Магістри
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/5335
Переглянути
Документ Застосування практико орієнтовних завдань у навчанні учнів старшої школи природничих наук засобами «LearningApps»(2023) Депутат, Вікторія Станіславівна(ua) Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 014 «Середня освіта (Природничі науки)». – Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький, 2023. Актуальність дослідження. На сучасному етапі компетентнісної парадигми розвитку природничої освіти актуальною є проблема формування та розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів, їхньої здатності критично мислити, приймати рішення, що ґрунтуються на власному досвіді та сформованому світогляді. Одним із напрямів розв‘язання зазначеної проблеми ми вбачаємо у впровадженні в навчання учнів природничих наук практико-орієнтовних завдань засобами цифрових технологій, зокрема «LearningApps». Об’єкт дослідження: розвиток навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. Предмет дослідження: методика упровадження практико орієнтовних завдань у навчанні учнів старшої школи природничих наук засобами «LearningApps». Метою дослідження є наукове обґрунтування методичних особливостей застосування практико орієнтовних завдань, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps». Відповідно до поставленої мети сформульовано основні завдання дослідження: 1. Здійснити аналіз психологічної, педагогічної та методичної літератури з проблем розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. 2. Визначити та обґрунтувати критерії, показники та рівні розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. 3. Визначити методичні особливості застосування практико орієнтовних завдань, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps». 4. Здійснити добір практико орієнтованих завдань засобами «LearningApps», що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук. 5. Здійснити експериментальну перевірку ефективності упровадження практико орієнтовних завдань щодо сприяння розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps». Наукова новизна: Теоретично обґрунтована доцільність застосування практико орієнтовних завдань природничого інтегрованого змісту, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps». Практична значущість полягає у розробленні шести практико орієнтовних завдань, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів засобами «LearningApps» за програмою інтегрованого курсу «Природничі науки» (10 клас) Т.М. Засєкіної, з таких тем: «Неорганічні речовини в клітині», «Органічні речовини. Вуглеводи, ліпіди, їх будова влвстивості і функції», «Вільне падіння», «Механічні коливання. Звук», «Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості», «Основні фізичні та хімічні властивості неметалів». Практичні доробки пройшли апробацію в комунальному закладі «Ліцей « Мрія»Кропивницької міської ради (довідка №309/01-09, від 13.11.2023). Основні результати дослідження: 1. На сучасному етапі розвитку українська освітня галузь має набути інноваційного характеру,заснованого на принципах гуманістичного підходу. Це має бути досягнуто шляхом забезпечення можливості творчого пошуку знань у процесі навчання та відображення їх у навчально-пізнавальній компетентності; розширення можливостей використання інноваційних форм, методів і засобів навчання; забезпечення мотивації та врахування особистісних нахилів та інтересів учнів як важливих чинників ефективності навчання; розвитку навчально-пізнавальній компетентності та освітньої діяльності, що розвиває навчально-пізнавальні навички молоді тощо. Також визначено структуру навчально-пізнавальної компетентності старшокласників, які вивчають природничі дисципліни, у якій виокремлено три компоненти: когнітивний, діяльнісний та особистісний. 2. Встановлено когнітивний, діяльнісний та особистісний критерії та відповідні показники розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи з природничих наук для за високим, середнім та достатнім рівнями. До когнітивного критерію віднесено повноту та мобільність уявлень, знань і розуміння основних понять природничих наук; до діяльнісного – уміння, навички та здатності застосовувати ці знання на практиці, структурованість та організованість пізнавальної діяльності; до особистісного – здатність до організації і участі в колективній навчальній різнавальній діяльності, оцінка власної пізнвальної діяльності або пізнавальної діяльності групи. 3. Визначено методичні особливості застосування практико орієнтовних завдань, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps» відповідно до цілей, змісту, процеcуального та оцінюваного складників освітнього процесу. 4. Розроблено шість практико-орієнтованих завдань інтегрованого природничого змісту, що сприяють розвиткові навчально-пізнавальної компетентності за складниками - когнітивного (уявлення, знання, розуміння), діяльнісного (уміння, навички, здатності), особистісного (мотиваційні, рефлексійні, емоційно-вольові та комунікаційні якості) учнів старшої школи в навчанні природничих наук засобами «LearningApps» за програмою інтегрованого курсу «Природничі науки» (10 клас) Т.М. Засєкіної. 5. Експериментально перевірено та доведено ефективність застосування практико-орієнтованих завдань інтегрованого природничого змісту з використанням застосунку «LearningApps» в контексті розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи у навчанні природничих наук. У першому розділі розкрита проблема розвитку навчально-пізнавальної компетеності учнів старшої школи засобами практико орієнтованих завданнь, конкретизовано поняття практико орієнтованої задачі в навчанні природничих наук. Визначено критерії, показники та рівні розвитку навчально-пізнавальної компетеності учнів старшої школи засобами практико орієнтованих завдань в навчанні природничи х наук. У другому розділі розроблено окремі практико орієнтовані завдання інтегрованого природничого змісту з використанням застосунку «LearningApps» та обгрунтовано методичні особливості їхнього застосування в контексті розвитку навчально-пізнавальної компетентності учнів старшої школи у навчанні природничих наук. Здійснено експериментальну перевірку ефективності розроблених завдань в навчанні учнів старшої школи засобами «LearningApps» за програмою інтегрованого курсу «Природничі науки» (10 клас) Т.М. Засєкіної. За результатами дослідження були сформовані висновки та перспективи подальших розвідок наукової проблеми розвитку навчально пізнавальної компетентності учнів у навчані природничих наук. (en) The relevance of the study. At the present stage of the competence-based paradigm of science education development, the problem of forming and developing students' educational and cognitive competence, their ability to think critically, make decisions based on their own experience and worldview is relevant. We see one of the ways to solve this problem in the introduction of practice-oriented tasks in the teaching of natural sciences by means of digital technologies, in particular LearningApps. Object of research: development of educational and cognitive competence of high school students in teaching natural sciences. Subject of the study: the methodology of implementing practice-oriented tasks in teaching high school students natural sciences using LearningApps. The purpose of the study is to scientifically substantiate the methodological features of the application of practice-oriented tasks that contribute to the development of educational and cognitive competence of high school students in teaching science using LearningApps. In accordance with the aim, the main objectives of the study are formulated: 1. To analyze the psychological, pedagogical and methodological literature on the problems of developing the educational and cognitive competence of high school students in teaching science. 2. To define and substantiate the criteria, indicators and levels of development of high school students' educational and cognitive competence in teaching natural sciences. 3. To determine the methodological features of the application of practice-oriented tasks that contribute to the development of educational and cognitive competence of senior school students in teaching science by means of "LearningApps". 4. To make a selection of practice-oriented tasks by means of "LearningApps" that contribute to the development of educational and cognitive competence of high school students in teaching science. 5. To carry out an experimental test of the effectiveness of the implementation of practice-oriented tasks to promote the development of learning and cognitive competence of high school students in teaching science using LearningApps. Scientific novelty: The expediency of using practice-oriented tasks of natural integrated content that contribute to the development of educational and cognitive competence of high school students in teaching natural sciences by means of "LearningApps" is theoretically substantiated. The practical significance of the study is the development of six practice-oriented tasks that contribute to the development of students' educational and cognitive competence using LearningApps according to the program of the integrated course "Natural Sciences" (grade 10) by T. M. Zasekina, on the following topics: "Inorganic substances in the cell", "Organic substances. Carbohydrates, lipids, their structure, properties and functions", "Free fall", "Mechanical vibrations. Sound", "Nonmetals. General characteristics of nonmetals. Physical properties", "Basic physical and chemical properties of nonmetals". The practical developments were tested in the municipal institution "Lyceum "Mriya" of the Kropyvnytskyi City Council (certificate No. 309/01-09, dated 11/13/2023). The main results of the study: 1. At the present stage of development, the Ukrainian education sector should acquire an innovative character based on the principles of a humanistic approach. This should be achieved by ensuring the possibility of creative search for knowledge in the learning process and its reflection in the educational and cognitive competence; expanding the use of innovative forms, methods and means of teaching; ensuring motivation and taking into account the personal inclinations and interests of students as important factors in the effectiveness of learning; developing educational and cognitive competence and educational activities that develop the educational and cognitive skills of young people, etc. The structure of the educational and cognitive competence of high school students studying natural sciences is also defined, which includes three components: cognitive, activity and personal. 2. The cognitive, activity and personal criteria and corresponding indicators of the development of high school students' educational and cognitive competence in natural sciences for high, medium and sufficient levels are established. The cognitive criterion includes the completeness and mobility of ideas, knowledge and understanding of the basic concepts of natural sciences; the activity criterion includes the skills and abilities to apply this knowledge in practice, structured and organized cognitive activity; the personal criterion includes the ability to organize and participate in collective learning activities, evaluation of one's own performance or cognitive activity of the group. 3. The methodological features of the application of practice-oriented tasks that contribute to the development of educational and cognitive competence of high school students in teaching science by means of "LearningApps" in accordance with the goals, content, procedural and evaluated components of the educational process are determined. 4. Six practice-oriented tasks of integrated natural science content have been developed that contribute to the development of educational and cognitive competence by components - cognitive (perceptions, knowledge, understanding), activity (skills, abilities), personal (motivational, reflexive, emotional and volitional and communication qualities) of high school students in learning natural sciences using LearningApps according to the program of the integrated course "Natural Sciences" (grade 10) by T. M. Zasekina. 5. The effectiveness of the application of practice-oriented tasks of integrated natural science content using the "LearningApps" application in the context of the development of educational and cognitive competence of high school students in learning natural sciences has been experimentally tested and proved. The first chapter reveals the problem of developing the educational and cognitive competence of high school students by means of practice-oriented tasks, specifies the concept of a practice-oriented task in teaching natural sciences. The criteria, indicators and levels of development of high school students' educational and cognitive competence by means of practice-oriented tasks in teaching natural sciences are determined. In the second section, some practice-oriented tasks of integrated natural science content using the LearningApps application are developed and the methodological features of their application in the context of the development of high school students' educational and cognitive competence in teaching natural sciences are substantiated. An experimental test of the effectiveness of the developed tasks in teaching high school students using "LearningApps" according to the program of the integrated course "Natural Sciences" (grade 10) by T. M. Zasekina was carried out. Based on the results of the study, conclusions and prospects for further research on the scientific problem of developing students' educational and cognitive competence in teaching natural sciences were formed.