Перегляд за Автор "Silchenko, Y."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Топографічна проблематика у програмі географії середньої школи(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Сільченко, Юлія Юріївна; Зарубіна, Антоніна Володимирівна; Маслова, Наталія Миколаївна; Silchenko, Y.; Zarubina, A.; Maslova, N.(ua) Стаття висвітлює питання формування топографічних компетентностей учнів середньої школи як важливого компоненту сучасної географічної освіти. Автори аналізують зміст навчальних програм з географії для закладів загальної середньої освіти, акцентуючи увагу на ключових темах, які формують навички роботи з топографічними картами. Проаналізовано систему топографічних компетентностей, формування яких передбачено в модельних навчальних програмах з географії для закладів загальної середньої освіти. Виділено п’ять ключових умінь та навичок, що формуються в учнів при роботі з топографічними картами: визначення сторін горизонту та азимутів, читання умовних знаків, визначення координат, вимірювання відстаней і площ, аналіз рельєфу. Розкрито практичну значущість кожного з цих умінь для повсякденного життя учнів. Окреслено основні проблеми, з якими стикається вчитель географії в процесі формування топографічних компетентностей учнів, зокрема складність топографічних тем для учнів різного віку, технічні труднощі при роботі зі спеціальними інструментами, проблеми дистанційного навчання топографії, обмеження проведення практичних робіт в умовах воєнного стану, недостатнє розуміння учнями практичної значущості топографічних умінь. Запропоновано шляхи вирішення цих проблем через збільшення частки групової роботи під керівництвом вчителя, розробку спрощених алгоритмів визначення координат, використання цифрових інструментів та GPS. Обґрунтовано необхідність адаптації топографічних знань до роботи з цифровими картографічними ресурсами для підготовки учнів до реальних викликів у житті та розвитку багатьох компетентностей. У статті наведено практичні рекомендації щодо використання традиційних та цифрових методів навчання топографії, а також висвітлено сучасні виклики, з якими стикаються вчителі географії, включаючи недостатність методичних матеріалів та технічних засобів. Практичне значення роботи полягає у сприянні розвитку просторового мислення, аналітичних здібностей та практичних умінь учнів, необхідних для їхньої подальшої професійної діяльності та повсякденного життя. (en) The article addresses the formation of topographic competencies among secondary school students as an essential component of modern geographical education. The relevance of the research is justified by the need to adapt educational programs to the requirements of the digital age, which involves the integration of geoinformation resources and digital maps into the educational process. The authors analyze the content of geography curricula for institutions of general secondary education, focusing on key topics that develop skills in working with topographic maps, scales, terrain orientation, and other elements of cartographic literacy. The system of topographic competencies, which is provided for in model geography curricula for general secondary education institutions, has been analyzed. The main types of educational activities that contribute to the formation of such competencies are examined, and key skills and abilities that are formed in students when working with topographic maps in geography lessons are highlighted. The relevance of students’ topographic training in the context of rapid development of digital technologies and open access to various geoinformation resources, interactive maps, virtual globes, and navigation systems is substantiated. It is shown that the ability to correctly use, analyze, and interpret cartographic data is becoming a necessary skill not only in the professional sphere but also in everyday life. Five key abilities and skills that are formed in students when working with topographic maps are identified: determining cardinal directions and azimuths, reading conventional signs, determining coordinates, measuring distances and areas, and analyzing relief. The practical significance of each of these skills for students’ daily life is revealed. The main problems faced by geography teachers in the process of forming students’ topographic competencies are outlined, including the complexity of topographic topics for students of different ages, technical difficulties when working with special tools, problems of distance learning in topography, limitations of practical work under martial law conditions, and students’ insufficient understanding of the practical significance of topographic skills. Ways to solve these problems are proposed through increasing the share of group work under teacher guidance, developing simplified algorithms for determining coordinates, and using digital tools and GPS. The necessity of adapting topographic knowledge to work with digital cartographic resources to prepare students for real-life challenges and develop multiple competencies is substantiated. The article provides practical recommendations for using traditional and digital methods of teaching topography and highlights modern challenges faced by geography teachers, including insufficient methodological materials and technical means. The practical significance of the work lies in promoting the development of spatial thinking, analytical abilities, and practical skills of students necessary for their future professional activities and daily life.Документ Формування компетентностей з топографії та орієнтування у студентів вищих навчальних закладів(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Зарубіна, Антоніна Володимирівна; Сільченко, Юлія Юріївна; Щербатюк, Наталія Іванівна; Zarubina, A.; Silchenko, Y.; Shcherbatiuk, N.(ua) У статті розглядається особливості формування компетентностей з топографії та орієнтування у студентів вищих навчальних закладів, у тому числі майбутніх вчителів географії, особливо в контексті впровадження обов’язкової військової підготовки в закладах вищої освіти. Визначені основні характеристики компетентнісного підходу, зазначені методичні та організаційні форми роботи зі студентами, визначені основні етапи формування компетентностей. Визначено, що важливо сформувати у студентів всіх спеціальностей вміння визначати географічні координати, уміти визначати відстані між об'єктами за допомогою простих топографічних приладів та приладь, уміти орієнтуватися на місцевості за планами і топографічними картами, користуватися компасом, читати топографічні карти, знати умовні знаки. Формування зазначених компетентностей відбувається через дисципліни «Картографія з основами топографії», «Основи техніки туризму», «Прикладна топографія та орієнтування». Вивчення топографії формує навички роботи з картами, схемами, уявлення просторових взаємозв'язків. Уміння орієнтуватися на місцевості може бути життєво важливим, знання топографії та техніки навігації допомагає не заблукати, правильно обрати напрям руху, оцінити ризики на місцевості. Автори роблять висновки, що топографічна компетентність та орієнтування на місцевості є важливими як у практичній діяльності, так і для загального інтелектуального розвитку особистості, обґрунтовується необхідність поєднання формування компетентностей з топографії та орієнтування на місцевості з фізичним вихованням студентів. Це дійсно є ефективним підходом, який дозволяє комплексно розвивати як інтелектуальні, так і фізичні якості студентів. Процес підготовки зазначених компетентностей аналізується на прикладі спеціальності 014.07 Середня освіта (Географія) у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка. (en) The article deals with the peculiarities of forming competences in topography and orienteering among students of higher educational institutions, including future teachers of geography, especially in the context of introducing compulsory military training in higher education institutions. The main characteristics of the competence approach are defined, the methodological and organisational forms of work with students are indicated, and the main stages of competence formation are identified. It is determined that it is important to form in students of all specialities the ability to determine geographical coordinates, to be able to determine the distances between objects using simple topographic instruments and devices, to be able to navigate the terrain using plans and topographic maps, to use a compass, to read topographic maps, to know the symbols. These competences are formed through the disciplines Cartography with the Basics of Topography, Fundamentals of Tourism Techniques, Applied Topography and Orienteering. The study of topography develops skills in working with maps, diagrams, and representation of spatial relationships. The ability to navigate the terrain can be vital; knowledge of topography and navigation techniques helps to avoid getting lost, choose the right direction of movement, and assess risks on the ground. The authors conclude that topographical competence and orienteering are important both in practical activities and for the general intellectual development of the individual, and the need to combine the formation of competences in topography and orienteering with physical education of students is substantiated. This is indeed an effective approach that allows for the comprehensive development of both intellectual and physical qualities of students. The process of training these competences is analysed on the example of the speciality 014.07 Secondary Education (Geography) at the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University.Документ Інтелектуальні ігри як метод розвитку критичного мислення в процесі навчання географії(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Маслова, Наталія Миколаївна; Сільченко, Юлія Юріївна; Жданов, Дмитро Костянтинович; Maslova, N.; Silchenko, Y.; Zhdanov, D.(ua) У статті висвітлено методичні аспекти використання інтелектуальних ігор у процесі навчання географії з метою розвитку критичного мислення учнів. Акцентовано на тому, що критичне мислення є однією з найважливіших компетентностей, яка формується в НУШ. Інтелектуальні ігри розглядають як один із найефективніших методів розвитку критичного мислення, який дає змогу не тільки підвищити мотивацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, а й навчити їх мислити нестандартно. Проаналізовано стан висвітлення в науково-методичних виданнях та педагогічній літературі проблеми використання інтелектуальних ігор в освітньому процесі основної та старшої школи загалом та в процесі навчання географії зокрема. Розкрито дидактичне значення, схарактеризовано основні форми інтелектуальних ігор та методичні особливості їх застосування в процесі навчання географії. Особливу увагу приділено методиці організації та проведення таких форм інтелектуальних ігор, як «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», вікторини. Зазначено, що інтелектуальні ігри на уроках географії можуть бути окремим методом навчання або формою проведення нестандартного уроку. Висвітлено досвід авторів щодо проведення таких ігор у процесі навчання географії. Наведено конкретні приклади різноманітних типів завдань для інтелектуальних ігор з географії та окреслено логіку пошуку відповідей на них. Зроблено висновок, що використання інтелектуальних ігор на уроках географії допомагає учням звільнитися від впливу шаблонних методів розв’язання задач і є необхідною умовою розвитку в учнів аналітичних здібностей і критичного мислення. (en) The article highlights the methodical aspects of using intellectual games in the process of teaching geography with the aim of developing students’ critical thinking. Emphasis is placed on the fact that critical thinking is one of the most important competencies that is formed in the New Ukrainian School. Intellectual games are considered as one of the most effective methods of developing critical thinking, which allows not only to increase the motivation of students’ educational and cognitive activities, but also to teach them to think outside the box. The state of coverage in scientific and methodological publications and pedagogical literature of the problem of using intellectual games in the educational process of basic and high school in general and in the process of teaching geography, in particular, is analyzed. The didactic significance is revealed, the main forms of intellectual games and methodical features of their application in the process of teaching geography are characterized. Special attention is paid to the method of organizing and conducting such forms of intellectual games as “What? Where? When?”, “Brain-ring”, quizzes. It is noted that intellectual games in geography lessons can act as a separate teaching method or as a form of conducting a non-standard lesson. The experience of the authors in conducting such games in the process of teaching geography is highlighted. Specific examples of various types of tasks for intellectual geography games are given and the logic of finding answers to them is outlined. It was concluded that the use of intellectual games in geography lessons helps students to free themselves from the influence of template methods of solving problems and is a necessary condition for the development of analytical skills and critical thinking in students.
