Перегляд за Автор "Онойко, Юрій Юрійович"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
- Результатів на сторінці
 - Налаштування сортування
 
Документ Впровадження технологій супутникового моніторингу в процесі підготовки вчителів географії(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Онойко, Юрій Юрійович; Onoyko, Y.(ua) У статті проаналізовано особливості впровадження технологій супутникового моніторингу в процесі підготовки вчителів географії. Розкрито досвід автора з розробки спеціалізованих навчальних курсів «Основи дистанційного зондування Землі», «Практикум з основ дистанційного зондування Землі», використання технологій супутникового моніторингу під час викладання курсів «Загальне землезнавство», «Метеорологія і кліматологія», «Гідрологія» в Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка. Головну увагу приділено найбільш ефективним репозитаріям супутникових знімків EO Browser, «Google Планета Земля» й онлайн-платформі візуалізації географічних даних Giovanni. Сформовані найважливіші освітні й наукові завдання з географії, які можна вирішувати за допомогою технологій супутникового моніторингу у вищій та середній школі. Розкрито основний технологічний інструментарій досліджуваних ресурсів перегляду й аналізу супутникових знімків. Наведено приклади застосування технологій супутникового моніторингу під час вивчення окремих географічних дисциплін і проведення досліджень. Доведено, що, використовуючи технології супутникового моніторингу, здобувачі вищої освіти вчаться знаходити, діагностувати та класифікувати різноманітні географічні об’єкти, явища та процеси, визначати їх кількісні параметри, встановлювати закономірності формування й поширення, виявляти взаємозв’язки, прогнозувати зміни. Застосування технологій супутникового моніторингу в освітньому процесі дає змогу економити час, кошти, інші матеріальні засоби навчання, закріплювати теоретичні знання та виробляти практичні вміння й навички. Технології супутникового моніторингу в процесі підготовки вчителів географії забезпечують формування інформаційно-цифрової, екологічної компетентностей і компентностей у галузі природничих наук, техніки і технологій. (en) The article analyzes the peculiarities of implementing satellite monitoring technologies in the process of training geography teachers. The author's experience in the development of specialized training courses “Fundamentals of remote sensing of the Earth”, “Practicum on the basics of remote sensing of the Earth”, the use of satellite monitoring technologies during the teaching of the courses “General Earth Science”, “Meteorology and Climatology”, “Hydrology” at the Central Ukrainian State University is disclosed named after Volodymyr Vinnichenko. The main focus is on the most effective repositories of satellite images EO Browser, Google Earth and the online platform for visualization of geographic data Giovanni. The most important educational and scientific tasks in geography, which can be solved with the help of satellite monitoring technologies in higher and secondary schools, have been formed. The main technological toolkit of researched resources for viewing and analyzing satellite images is disclosed. Examples of the use of satellite monitoring technologies during the study of certain geographic disciplines and conducting research are given. It has been proven that, using satellite monitoring technologies, students of higher education learn to find, diagnose, and classify various geographic objects, phenomena, and processes, determine their quantitative parameters, establish patterns of formation and distribution, identify relationships, and predict changes. The involvement of satellite monitoring technologies in the educational process allows you to save time, money, other material means of education, consolidate theoretical knowledge and develop practical skills. Satellite monitoring technologies in the process of training geography teachers ensure the formation of information and digital, environmental competences and competences in the field of natural sciences, engineering and technology.Документ Особливості планування процесу наукової творчості серед школярів в роботі природничо-географічних секцій позашкільних закладів(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Онойко, Юрій Юрійович; Мовчан, Сергій Васильович; Onoyko, Y.; Movchan, S.(en) Many out-of-school establishments in Ukraine involve students in research activities; have been engaged in mental education of schoolchildren. However, the methodological maintenance of this process is not sufficient. Therefore, the authors of the publication revealed the main aspects of planning the process of scientific creativity among students in the work of sections of the natural history of extracurricular education. Planning the educational process should be based on a competent approach, which in particular has been provided for the teacher to determine the predicted result of working with students. The key competences that students have to master during their studies in science-related sections are the educational-cognitive, informational, value-semantic competencies, as well as the competences of personal self-improvement. The main principles of the organization of the educational process in the natural sections of the out-of-school establishments are the scientific teaching, the combination of intellectual and practical activities, activity and independence of students in the study, an individual approach to each pupil, taking into account their needs and interests, ensuring conditions for the comprehensive, harmonious development of the student's personality, logical consistency and gradual presentation of the educational material, its gradual complication. In our curriculum of natural sciences, in our opinion, it is necessary to allocate several through-the-line content lines (content blocks) that are closely interrelated: the first block is to focus on the study of theoretical and generalmethodological aspects of scientific activity; in the second block it is worth exploring the applied aspects of field and laboratory studies of the natural and geographical direction, and the third block should cover the topics aimed at deepening theoretical knowledge in the natural sciences and related sciences, expanding the scientific outlook of students, the disclosure of the most important laws of the development of the natural environment and the features of the interaction of human society and the environment.Документ Особливості розумового виховання учнів в процесі наукової творчості з географії в Малій академії наук(2018) Онойко, Юрій Юрійович
