Садовий, Микола ІллічСадовой, Николай ИльичSadovyі, Mykola IllichТокаренко, Максим АндрійовичТокаренко, Максим АндреевичTokarenko, Maxim Andreyevich2021-02-262021-02-262019Садовий М. І. Дидактичні засади формування готовності майбутніх учителів технологій до використання сервісів Google / Микола Ілліч Садовий, Максим Андрійович Токаренко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 177, ч. 2. – С. 77-81.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3286(uk) У статті розглядається проблема формування готовностi студентiв до використання сервісів Google в освітньому процесi з технологій. Актуальність зумовлена інтенсивним розвитком інформаційно-комунікаційних технологій і мережевих ресурсів, що вимагає коригування змісту професійної підготовки майбутніх учителів у закладах вищої освіти. У науково-педагогічних працях вчені недостатньо уваги приділяють фаховій підготовці майбутніх учителів технологій з урахуванням інтенсивного розвитку інформаційної галузі, практичних потреб профільної школи. Тому метою статті є обґрунтування дидактичних засад формування готовності майбутніх учителів технологій до використання інтегрованих сервісів Googleу практичній діяльності. Дослідженням доведено, що готовність вчителя до ефективного використання сервісів Google в освітньому процесi визначається як синтез взаємопов'язаних компонентiв: мотиваційного, операцiйно-пiзнавального, емоцiйно-вольового та оцінного. Зв'язок компонентiв у структурi готовностi студентів пiдпорядковується дiалектицi вiдношень мiж сукупнiстю i взаємозалежнiстю цих компонентiв та взаємозв'язками з особистiстю майбутнього учителя, що їх об'єднують.(ru) В статье рассматривается актуальная проблема формирования готовности студентов к использованию сервисов Google в образовательном процессе по технологиям в старшей школе. Актуальность обусловлена интенсивным развитием информационно-коммуникационных технологий и сетевых ресурсов, что требует корректировки содержания профессионально-педагогической подготовки будущих учителей. Исследованием доказано, что для решения проблемы формирования готовности студентов к использованию сервисов Google в образовательном процессе важны теоретические наработки известных ученых, которые позволили сформулировать понятие «готовности учителя к эффективному использованию сервисов Google в образовательном процессе». Это понятие определяется как синтез взаимосвязанных компонентов: мотивационного, операционно-познавательного, эмоционально-волевого и оценочного. Взаимосвязь компонентов в структуре готовности студентов подчиняется диалектике отношений между совокупностью этих компонентов и взаимосвязями с личностью будущего учителя.(en) The article considers the actual problem of forming the readiness of students to use Google services in the educational process of technology in the senior school. Relevance is determined by the intensive development of information and communication technologies and network resources, which requires adjusting the content of vocationaland pedagogical training of future teachers in higher education institutions. Issues related to the formation of human readiness for various types of activities have repeatedly attracted the attention of researchers. However, in numerous scientific and pedagogical works, the scholars do not pay enough attention to the professional training of future technology teachers in the light of the intensive development of the information industry, the practical needs of the profile school, modern practice demands. Therefore, the purpose of the article is to justify the didactic principles of forming the readiness of future technology teachers to use the integrated services of Google in practice. In the process of research, theoretical and empirical methods were used. It is substantiated that the professional readiness ofstudents of institutions of pedagogical education has a complex structure. The diversity of the interpretation of the concept of human readiness toward a particular activity, in particular pedagogical, indicates that the formation of professional preparedness is a complex and long process, which in many studies is considered in stages. In particular, three main stages of formation of readiness for a particular activity are singled out: the first one is related to the questions of professional orientation, the second with the formation of readiness in the process of education, the third -with the completion of the peak of readiness before the beginning of a professional activity. The research has proven that to solve the problem of forming the readiness of students to use Google services in the educational process, the theoretical work of known scholars is important, which made it possible to formulate the concept of "readiness of the teacher to effectively use Google services in the educational process". This concept is defined as the synthesis of interrelated components: motivational, operative-cognitive, emotional-volitional and evaluative. The connection of components in the students' readiness framework is subdivided into the dialectic of relations between the combination and interdependence of these components and the interconnections with the personality of the future teacher.ukдидактичні засадиготовність вчителясервіси Googleкомпоненти готовностідидактические принципыготовность учителясервисы Googleкомпоненты готовностиdidactic principlesteacher's readinessGoogle servicesreadiness componentsДидактичні засади формування готовності майбутніх учителів технологій до використання сервісів GoogleДидактические основы формирования готовности будущих учителей технологий к использованию сервисов GoogleDidactic basis of formation of readiness future teachers of technologies to use of Google servicesArticle