умінь учнів старшої школи в процесі навчання природничих наук. Практична значущість: розробленні та впровадженні інноваційних систем завдань з використанням цифрових інструментів. Результати дослідження надають можливість розробити та впровадити в навчальний процес інноваційні навчальні завдання, спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності учнів засобами цифрового супроводу. В даній роботі були розроблені 10 навчальних завдань. На основі розроблених завдань проведено п’ять анкетувань відповідно критеріїв оцінювання пізнавальної діяльності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. Основні результати дослідження: 1. Обґрунтовано необхідність та визначено критерії активізації пізнавальної діяльності в навчанні природничих наук. 2. Розроблена та експериментально перевірена методика активізації пізнавальної діяльності засобами цифрового супроводу. 3. Представлені результати ефективності використання розробленої методики в умовах старшої школи. Висновки та пропозиції: 1. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу в контексті розв'язання проблем підвищення пізнавальної активності учнів старшої школи цифровими засобами навчання природничих наук. 2. Обґрунтувано критерії та рівні пізнавальної активності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. Визначено об'єктивні критерії та показники, що відзеркалюють пізнавальну активність учнів старшої школи у контексті розвитоку дослідницьких умінь в навчанні природничих наук. 3. Розроблені навчальні завдання, що сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи з використанням використання цифрових засобів, зокрема віртуальних лабораторій та штучного інтелекту в навчанні природничих наук. 4. Виконано експериментальну перевірку ефективності розроблених завдань в контексті активізації пізнавальної діяльності учнів старшої школи з виростанням використання цифрових засобів, зокрема віртуальних лабораторій та штучного інтелекту в навчанні природничих наук. (en) Research Purpose: The aim of this research is to scientifically justify and develop educational tasks aimed at activating cognitive activity and developing research skills among high school students in the process of learning natural sciences. The research focuses on cognitive activity in the teaching of natural sciences in high school, with a specific emphasis on the activation achieved through digital support in the educational process. Research tasks: Analyze psychological and pedagogical literature in the context of addressing the challenge of increasing cognitive activity among high school students in the study of natural sciences using digital educational tools. Justify criteria and levels of cognitive activity among high school students in the study of natural sciences. Determine objective criteria and indicators reflecting cognitive activity in the context of developing research skills in the study of natural sciences. Develop educational tasks that contribute to the activation of cognitive activity among high school students using digital tools, including virtual laboratories and artificial intelligence in the teaching of natural sciences. Conduct an experimental verification of the effectiveness of the developed tasks in activating cognitive activity among high school students, with an emphasis on the use of digital tools such as virtual laboratories and artificial intelligence in the teaching of natural sciences. Scientific Novelty: This research contributes to the scientific justification and development of educational tasks aimed at activating cognitive activity and fostering research skills among high school students in the study of natural sciences. Practical Significance: The research involves the development and implementation of innovative task systems using digital tools. The results provide the opportunity to design and integrate innovative educational tasks aimed at activating cognitive activity through digital support into the educational process. The study includes the development of 10 educational tasks, and the effectiveness of these tasks was evaluated through five surveys based on criteria for assessing cognitive activity among high school students in the study of natural sciences. Main Research Results: Justified the necessity and defined criteria for activating cognitive activity in the study of natural sciences. Developed and experimentally verified a methodology for activating cognitive activity using digital support. Presented the results of the effectiveness of the developed methodology in the conditions of high school. Conclusions and Recommendations: Analyzed psychological and pedagogical literature concerning the enhancement of cognitive activity among high school students using digital tools in the study of natural sciences. Justified criteria and levels of cognitive activity among high school students in the study of natural sciences, determining objective criteria and indicators reflecting cognitive activity in the context of developing research skills. Developed educational tasks that contribute to the activation of cognitive activity among high school students, utilizing digital tools, including virtual laboratories and artificial intelligence in the teaching of natural sciences. Conducted an experimental verification of the effectiveness of the developed tasks, emphasizing the activation of cognitive activity among high school students through the use of digital tools, including virtual laboratories and artificial intelligence in the teaching of natural sciences.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій
    (2023) Діденко, Валерія Сергіївна
    (ua) Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 014. Середня освіта (Природничі науки) – Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький, 2023. Головним завданням перед НУШ (новою українською школою) є організація навчального процесу, який є зорієнтований на комплексність: підготовку учнів старшої школи, цілісний і гармонійний розвиток та особистісне зростання. У цьому випадку велике значення надається використанню інтерактивного методу, основною метою якого є інтенсивний розвиток самостійної пізнавальної діяльності та особливості творчих здібностей учнів старшої школи. Одним із способів активізації пізнавальної діяльності учнів та сприяння їх активного, ґрунтовного та ефективного засвоєння учнями найважливіших знань, умінь та навичок з предмету є саме інтерактивний метод навчання. Тому, метою наукового дослідження є теоретико-методичне обґрунтування та розроблення методики розвитку пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій. Завдання дослідження: 1. Проаналізувати у науково-педагогічній літературі сутність поняття «пізнавальна активність», її особливості, структуру. 2. З’ясувати психолого-педагогічні особливості основи розвитку пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій. 3. Підібрати методики для розвитку пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій. 4. Виконати експериментальну перевірку ефективності розвитку пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій. Об’єкт дослідження – розвиток пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук. Предмет дослідження – методика розвитку пізнавальної активності учнів у навчанні природничих наук засобами інтерактивних технологій. Наукова новизна дослідження: − уточнено процес формування розвитку пізнавальної активності в учнів нового покоління підчас вивчення природничих наук з використанням інтерактивних технологій; − набула подальшого розвитку методика формування розвитку пізнавальної активності, за допомогою інтерактивних технологій. Практичне значення одержаних результатів полягає в: запропоновані в освітньому процесі приклади методики з наступними вправами: «Тропічний сад», «Привітання ліктями», «Літаючий килим», «Мій плакат», «Конструктор», «Ментальна карта», «Вільний лист», «Акваріум», «Бумеранг», «Гарячий стілець», «Дерево рішень», «Кейс-стаді», «Кубик блума», «Три речення», «Сорбонка», «інфо-здогадайка», «Автобусна зупинка», «Займи позицію» (шкала думок), «Сірники», «Земля, повітря, вогонь і вода», «Лабораторія», «Чемодан, кошик, м’ясорубка», «Все у мене в руках!», «Зарядка», «Анкета-газета», «Острови», «Яблунька»; запропоновані приклади тестувань з наступних тем: «Молекулярна фізика», «Неметалічні елементи, їхні сполуки у природі і техніці», «Молекулярний рівень». (en) Qualification work for a master's degree in 014 "Secondary Education (Natural Sciences)" – Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University, Kropyvnytskyi, 2023. The main task of the new Ukrainian school is to organize an educational process that is focused on complexity: preparation of high school students, holistic and harmonious development, and personal growth. In this case, great importance is attached to the use of the interactive method, the main purpose of which is the intensive development of independent cognitive activity and personal creativity of high school students. One of the ways to intensify students' cognitive activity and promote their active, thorough and effective learning of the most important knowledge, skills and abilities in the subject is the interactive method of teaching. Therefore, the purpose of the research is to theoretically and methodologically substantiate and develop a methodology for the development of students' cognitive activity in teaching natural sciences using interactive technologies. Objectives of the study: 1. To analyze in the scientific and pedagogical literature the essence of the concept of "cognitive activity", its features, structure. 2. To find out the psychological and pedagogical features of the basis for the development of students' cognitive activity in teaching natural sciences by means of interactive technologies. 3. To select methods for the development of students' cognitive activity in teaching natural sciences using interactive technologies. 4. To perform an experimental test of the effectiveness of developing students' cognitive activity in teaching natural sciences using interactive technologies. The object of the study is the development of students' cognitive activity in teaching natural sciences. The subject of the study is the methodology of developing students' cognitive activity in teaching natural sciences using interactive technologies. Scientific novelty of the study: − clarified the process of forming the development of cognitive activity in new generation students in the study of natural sciences using interactive technologies; − the methodology of forming the development of cognitive activity using interactive technologies has been further developed. The practical significance of the results obtained is: examples of the methodology with the following exercises are proposed in the educational process: "Tropical Garden", "Elbow Greeting", "Flying Carpet", "My Poster", "Constructor", "Mental Map", "Free Letter", "Aquarium", "Boomerang", "Hot Chair", "Decision Tree", "Case Study", "Bloom Cube", "Three sentences", "Sorbonne", "Info-guess", "Bus stop", "Take a position" (scale of opinions), "Matches", "Earth, air, fire and water", "Laboratory", "Suitcase, basket, meat grinder", "Everything is in my hands! ", "Exercise", "Questionnaire-Gazette", "Islands", "Apple Tree"; examples of tests on the following topics are offered: "Molecular physics", "Non-metallic elements, their compounds in nature and technology", "Molecular level".
  • Ескіз
    Документ
    Реалізація міжпредметних зв’язків хімії і біології на прикладі вивчення теми спирти
    (2023) Гердов, Артур Олександрович
    (ua) Актуальність дослідження. У сучасному світі все більше значення надається міжпредметним зв'язкам у навчанні. Вони сприяють формуванню в учнів системного підходу до вивчення природничих наук, розвитку їхніх творчих здібностей та підвищенню мотивації до навчання. Тема спиртів є важливою і актуальною для вивчення в старшій школі. Спиртні речовини широко використовуються в різних сферах життєдіяльності людини, тому важливо, щоб учні мали глибокі знання про їхні властивості та застосування. Використання міжпредметних зв'язків у вивченні теми спиртів дозволяє поглибити розуміння учнями сутності спиртів, а також їхнього впливу на живі організми та природу. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та розроблення завдань, що сприяють розвиткові дослідницької діяльності учнів при вивченні природничих наук в старшій школі. Об'єктом дослідження є міжпредметні зв’язки хімії і біології. Предмет дослідження – впровадження міжпредметних зв’язків хімії і біології при вивченні теми спирти. Для досягнення мети дослідження передбачено розв’язання таких завданнь: 1. Проаналізувати психолого-педагогічну літературу з проблеми міждисциплінарних зв’язків в старшій школі. 2. Обґрунтувати функції, структуру та зміст міжпредметних зв’язків. 3. Розробити методики реалізації міжпредметних зв’язків для їх впровадження у вивчення хімії в 10 класі в темі «Оксигеновмісні органічні речовини. Спирти». 4. Виконати експериментальну перевірку ефективності методики впровадження міжпредметних зв’язків засобами розв’язання практико орієнтованих завдань інтегрованого природничого змісту учнями старшої школи. Наукова новизна дослідження –в пошуку підходу до вивчення взаємодії між хімією та біологією на прикладі спиртів. Спирти є розповсюдженими в природі та широко використовуються в різних галузях, включаючи біологію. Проте, на сьогоднішній день, дослідження взаємодії спиртів з біологічними системами ще не є достатньо дослідженими та детально описаними. Практичне значення полягає в: використанні результатів дослідження у навчальному процесі при вивченні теми "Спирти" в школі, можуть допомогти вчителям зрозуміти та пояснити учням, які саме молекули спиртів відповідають за різні властивості спиртів, та як вони взаємодіють з біологічними системами. Крім того, можна використовувати приклади з побутового досвіду учнів, щоб пояснити взаємодію спиртів з біологічними системами та їх вплив на людський організм. Основні результати дослідження: 1. Обґрунтовано доцільність реалізації міжпредметних зв'язків хімії, біології і фізики у вивченні теми спирти. 2. Визначено критерії, показники та рівні сформованості міжпредметних зв'язків у вивченні теми спирти. 3. Розроблено та експериментально перевірено методичні особливості реалізації міжпредметних зв'язків у вивченні теми спирти. 4. Отримано результати ефективності реалізації міжпредметних зв'язків у вивченні теми спирти. Висновки: 1. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу з проблеми міждисциплінарних зв’язків в старшій школі. 2. Обґрунтувані функції, структуру та зміст міжпредметних зв’язків. 3. Розроблені навчальні завдання для реалізації міжпредметних зв’язків для їх впровадження у вивчення хімії в 10 класі в темі «Оксигеновмісні органічні речовини. Спирти». 4. Виконано експериментальну перевірку ефективності методики впровадження міжпредметних зв’язків засобами розв’язання практико орієнтованих завдань інтегрованого природничого змісту учнями старшої школи. Перспектива подальшого дослідження проблеми може спрямовуватися на вивчення результативності і впровадження нових методик, для актуального впровадження міжпредметних зв’язків хімії, біології та фізики в курсі природничих наук в старшій школі (en) Relevance of the Study. In the modern world, increasing importance is given to interdisciplinary connections in education. They contribute to the formation of a systematic approach to the study of natural sciences, the development of students' creative abilities, and the enhancement of motivation for learning. The topic of alcohols is important and relevant for study in high school. Alcoholic substances are widely used in various areas of human activity, making it crucial for students to have profound knowledge about their properties and applications. The use of interdisciplinary connections in studying the topic of alcohols allows students to deepen their understanding of the essence of alcohols, as well as their impact on living organisms and nature. The research goal to theoretically substantiate and develop tasks that contribute to the development of students' research activities in the study of natural sciences in high school. The object of the study is interdisciplinary connections between chemistry and biology. The subject of the research is the implementation of interdisciplinary connections between chemistry and biology in studying the topic "Alcohols." To achieve the research goal, the following tasks are outlined: 1. Analyze psycho-pedagogical literature on the issue of interdisciplinary connections in high school. 2. Substantiate the functions, structure, and content of interdisciplinary connections. 3. Develop methodologies for the implementation of interdisciplinary connections for their introduction into the study of chemistry in the 10th grade under the topic "Oxygen-containing organic substances. Alcohols." 4. Experimentally verify the effectiveness of the methodology's implementation through the solution of practice-oriented integrated tasks by high school students. Scientific novelty of the research lies in seeking an approach to studying the interaction between chemistry and biology using the example of alcohols. Alcohols are widespread in nature and widely used in various fields, including biology. However, to date, the study of the interaction of alcohols with biological systems is not sufficiently researched and detailed. Practical significance involves using the research results in the educational process when studying the "Alcohols" topic in schools. This can help teachers understand and explain to students which specific alcohol molecules are responsible for various properties of alcohols and how they interact with biological systems. Additionally, examples from students' everyday experiences can be used to explain the interaction of alcohols with biological systems and their impact on the human body. Main research results: 1. The expediency of implementing interdisciplinary connections between chemistry, biology, and physics in the study of alcohols has been substantiated. 2. Criteria, indicators, and levels of the formation of interdisciplinary connections in the study of alcohols have been determined. 3. Methodological features of implementing interdisciplinary connections in the study of alcohols have been developed and experimentally tested. 4. The results of the effectiveness of implementing interdisciplinary connections in the study of alcohols have been obtained. Conclusions: 1. Psycho-pedagogical literature on the issue of interdisciplinary connections in high school has been analyzed. 2. The functions, structure, and content of interdisciplinary connections have been substantiated. 3. Educational tasks for the implementation of interdisciplinary connections for their introduction into the study of chemistry in the 10th grade under the topic "Oxygen-containing organic substances. Alcohols" have been developed. 4. An experimental verification of the effectiveness of the methodology's implementation through the solution of practice-oriented integrated tasks by high school students has been performed. Future research prospects could focus on studying the effectiveness and implementation of new methodologies for the simultaneous integration of chemistry, biology, and physics in the course of natural sciences in high school.