Магістри
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/5335
Переглянути
Документ Методика застосування мультимедійних технологій та інформаційних засобів навчання на уроках природничих наук(2023)(ua) Актуальність теми дослідження. Стрімкий розвиток природничих наук, спричинює вплив на формування соціальних потреб сучасного суспільства та висуває нові вимоги до рівня шкільної природничої освіти, модернізації традиційних методик у відповідності до сучасних освітніх технологій. Розв’язання проблем підвищення практичної спрямованості шкільної освіти та оцінювання результативності навчання з позиції компетентності учнів створюють умови для розвитку індивідуальності учня та його успішної практичної діяльності. Протягом останніх десяти років у вітчизняній освіті збільшується кількість теоретичних підходів до розв’язання проблеми формування компетентної особистості. Але при цьому дещо повільно відбувається процес досягнення єдності думок, яка необхідна для ефективного проведення практичних досліджень і створення методики компетентнісно орієнтованого навчання предметам загальноосвітньої школи. Серед інших чинників, які активно впливають на зміні у вітчизняній освіті, одне з перших місць посідає прагнення побудувати орієнтоване на інтереси людей відкрите для всіх і спрямоване на розвиток інформаційне суспільство, відмінними рисами якого є збільшення ролі інформації і знань у житті суспільства, створення глобального інформаційного простору, який забезпечує ефективну інформаційну взаємодію людей. Актуальність нашого дослідження зумовлена наявністю у навчально-виховному процесі природничих наук профільної школи певних суперечностей, зокрема: Між сучасними вимогами до освіти у формуванні компетентної особистості та існуючими проблемами створення відповідного навчального середовища, відбору педагогічних технологій, форм, методів і засобів формування предметних компетентностей учнів; Між потребами у впровадженні засобів мультимедійних технологій як засобу підвищення ефективності процесу навчання фізики основної школи і недостатнім його науково-методичним забезпеченням; Між традиційним підходом до оцінки якості навчання досягнень учнів профільної школи з природничих дисциплін та необхідністю створення адекватного сучасній парадигмі в освіті теоретично та експерементально обгрунтованого науково-дидактичного інструментарію для оцінювання та аналізу рівня сформованості предметних компетентностей учнів профільної школи з природничих дисциплін. Об’єкт дослідження: процес навчання природничих наук в профільній школі. Предмет дослідження: методичні засади формування предметних компетентностей учнів засобами мультимедійних технологій у процесі навчання природничих наук в профільній школі. Мета дослідження: розробити та обгрунтувати методику використання засобів мультимедійних технологій у процесі компетентнісно орієнтованого навчання природничих наук в профільній школі. Завдання дослідження: 1. Розкрити зміст, поняття та завдання мультимедійних та інформаційних засобів навчання у вивченні природничих наук у старшій школі; 2. Охарактеризувати дидактичні умови застосування сучасних мультимедійних засобів на уроках природничих наук у старшій школі; 3. Визначити, обгрунтувати і описати особливості організації навчального процесу з використанням інформаційних технологій в процесі вивчення курсу «Природничі науки». Методи дослідження. Теоретичні методи: аналіз стану дослідження проблеми у науково-методичній літературі; вивчення досвіду вчителів природничих наук профільної школи, існуючих методик використання комп’ютерно орієнтованих засобів навчання, зокрема засобів мультимедійних технологій з метою відбору й аналізу фактичного матеріалу; ретроперспективний аналіз умов розвитку і функціонування понять «компетентність» та «мультимедіа» в їх історичній послідовності; метод конкретизації для диференціації та уточнення понять «предметна компетентність»; метод моделювання для розкриття особливостей організації педагогічної взаємодії у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі. Емпіричні методи застосування з метою експерементальної перевірки ефективності запропонованої методики формування предметних компетентностей учнів з природничих дисциплін, а саме: цілеспрямоване педагогічне спостереження за навчальною діяльністю протягом навчально-виховного процесу, вивчення результатів цієї діяльності; метод анкетування учнів і учителів; практичне та експерементальне викладання природничих наук; експертне оцінювання; обговорення результатів дослідження у формі конференцій та науково-практичних семінарів; тестові технології оцінювання результатів навчання; педагогічний експеримент; методи статистичної обробки експерементальних даних. Наукова новизна й теоретична значущість одержаних результатів дослідження полягає в обґрунтуванні теоретико-методологічних основ використання мультимедійних технологій, що сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів профільної школи до вивчення природничих наук з використанням засобів ігрових та інтерактивних технологій. Практична значущість отриманих результатів дослідження полягає у розробленні методики розвитку пізнавального інтересу учнів профільної школи при використанні мультимедійних технологій для вивчення природничих наук блоку хімії з теми : «Органічні солуки, їх роль у природі, техніці, побуті (початок) (11 клас), блок фізики з теми «Електродинаміка» (11 клас), блок біології з теми «Організмовий рівень організації живої природи» (11 клас) з використанням засобів ігрових технологій та відповідного методичного забезпечення: конспектів уроків з фізики–5 уроки, хімії – 5 уроки; біології – 5 уроки; тестового завдання з біології, хімії –2 тести; фізики–1 тест . (en) The relevance of the study. The rapid development of natural sciences has an impact on the formation of social needs of modern society and puts forward new requirements for the level of school science education, modernization of traditional methods in accordance with modern educational technologies. Solving the problems of increasing the practical orientation of school education and evaluating the effectiveness of learning from the perspective of student competence create conditions for the development of the student's individuality and his successful practical activity. Over the past ten years, the number of theoretical approaches to solving the problem of forming a competent personality has been increasing in domestic education. But at the same time, the process of achieving unity of opinion, which is necessary for effective practical research and the creation of competence-oriented teaching methods for secondary school subjects, is somewhat slow. Among other factors that actively influence changes in national education, one of the first places is the desire to build an information society oriented to the interests of people, open to all and aimed at development, the distinctive features of which are the increase in the role of information and knowledge in the life of society, the creation of a global information space that provides effective informational interaction of people. The relevance of our research is determined by the presence of certain contradictions in the educational process of natural sciences of the specialized school, in particular: Between the modern requirements for education in the formation of a competent personality and the existing problems of creating an appropriate educational environment, selecting pedagogical technologies, forms, methods and means of forming the subject competencies of students; Between the need for the introduction of multimedia technologies as a means of increasing the effectiveness of the elementary school physics teaching process and its insufficient scientific and methodological support; Between the traditional approach to the assessment of the quality of learning of the achievements of students of a specialized school in natural sciences and the need to create a theoretically and experimentally based scientific and didactic toolkit adequate to the modern paradigm in education for evaluating and analyzing the level of formation of the subject competencies of students of a specialized school in natural sciences. Object of research: the process of learning natural sciences in a specialized school. The subject of the research: methodical principles of formation of subject competences of students by means of multimedia technologies in the process of learning natural sciences in a specialized school. The purpose of the study: to develop and justify the methodology of using multimedia technologies in the process of competence-oriented teaching of natural sciences in a specialized school. Objectives of the study: 1. To reveal the content, concepts and tasks of multimedia and informational teaching aids in the study of natural sciences in high school; 2. To characterize the didactic conditions of using modern multimedia tools in high school science lessons; 3. Determine, justify and describe the peculiarities of the organization of the educational process using information technologies in the process of studying the "Natural Sciences" course. Research methods. Theoretical methods: analysis of the state of problem research in scientific and methodological literature; study of the experience of natural science teachers of specialized schools, existing methods of using computer-oriented teaching aids, in particular, multimedia technology tools for the purpose of selection and analysis of actual material; retrospective analysis of the conditions of development and functioning of the concepts "competence" and "multimedia" in their historical sequence; specification method for differentiating and clarifying the concepts of "subject competence"; a modeling method for revealing the peculiarities of the organization of pedagogical interaction in a computer-oriented educational environment. Empirical methods of application for the purpose of experimental verification of the effectiveness of the proposed method of forming the subject competencies of students in natural sciences, namely: purposeful pedagogical observation of educational activities during the educational process, study of the results of these activities; method of surveying students and teachers; practical and experimental teaching of natural sciences; expert assessment; discussion of research results in the form of conferences and scientific and practical seminars; test technologies for evaluating learning outcomes; pedagogical experiment; methods of statistical processing of experimental data. The scientific novelty and theoretical significance of the obtained research results lies in the substantiation of the theoretical and methodological foundations of the use of multimedia technologies, which contribute to the development of the cognitive interest of students of a specialized school in the study of natural sciences with the use of game and interactive technologies. The practical significance of the obtained research results lies in the development of a methodology for the development of the cognitive interest of students of a specialized school when using multimedia technologies for the study of natural sciences of the chemistry block on the topic: "Organic salts, their role in nature, technology, everyday life (beginning) (11th grade), physics block on the topic "Electrodynamics" (11th grade), a block of biology on the topic "Organismal level of the organization of living nature" (11th grade) with the use of game technologies and appropriate methodological support: lesson notes on physics - 5 lessons, chemistry - 5 lessons; biology – 5 lessons; test assignment in biology, chemistry – 2 tests; physics-1 test.