Кафедра психології та соціальної роботи
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/52
Переглянути
58 результатів
Результати пошуку
Документ Соціально-психологічні аспекти адаптації студентів до дистанційного навчання у закладах вищої освіти(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Стрілець-Бабенко, Олена; Кушнір, Наталія; Strilets-Babenko, Olena; Kushnir, Nataliya(ua) У статті розглядаються соціально-психологічні аспекти адаптації студентів до дистанційного навчання у закладах вищої освіти (ЗВО). Актуальність проблеми зумовлена глобальними змінами в освітньому процесі, які стали наслідком епідеміологічної ситуації та воєнного стану в Україні. Перехід на дистанційне навчання створює нові виклики для студентів, особливо першокурсників, які одночасно стикаються із труднощами академічної, соціальної та особистісної адаптації. У ході дослідження з’ясовано, що адаптація студентів до дистанційного формату навчання визначається сукупністю психологічних, соціальних та організаційних чинників. До ключових проблем, які ускладнюють цей процес, належать: підвищений рівень стресу, когнітивне та емоційне навантаження, недостатня сформованість навичок самоорганізації та самостійного навчання, обмежена соціальна взаємодія та зниження рівня мотивації. Зміна формату навчального середовища також супроводжується труднощами у встановленні комунікації з викладачами та одногрупниками, що впливає на якість освітнього процесу та психологічний комфорт студентів. Проаналізовано вплив індивідуальних особливостей особистості на успішність адаптації, зокрема рівень емоційної стійкості, мотивації до навчання, розвиненість когнітивних навичок та здатність до саморегуляції. Визначено, що ключовими факторами підтримки адаптаційного процесу є ефективна комунікація з викладачами, залучення студентів до інтерактивних освітніх форматів, а також наявність соціальної підтримки як з боку однолітків, так і з боку академічного середовища. Автори дослідження також розглядають можливі стратегії оптимізації процесу адаптації студентів до дистанційного навчання. Серед ефективних підходів виокремлюються: використання комунікативних методик у навчальному процесі, створення інтерактивного навчального середовища з елементами ігрових та проєктних технологій, застосування цифрових освітніх ресурсів для підвищення залученості студентів, формування навичок самоорганізації та критичного мислення. Окрему увагу приділено ролі викладачів у сприянні адаптації студентів, що передбачає не лише методичну підтримку, а й забезпечення сприятливого психологічного клімату у навчальній групі. Перспективи подальших досліджень передбачають аналіз ефективності конкретних педагогічних стратегій, спрямованих на підтримку адаптації студентів, розробку інтегрованих методик змішаного навчання, а також вивчення впливу довготривалого дистанційного навчання на особистісний та професійний розвиток студентів. (en) The article examines the socio-psychological aspects of students’ adaptation to distance learning in higher education institutions (HEIs). The relevance of the issue driven by global changes in the educational process resulting from the epidemiological situation and martial law in Ukraine. The transition to distance learning has created new challenges for students, especially first-year students, who simultaneously face difficulties in academic, social, and personal adaptation. The study found that students’ adaptation to the distance-learning format determined by a combination of psychological, social, and organizational factors. The key problems complicating this process include increased stress levels, cognitive and emotional overload, insufficiently developed self-organization and independent learning skills, limited social interaction, and decreased motivation. The shift in the learning environment also brings communication challenges with teachers and peers, affecting the quality of the educational process and students’ psychological well-being. The impact of individual personality traits on the success of adaptation was analyzed, particularly emotional resilience, motivation for learning, cognitive skills, and self-regulation ability. It was determined that key factors supporting the adaptation process include effective communication with teachers, student engagement in interactive educational formats, and social support from both peers and the academic community. The article also explores possible strategies for optimizing students’ adaptation to distance learning. Among the effective approaches identified are the use of communicative methodologies in the educational process, the creation of an interactive learning environment with elements of game-based and project-based technologies, the implementation of digital educational resources to enhance student engagement, and the development of self-organization and critical thinking skills. Special attention given to the role of teachers in facilitating students’ adaptation, which involves not only methodological support but also ensuring a favorable psychological climate within the learning group. Future research prospects include analyzing the effectiveness of specific pedagogical strategies aimed at supporting student adaptation, developing integrated blended learning methodologies, and studying the impact of long-term distance learning on students’ personal and professional development.Документ Психологічна профілактика прокрастинації серед здобувачів освіти в умовах невизначеності(2025) Мамчур, Ірина ВікторівнаДокумент Інформаційна культура в умовах цифрової трансформації суспільства(Середняк Т. К., 2025) Рацул, Олександр АнатолійовичДокумент Передумови формування професіоналізму майбутніх психологів : психодинамічний підхід(2025) Галушко, Любов ЯрославівнаДокумент Психодинамічний та синергетичний підходи до розвитку рефлексивного мислення в системі професійної підготовки психологів(2025) Дметерко, Наталія ВолодимирівнаДокумент Аналіз парадигми соціально-сихологічного супроводу внутрішньо переміщених осіб в умовах кризових викликів сьогодення(2025) Калашнікова, Людмила Володимирівна; Руденко, Юлія ЮріївнаДокумент Exploring the role of cognitive and creative factors incareer selection for prospective university students(2024) Шаумян, Олена Геворківна; Shaumian O.(en) The article presents a practical analysis of career choice among future higher education students. In particular, it highlights the trends in cognitive-creative aspects during the career selection process. The attitudes of prospective students at higher education institutions towards contemporary professions from 2019 to 2023 were analyzed using a custom-designed questionnaire. It was found that factors influencing career choice across various fields of knowledge include cognitive-creative (internal), socio-economic, and socio-political (external) factors and military events in the country. The critical factor in determining the future of each young person has become the adaptation phenomenon to current conditions (pandemic, martial law, the status of internally and externally displaced persons). During the research on cognitive-creative aspects of career choice, a trend showed a strong preference for the legal field, as observed in responses to all questions in the custom-designed questionnaire. Respondents from 2019–2023 who chose the legal direction regard the profession of a lawyer as prestigious and aspire to earn substantial income as advocates. The military events in 2022 prompted respondents to choose the most profitable specialization due to the necessity for honest and highly competent specialists in law. Technological progress, high salaries, and demand for software specialists were critical factors in choosing an “Information Technology” profession. Interest in the chosen profession was further enhanced by flexible mobility and the possibility of remote and distance work with stable pay during global quarantine measures related to the spread of COVID-19, martial law, and internal and external displacement of Ukrainian citizens, among other factors. Analysis of the respondents' answers revealed that, following the fields of law and programming, the most popular professions were in “Social and Behavioral Sciences” and “Management and Administration”. It was emphasized that young people demonstrate rapid adaptation to negative changes in life, which directly correlates with their career choices.Документ Navigating Leadership in Virtual Education(2025) Шаумян, Олена Геворківна; Shaumian, O.(en) Thanks to the activities of higher education teachers, the state policy of accumulating future specialists’ intellectual, creative and spiritual potential, as well as the development of modern science, engineering, and technology, is being implemented. In this light, the problem of professional self-realisation of future higher education teachers is of particular importance as one of the most important conditions for their personal and professional development. This article aims to study the ways of self-realisation and self-changing of a higher education teacher in the context of distance learning. The study is based on the empirical experience of teaching in higher education, as well as the theoretical analysis of the role of the teacher in the organisation and implementation of distance learning in higher education institutions of Ukraine. The study was conducted based on empirical experience of teaching in higher education, analysis of educational programmes of higher education institutions in Ukraine and a survey of medical teachers. It has been determined that distance learning, by its very nature, can help the teacher’s self-realisation due to certain features of this educational process, which should be analysed through the prism of the main aspects of self-realisation: autonomy, self-reflection, transgression and creative activity. Using a survey of higher education teachers based on E. Shostrom’s personality self-actualisation test, it was found that the age of the teacher, their teaching experience and professional experience are of fundamental importance and quite specific significance for assessing the possibilities of self-development in distance learning. The ranking of qualities that ensure a high level of self-realisation of teachers in professional activities showed the highest indicators of competence in time and quality of self-respect, creativity, understanding of human nature and cognitive needs.Документ The role of self-change processes in personality formation of students higher education institutions(2025) Шаумян, Олена ГеворківнаДокумент Вплив війни в Україні на дітей підліткового віку ключові аспекти в організації психологічної допомоги засобами гіпнотерапії(2025) Шаумян, Олена Геворківна; Калабанова, Дар’я Андріївна