Перегляд за Автор "Shaumian, Olena"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Вектори формування правосвідомості і самозмінювання студентів закладів передвищої освіти(2024) Шаумян, Олена Геворківна; Нікулічев, Олексій Юрійович; Shaumian, Olena; Nikulichev, Oleksii(ua) У статті висвітлено ключові аспекти самозмінювання та їх роль у процесі формування правосвідомості студентів закладів передвищої освіти. Емпіричне дослідження в рамках окресленої проблематики було проведено у 2023/2024 навчальному році. Основну увагу акцентовано на вивченні провідних векторів взаємозв’язку процесів формування правосвідомості та самозмінювання студентів закладів передвищої освіти, їх вплив на побудову стратегій раціональної правової поведінки. У дослідженні взяли участь 240 респондентів віком від 14 до 19 років. Серед них 138 жінок, 102 чоловіки. Ним були охоплені студенти закладів передвищої освіти, які мешкають на території міста Кропивницького та Кіровоградської області, міста Києва та Київської області, міста Одеси та Одеської області. Результати за діагностикою мотивації (автор Ґ. Ґекґаузен) зафіксували, що студенти-чоловіки зорієнтовані на конкретний результат, незалежно від того, чи-то буде він позитивним, чи-то від’ємним. Студентки-жінки, навпаки, сконцентровані на самому процесі виконання тих чи інших завдань. При цьому вони достатньо часто сумніваються (ще і ще себе перевіряючи й доводячи до досконалості ту чи іншу роботу) або намагаються зменшити ризик від прийнятого рішення. Водночас студентки-жінки, як правило, применшують вагомість власного внеску в кінцевий результат роботи, у якість виконання нагальних завдань. Результати за Шкалою самітності (автори Д. Раселл, Ф. Фергюссон, адаптація Н. Водоп’янова) засвідчили, що у більшості респондентів переважає низька соціальна самітність. Це вказує на наявний достатній рівень самосвідомості та самоконтролю респондентів, увагу до оточення, уміння оцінювати власну поведінку, позитивну ціннісну орієнтацію, саморозвиток як здатність до змін, побудову стратегій раціональної правової поведінки в групі та у закладі передвищої освіти, особисту відповідальність за виконання нагальних завдань. За даними нашої вибірки можна відстежити, що в усіх групах студентів виявлені тенденції до формування правосвідомості та до самозмінювання, зокрема: розуміння і розвиток особистісної свободи (наприклад, «хто я є», «куди я прямую», «який (яка) з іншими» тощо), самодостатності, взаємопідтримки, креативності, відповідальності кожного, зменшення конфліктності та поступове досягнення єдності з групою. За результатами аналізу здійсненого дослідження нами розроблено загальні рекомендації. Перспективою подальших досліджень є ґрунтовне вивчення формування правосвідомості і самозмінювання студентів закладів передвищої освіти задля формування соціально благополучних й успішних громадян. (en) This article highlights the key aspects of self-change and their role in the process of forming legal consciousness among students of pre-higher education institutions. An empirical study on this topic was conducted in the 2023/2024 academic year. The main focus was on examining the leading vectors of the interrelationship between the processes of forming legal consciousness and selfchange among students, as well as their impact on building strategies for rational legal behavior. The study involved 240 respondents aged 14 to 19, including 138 females and 102 males. Participants were students from pre-higher education institutions living in Kropyvnytskyi and Kirovohrad region, Kyiv and Kyiv region, Odesa and Odesa region. Results from the motivation diagnostic (author H. Heckhausen) indicated that male students are oriented towards specific outcomes, regardless of whether they are positive or negative. In contrast, female students focus on the process of completing tasks and often doubt themselves (constantly checking and refining their work) or try to minimize the risks of their decisions. Additionally, female students generally underestimate the significance of their contributions to the final result and the quality of their tasks. According to the Loneliness Scale (authors D. Russell, F. Ferguson, adapted by N. Vodopianova), most respondents exhibited low social loneliness, indicating a sufficient level of self-awareness and self-control, attention to their environment, ability to evaluate their behavior, positive value orientation, and self-development as a capacity for change, which helps in constructing strategies for rational legal behavior within groups and educational institutions, as well as personal responsibility for task completion. Data from our sample reveal tendencies towards the formation of legal consciousness and self-change across all student groups, including: understanding and developing personal freedom (e.g., “who am I”, “where am I heading”, “how do I relate to others”), self-sufficiency, mutual support, creativity, individual responsibility, reduced conflict, and gradual achievement of unity within the group. Based on the analysis of the conducted research, we developed general recommendations. Future research should focus on a thorough study of the formation of legal consciousness and self-change among students in pre-higher education institutions to cultivate socially prosperous and successful citizens.Документ Вплив війни на перебіг процесу самозмінювання жителів України в розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів(2025) Шаумян, Олена Геворківна; Shaumian, Olena(ua) У статті висвітлено ключові аспекти впливу війни на процес самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів територій України, які не були окуповані, у розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів. Дослідження проводилося з січня по серпень 2024 року. Було опитано 888 жителів, з них 444 – жителі деокупованих територій і 444 – жителі територій України, які не були окуповані. Для вибірки було обрано кількість опитаних, яка проживала в місті Херсоні й Херсонській області та місті Кропивницькому й Кіровоградській області. Серед них і в категорії деокупованих жителів, і в категорії жителів, які не були окуповані, по 285 жінки та 159 чоловіків віком від 14 до 78 років. Результати анкетного опитування засвідчили, що є прямий зв’язок між особливостями перебігу процесів самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів територій України, які не були окуповані, та негативними проявами війни в Україні. Вплив повномасштабної війни в Україні супроводжується уточненням ціннісних пріоритетів жителів України, певними змінами емоційного стану. З’ясовано, що у жителів України з деокупованих територій (особливо у людей підліткового, середнього та старшого віку) емоційний стан є більш проявленим. Загалом впливи війни на перебіг процесу самозмінювання в розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів виявлені в кожного респондента. Незважаючи на всі наші намагання, є те, що перебуває поза нашим контролем. Перспективою подальших досліджень є ґрунтовне вивчення процесу самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів терито-рій України, які не були окуповані, у розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів задля формування ментально здорових, соціально благополучних й успішних громадян. (en) The article depicts the key aspects of the war impact on the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities. The study was conducted from January to August 2024. 888 residents were interviewed, including 444 residents of de-occupied territories and 444 residents of Ukraine that were not occupied. For the sample, the number of interviewees who lived in the city of Kherson and Kherson region and the city of Kropyvnytskyi and Kirovohrad region was selected. Among them, respectively, 285 women and 159 men aged 14 to 78 years. The results of the questionnaire testified the following. There is direct connection between the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and negative manifestations of the war in Ukraine. The impact of full-scale war in Ukraine is accompanied by clarification of the value priorities of the residents of Ukraine. The war impact on the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities was revealed. It was found that residents of Ukraine from the de-occupied territories (especially teenagers, middle-aged and older people) have more pronounced emotional state. In general, the effects of the full-scale war in Ukraine are tracked in each respondent in terms of emotional state and value priorities. Despite our best efforts, there are things that are beyond our control. The prospect of further research is thorough study of the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities for the creation of mentally healthy, socially prosperous and successful citizens.Документ Роль процесів самозмінювання та формування правосвідомості у становленні особистості студентів закладів передвищої освіти освіти(2024) Шаумян, Олена Геворківна; Shaumian, Olena(ua) У статті висвітлено ключові аспекти впливу процесів самозмінювання та формування правосвідомості у становленні особистості студентів закладів передвищої освіти. Емпіричне дослідження в рамках окресленої проблематики було проведено у 2023/2024 навчальному році. У дослідженні були задіяні 240 респондентів віком від 14 до 19 років (138 жінок, 102 чоловіки). Ним були охоплені студенти закладів передвищої освіти, які мешкають на території міста Кропивницького та Кіровоградської області, міста Києва та Київської області, міста Одеси та Одеської області. За результатами Методики дослідження соціальної адаптованості серед респондентів зафіксовано студентів з високим рівнем соціальної адаптованості, студентів з низьким рівнем соціальної адаптованості, а також незначний відсоток студентів з дуже низьким рівнем соціальної адаптованості. У цілому, студенти намагаються розібратися в собі, вчаться долати власні негативні прояви; зрозуміти, у якому напрямі рухатися. Результати за методикою «Який я співрозмовник?» (автор Д. Райгородський) виявили незначну кількість студентів, яким важко слухати, – «незосереджений слухач». Переважна більшість у вибірці – це «посередні слухачі», достатня кількість опитаних – «активних слухачів». Наразі орієнтованість на інформацію не є свідченням того, що вона дійсно є почутою співрозмовником. Насправді багато чого важливого упускається з комунікації. Такі слухачі не є ефективними і погано чують те, що їм говорять: чи-то стосується поради, чито теми лекції або семінару, чи-то онструктивних зауважень. Результати за методикою «Конфліктна особистість (авторка Н. Літвінцева)» засвідчили наявність усіх категорій конфліктної особистості: позаконфліктна, конфліктна та провокатор. Водночас було з’ясовано такі її ключові складові: прагнення до переваги над іншими, прояви агресивності з боку групи чи конкретних осіб, невідповідність конкретної справи певній дії, прояви егоїзму, слабка (недостатня) згуртованість групи, порушення правил чи вимог, несприятливий збіг обставин тощо. З урахуванням результатів дослідження рекомендуємо надавати належну увагу формуванню позитивному нормативно-ціннісному ставленню, ставленню до свого ментального здоров’я, до майбутньої професії, а в підсумку процесам самозмінювання та формування власної правосвідомості у становленні особистості. Доцільно також було б розвивати особистісні і професійні складові, зокрема такі, як: гнучкість у спілкуванні; етичність; цілеспрямованість; доброта; потреба чогось досягати; прагнення – підтримувати одне одного у складних ситуаціях; вивчати інших людей, їхні потреби і мотиви і через це краще пізнати себе; розкрити спектр власних навичок та умінь тощо. Отже, дослідження проблематики щодо ролі процесів самозмінювання та формування правосвідомості у становленні особистості студентів закладів передвищої освіти потребує подальших наукових розвідок. (en)