Квантитативна історія
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/4506
Переглянути
27 результатів
Фільтри
Налаштування
Search Results
Документ Інформаційні технології в освіті: інноваційні підходи до навчання у вищих навчальних закладах України (друга половина ХХ ст.)(2025) Ріжняк, Ренат Ярославович; Rizhniak, Renat(ua) У статті розглядається еволюція використання комп’ютерних технологій у вищій освіті – від перших навчальних систем 1960–1970-х років до сучасних цифрових платформ. Аналізується розвиток навчальних засобів у США, Великобританії, Радянському Союзі та Україні, зокрема їх роль у формуванні індивідуалізованого підходу до навчання. Окрему увагу приділено першим комп’ютерним навчальним системам, орієнтованим на програмування, та їхньому впливу на подальший розвиток освітніх технологій. Мета роботи полягає в аналізі та висвітлення інноваційних підходів до навчального процесу в закладах вищої освіти України. Досліджується розвиток автоматизованих навчальних систем, створених в Інституті кібернетики АН УРСР під керівництвом В.М. Глушкова, починаючи з 1960-х років. Аналізується задачний підхід до взаємодії людини з електронними цифровими обчислювальними машинами та його роль у формуванні автоматизованих навчальних систем. Окреслено чотири ключові етапи розвитку цього підходу, включаючи формування теоретичних засад, розробку програмного забезпечення та перевірку ефективності навчальних систем. Окрема увага приділена системі «Педагог» та іншим навчаючим платформам, розробленим на базі ЕОМ серії «Дніпро». Стаття висвітлює значення задачного підходу у вдосконаленні методів комп’ютерного навчання та організації ефективного діалогу між людиною та обчислювальною машиною. Проаналізовано підходи до проєктування мобільних інструментальних пакетів прикладних програм, зокрема спеціалізованої мови, адаптованої до архітектури міні- та мікро-ЕОМ. Окрему увагу приділено природномовним діалоговим системам, у яких лінгвістичний процесор відіграє ключову роль. Висвітлено дослідження Ю.І. Машбіця щодо дидактичних моделей комп’ютерного навчання, що ґрунтуються на психологічних аспектах організації діалогу між учнем і системою. Представлено підходи до створення ЕНС, що базуються на моделі навчального процесу з адаптацією завдань до характеристик учня та механізмами діагностики помилок. Робиться висновок про те, що сучасні платформи значно розширили можливості навчання, порівняно з ранніми системами, які мали обмежені дидактичні можливості. (en) The article examines the evolution of computer technology use in higher education, from the first educational systems of the 1960s–1970s to modern digital platforms. It analyzes the development of educational tools in the USA, the UK, the Soviet Union, and Ukraine, particularly their role in shaping an individualized approach to learning. Special attention is given to the early computer-based learning systems focused on programming and their impact on the further development of educational technologies. The aim of the study is to analyze and highlight innovative approaches to the educational process in higher educational institutions of Ukraine. The article explores the development of automated learning systems created at the Institute of Cybernetics of the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR under the leadership of V. M. Glushkov, starting from the 1960s. It examines the problem-oriented approach to human interaction with electronic digital computers and its role in forming automated learning systems. Four key stages in the development of this approach are outlined, including the formation of theoretical foundations, software development, and evaluation of the effectiveness of learning systems. Particular attention is given to the “Pedagog” system and other educational platforms developed based on the “Dnipro” series computers. The study highlights the significance of the problem-oriented approach in improving computer-assisted learning methods and organizing an effective dialogue between humans and computers. It analyzes approaches to designing mobile application software packages, including a specialized programming language adapted to the architecture of mini- and microcomputers. Special attention is paid to natural language dialogue systems, where the linguistic processor plays a key role. The research presents the findings of Yu.I. Mashbyts on didactic models of computerassisted learning based on psychological aspects of organizing dialogue between students and systems. The study also discusses the design of intelligent tutoring systems (ITS) that incorporate adaptive learning tasks and error diagnosis mechanisms. The conclusion emphasizes that modern platforms have significantly expanded learning opportunities compared to early systems, which had limited didactic capabilities.Документ Congresses of natural scientists and mathematicians in the “Bulletin of experimental physics and elementary mathematics” (1886–1917)(2023) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя Олексіївна; Дефорж, Ганна Володимирівна; Rizhniak, R.; Pasichnyk, N.; Deforzh, Н.(en) The article presents the results of a study of publications in the “Bulletin of Experimental Physics and Elementary Mathematics”, about the organization, conduct and results of domestic and foreign congresses of mathematicians and natural scientists, published in Kyiv and Odesa during 1886–1917. The magazine was an unofficial periodical printed publication of the mathematical department of the Novorossiysk Society of Naturalists. The research was conducted with the aim of carrying out a meaningful and quantitative analysis of the texts of journal publications, which highlights the materials of such meetings of scientists and teachers. The authors used scientific methods for meaningful analysis of the research subject, and in the process of quantitative analysis – text quantification, collection of empirical data, their generalization and mathematical and statistical processing. As a result of the research of the magazine’s materials on congresses of mathematicians and natural researchers during the entire period of its publication, the authors came to the following conclusions. The magazine’s materials on conventions and congresses for all the years of its publication accounted for slightly more than 4% of its total area. All National Congresses of Natural Scientists and Mathematicians, which met during the period of publication of the journal, were covered on its pages (this is almost 2/3 of the entire volume of information in the journal about such meetings of scientists and teachers). At the same time, the methods of presenting information and its volume differed significantly in different meetings, depending on the presence of motives of both members of the editorial board. The main motives for placing information were: a) the presence of a pedagogical component in the work of meetings; b) scientific (or pedagogical) significance of reports and meeting participants; c) availability of quality materials about meetings; d) availability of magazine space. International congresses were irregularly covered by the newspaper, the motives for placing information about such meetings in the magazine were similar. Starting in 1901, the editors of the Bulletin introduced the scheme developed during the previous years of the magazine’s existence into the practice of presenting materials about scientific and pedagogical congresses: a) announcement of the event; b) publication of the regulation (statute, program) of the event; c) description of preparation for the event; d) overview of the features of the event; e) presentation of the texts of important speeches. Such a scheme of presentation of meetings was introduced for the first time in popular science and educational periodicals of the Russian Empire. The pedagogical component was the most important motive for both staffs of the Bulletin editorial board when deciding on the features and scope of coverage of materials on the work of domestic and foreign congresses. The materials of Bulletin (and other similar publications of that time) covering the work of domestic and foreign congresses of teachers and researchers of nature and mathematics, which reveal the content of the educational activities of famous scientists and teachers, are an important element of the source base of biographical studies, which conducted by historians of science.Документ Шпачинський Е. К. – засновник науково-популярної журналістики кінця ХІХ ст. на теренах України(2024) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя Олексіївна(ua) Стаття присвячена вивченню особливостей діяльності Е. Шпачинського як засновника науково-популярної журналістики на теренах України кінця ХІХ ст. У дослідженні використано комплекс методів, серед яких, насамперед, слід назвати порівняльно-історичний та історико-ретроспективний. Крім цього застосовувався аналіз інформації видання і синтез логічних посилань та висновків, а також узагальнення поданих у публікаціях фактів і систематизація описів подій з життя та редакторської діяльності Е. Шпачинського. У процесі проведення кількісного аналізу використовувалися квантифікація тексту, збирання емпіричних даних, їхнє узагальнення і математико-статистична обробка. Встановлено, що Е. Шпачинському протягом своєї редакторської та видавничої діяльності (1886–1897 рр.) у «Віснику дослідної фізики та елементарної математики» вдалося утвердити існування науково-популярного фізико-математичного журналу на теренах України, згуртувавши навколо нього найкращі сили вчених-популяризаторів, творчих викладачів, цінителів фізико-математичних знань і реалізувавши в його програмі надійний зв’язок з потребами викладання фізики й математики при підготовці учнівської молоді. Е. Шпачинський у Віснику продовжив програму В. Єрмакова з елементарної математики, розширивши її відомостями з фізики. Поряд зі статтями про традиційні й відомі об’єкти фізики та математики у Віснику друкувалася велика частка статей, що розкривали нові горизонти цих наук і давали інформацію про результати нових досліджень. Е. Шпачинський спромігся за період своєї редакторської діяльності згуртувати широкі кола педагогічної громадськості до обговорення на сторінках Вісника найважливіших питань викладання математики й фізики. Е. Шпачинський самостійно вів активну та різносторонню редакторську діяльність Вісника як автор різноманітних дописів від редакції. Увесь період редакторської діяльності Е. Шпачинського був пов’язаний з протидією із зовнішніми несприятливими умовами видання Вісника: постійна потреба в коштах, небажання чиновників від освіти надати підтримку існуванню журналу, брак часу для реалізації організаторської діяльності. Ці умови перешкоджали повному розкриттю таланту кваліфікованого фізика-експериментатора, популяризатора наукових знань та педагога-викладача, яким був Е. Шпачинський. (en) The research is dedicated to the study of the peculiarities of E. Shpachynsky's activity as the founder of the popular science journalism in the territory of Ukraine in the late nineteenth century. The research used a set of methods, among which, first of all, comparative-historical and historical-retrospective methods should be mentioned. In addition, the author used the substantive analysis the analysis of the publication's information and the synthesis of logical references and conclusions, as well as the generalization of facts presented in the publications and the systematization of descriptions of the events from the life and editorial activities of E. Shpachynsky. In the process of quantitative analysis, the author used text quantification, collection of empirical data, their generalization and mathematical and statistical processing. The study found that: During his editorial and publishing activities (1886-1897) in the «Bulletin of Research Physics and Elementary Mathematics», E. Shpachynsky managed to establish the existence of a popular science physics and mathematics periodical in the territory of Ukraine, uniting around it the best forces of popular scientists, creative teachers, connoisseurs of physical and mathematical knowledge, and realizing in its program a reliable connection with the needs of teaching physics and mathematics in the preparation of the students. In the Bulletin, E. Shpachynsky continued V. Yermakov's program in elementary mathematics, expanding it with information on physics. Along with the articles on traditional and well-known objects of physics and mathematics, the Bulletin published a large number of articles that opened new horizons in these sciences and provided information on the results of new research. During the period of his editorial activity, E. Shpachynsky managed to unite a wide range of pedagogical community to discuss the most important issues of teaching mathematics and physics on the pages of the Bulletin. E. Shpachynskyi personally conducted an active and versatile editorial activity of the Bulletin as the author of various editorial reports. The entire period of E. Shpachynsky's editorial activity was associated with a constant struggle with external negative circumstances of the Bulletin: the constant need for funds, the unwillingness of the education officials to support the existence of the periodical, and the lack of time for organizational activities. These circumstances prevented the full disclosure of the talent of a qualified experimental physicist, popularizer of scientific knowledge, and teacher-educator like E. Shpachynsky.Документ Natural and mathematical publications of the Dnipro region at the end of the 19th–beginning of the 20th century(2024) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя Олексіївна; Дефорж, Ганна Володимирівна(en) The article defines the role of the Journal of Elementary Mathematics, the Bulletin of Experimental Physics and Elementary Mathematics, and the “Mathesis” Publishing House in transforming the total knowledge about the technology of teaching natural and scientific disciplines into Science. When organizing the research, for a meaningful analysis of its subject, the analysis of information from publications the generalization of the elements of natural and mathematical knowledge presented in the publications, and the systematization of descriptions of the technology of teaching natural and mathematical disciplines were used. Quantification of text, collection of empirical data, their generalization, and mathematical and statistical processing were used in the process of quantitative analysis. As a result of the research of the materials of both magazines and the products of the “Mathesis” Publishing House during the entire period of their operation, the authors came to the following conclusions. Firstly, from 1886–1925, the ideas of technologies were actively developed in the pages of authoritative publications of the Russian Empire at the time, which functioned in the territory of the Dnipro region – “Journal of Elementary Mathematics”, “Bulletin of Experimental Physics and Elementary Mathematics” and book editions of the “Mathesis” Publishing House teaching of natural and mathematical disciplines, the contents of textbooks and methodical manuals in Mathematics and Natural Sciences were published and discussed, the peculiarities of teacher training were analyzed, methodical schools of outstanding scientists and methodologists were started and fixed, educational programs were reviewed. This shows that thanks to the activities of both magazines and publishing houses, real conditions were created for the meaningful and technological provision of the transitional period from the stage of formation of methodological approaches to the stage of scientific substantiation of the technology of teaching natural and mathematical disciplines in high school in the global context of its formation as a Science. The total volumes of publications, the number of their articles and books, the quality of execution, and the breadth of coverage of the content of natural and mathematical disciplines testify to the ability of editorial offices to carry out the planned measures for the production of substantive and methodical support for teaching and distribution of popular science publications to motivate a wide range of young people (and older members of the population) to study Mathematics, Physics, Astronomy, Biology, Chemistry, and Geography. Both journal editors and the management of the publishing house were aware of the important role of practice in the study of natural and mathematical disciplines – for all analyzed institutions, more than a fourth of the volume of all publications was allocated for problem material and laboratory workshops. Articles and books of a methodological nature became an important component of the publications, in which the peculiarities of the teaching technology were revealed, the subject terminology was clarified, discussions were organized about teaching models, the peculiarities of the speeches of famous mathematicians and natural scientists at various level congresses and congresses were highlighted, and the pedagogical and scientific heritage was disseminated, famous scientists. (ua) У статті визначена роль «Журналу елементарної математики», «Вісника дослідної фізики та елементарної математики» й видавництва «Матезіс» у трансформації сукупності знань про технології викладання природничо-наукових дисциплін у науку. При організації дослідження для змістовного аналізу його предмету використовувався аналіз інформації видань та узагальнення поданих у публікаціях елементів природничо-математичних знань і систематизація описів технології викладання природничо-математичних дисциплін. У процесі проведення кількісного аналізу використовувалися квантифікація тексту, збирання емпіричних даних, їх узагальнення та математико-статистична обробка. У результаті проведеного дослідження матеріалів обох журналів та продукції видавництва «Матезіс» протягом всього періоду їхнього функціонування автори дійшли таких висновків. По-перше, протягом 1886–1925 рр. на сторінках авторитетних видань тодішньої Російської імперії, які функціонували на території Наддніпрянщини – «Журналу елементарної математики», «Вісника дослідної фізики та елементарної математики» й книжкових виданнях видавництва «Матезіс» – активно розвивалися ідеї технологій викладання природничо-математичних дисциплін, видавалися та обговорювалися змісти підручників та методичних посібників з математики та природничих наук, аналізувалися особливості підготовки вчителів, започатковувалися й фіксувалися методичні школи видатних науковців та методистів, рецензувалися навчальні програми. Це свідчить про те, що завдяки діяльності обох журналів і видавництва створювалися реальні умови для змістовного й технологічного забезпечення перехідного періоду від етапу формування методичних підходів до етапу наукового обґрунтування технології викладання природничо-математичних дисциплін в середній школі у глобальному контексті її формування як науки. Сумарні обсяги видань, кількість їхніх статей та книг, якість виконання та широта охоплення змістового наповнення природничо-математичних дисциплін свідчать про здатність редакцій виконувати заплановані заходи щодо продукування змістовного та методичного забезпечення викладання та розповсюдження науково-популярних видань для мотивації широких верст молоді (і старших представників населення) вивчати математику, фізику, астрономію, біологію, хімію та географію. Обидві редакції журналів та керівництво видавництва усвідомлювали важливу роль практики у вивченні природничо-математичних дисциплін – за всіма аналізованими інституціями більше четвертої частини обсягу всіх видань було виділено для задачного матеріалу та лабораторних практикумів. Важливим компонентом публікацій стали статті та книги методичного характеру, в яких розкривалися особливості технології навчання, уточнювалася предметна термінологія, організовувалися дискусії щодо моделей навчання, висвітлювалися особливості виступів відомих математиків та природодослідників на різного рівня з’їздах та конгресах, поширювалася педагогічна та наукова спадщина відомих вчених.Документ Алгоритмічна реалізація цифрових методів розпізнавання нумізматичних об’єктів(2024) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя Олексіївна; Rizhniak, Renat; Pasichnyk, Natalia(en) The article analyzes the practical implementation of the general problem of using digital technologies in the humanities and cultural sciences to improve accessibility, understanding and interaction. The historical field of research became a convenient field of activity, first for humanities informatics, and later for digital humanities. Nowadays, numismatics as a field of historical research actively uses the digital models of content analysis, mathematical, statistical and probabilistic models, artificial intelligence theory, models of mathematical analysis, analytical geometry and topology. In addition, the tasks of digital recognition of the numismatic material are gaining popularity in numismatics, making the methods of recognizing the images as a relevant subject of practical application for the development of numismatic research. The purpose of the article is to study and systematize the peculiarities of algorithmic implementation of the digital methods of numismatic material recognition. The authors conducted a literature review on the use of digital technologies in numismatics, which covers several key aspects: database creation and management; use of Internet resources for research and collecting; market analysis and coin value assessments; automated coin recognition. The article analyzes the most popular existing applications for coin recognition, classifies the methods of pattern recognition theory (which is the theoretical basis of all intelligent digital systems endowed with the functionality of identifying numismatic objects), and studies their algorithmic implementation. This allowed us to formulate the following conclusions. Firstly, the analysis of the most popular implementations of digital recognition of numismatic objects, which are oriented to use both on stationary devices and mobile devices, showed that the features of their main functionality are reduced to solving the actual problems of coin recognition, and the availability of additional functionality provides users with the opportunity to rationally choose between different products. Secondly, the following groups of generalized methods are used in the practical implementation of the theory of pattern recognition, that is the theoretical basis of all intelligent digital systems endowed with the functionality of identifying numismatic objects: the classical methods, machine learning methods, deep learning methods, and unsupervised learning methods. Each of the groups of the named generalized methods contains a set of specific methods that determine a certain format and algorithm for working with data. Thirdly, we define the mathematical formulation of the problem of a pattern recognition in a general version, and also reveal the algorithmic and mathematical structures of the implementation of the most popular methods of numismatic object recognition – the pattern method, the nearest neighbor method, the clustering method, and the convolutional neural network method. For each of the named methods, recommendations were provided regarding their software implementations in relevant programming languages and libraries. A follow-up study may involve the determination of algorithmic implementations of the other methods of pattern recognition theory for the identification of numismatic material and the study of options for writing codes to implement the described methods and analyze their performance for various equipment. (ua) На сьогодні в нумізматиці як галузі історичних досліджень активно використовуються цифрові моделі контентного аналізу, математико-статистичні та ймовірнісні моделі, теорія штучного інтелекту, моделі математичного аналізу, аналітичної геометрії та топології. Окрім того, в нумізматиці набувають популярності задачі цифрового розпізнавання нумізматичного матеріалу, що зумовлює актуальність методів теорії розпізнавання образів як сучасного предмета практичного застосування для розвитку нумізматичних досліджень. Мета статті – дослідження та систематизація особливостей алгоритмічної реалізації цифрових методів розпізнавання нумізматичного матеріалу. У статті проведено аналіз наявних найбільш популярних застосунків для розпізнавання монет, класифіковано методи теорії розпізнавання образів, досліджено їхню алгоритмічну реалізацію. Це дало можливість сформулювати такі висновки. По-перше, аналіз найпоширеніших реалізацій цифрового розпізнавання нумізматичних об’єктів, які зорієнтовані на використання як на стаціонарних пристроях, так і на мобільних, показав, що особливості їхнього основного функціоналу зводяться до розв’язання власне проблем розпізнавання монет, а наявність додаткового функціоналу надає користувачам можливості раціонального вибору з-поміж різних продуктів. По-друге, у практичній реалізації теорії розпізнавання образів, яка становить теоретичну основу всіх інтелектуальних цифрових систем, що наділені функціоналом ідентифікації нумізматичних об’єктів, використовуються такі групи узагальнених методів: класичні методи, методи машинного навчання, методи глибокого навчання та методи безконтрольного навчання. По-третє, нами визначена математична постановка задачі розпізнавання образів у загальному варіанті а також розкрита алгоритмічна та математична структури реалізації найбільш популярних методів розпізнавання нумізматичних об’єктів – методу шаблонів, методу найближчих сусідів, методу кластеризації та методу згорткових нейронних мереж. Продовження дослідження може стосуватися визначення алгоритмічних реалізацій інших методів теорії розпізнавання образів для ідентифікації нумізматичного матеріалу та дослідження варіантів написання кодів для реалізації описаних методів та проведення аналізу їхньої продуктивності для різноманітного обладнання.Документ Економічні студії історії Наддніпрянщини в ХІХ – на початку ХХ століття(ЦДУ імені В. Винниченка, 2025) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя ОлексіївнаПосібник присвячений дослідженню соціально-економічних процесів, що відбувалися на теренах Наддніпрянщини протягом ХІХ – початку ХХ століття та історико-економічному трактуванню цих процесів науковцями – викладачами університетських центрів Наддніпрянської України. Еволюція господарських відносин Наддніпрянщини та розвиток вітчизняної економічної думки відображені в світлі європейської наукової традиції в контексті розвитку тогочасних світогосподарських процесів. Матеріал посібника містить статистичну інформацію, що дозволяє проаналізувати господарську життєдіяльність українського суспільства у взаємозв’язку з соціальними зрушеннями. Навчальний посібник буде корисним для істориків та здобувачів вищої освіти галузі знань 03 Гуманітарні науки, а також для студентів, викладачів та дослідників, які цікавляться економічною історією та історією фінансово-економічної думки України.Документ Математико-статистичні методи в історичних дослідженнях(ЦДУ імені В. Винниченка, 2025) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник, Наталя ОлексіївнаПосібник присвячений застосуванню сучасних кількісних методів для аналізу історичних даних. У ньому висвітлюються основні математичні та статистичні підходи, які дозволяють ефективно опрацьовувати великі обсяги інформації, заповнювати прогалини у джерелах та робити обґрунтовані висновки про минулі події й процеси. Матеріал посібника охоплює методи описової статистики для аналізу історичних даних, побудову часових рядів та інтерпретацію їхніх трендів, використання регресійного аналізу для виявлення зв’язків між змінними, ймовірнісні моделі для реконструкції невідомих даних, основи використання статистичного програмного забезпечення. Особливу увагу приділено практичним прикладам застосування кількісних методів в гуманітаристиці. Посібник також містить рекомендації щодо застосування сучасних цифрових технологій, включаючи різні спеціалізовані пакети. Навчальний посібник буде корисним для істориків та здобувачів вищої освіти галузі знань 03 Гуманітарні науки, а також для студентів, викладачів та дослідників, які цікавляться застосуванням прикладних методів в гуманітарних дослідженнях.Документ Розвиток правового забезпечення інформатизації наукових бібліотек у вищих навчальних закладах України(2014) Ріжняк, Ренат Ярославович(ua) У статті досліджується історія створення нормативно-правового забезпечення інформатизації наукових книгозбірень вищої школи нашої країни протягом періоду, починаючи з 80-х років ХХ століття по теперішній час. Визначені основні етапи створення правової бази інформатизації книгозбірень вищої школи: на першому етапі були прийняті нормативно-правові акти щодо розв’язання стратегічних проблем інформатизації українського суспільства, які стали передумовою розвитку інформатизації наукових бібліотек України; на другому етапі були розроблені правові засади та стандарти інформатизації наукових книгозбірень.Документ Створення правового забезпечення організації вирішення глобальних функціональних задач інформатизації вищої освіти України(2012) Ріжняк, Ренат Ярославович(ua) У статті досліджується розвиток інформатизації вищої школи України на початку ХХІ століття у контексті вивчення історії правового забезпечення організації побудови в Україні інформаційного суспільства та поглиблення результатів виконання державних і галузевих (освітніх) програм інформатизації на рівні вирішення важливих функціональних задач: впровадження новітніх інформаційних технологій у вищій освіті, розвиток системи дистанційного навчання та легалізація програмного забезпечення.Документ Еволюція правового забезпечення процесу інформатизації вищої освіти України(2012) Ріжняк, Ренат Ярославович(ua) У статті досліджується розвиток інформатизації вищої школи України на початку ХХІ століття у контексті вивчення історії правового забезпечення організації побудови в Україні інформаційного суспільства та поглиблення результатів виконання державних і галузевих (освітніх) програм інформатизації на рівні вирішення важливих функціональних задач: впровадження новітніх інформаційних технологій у вищій освіті, розвиток системи дистанційного навчання та легалізація програмного забезпечення.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »