Гарбузенко, Лариса ВолодимирівнаОмельяненко, Світлана Віталіївна2021-06-022021-06-022021Гарбузенко Л. В. Рефлексивне портфоліо у професійній підготовці майбутніх фахівців / Лариса Володимирівна Гарбузенко, Світлана Віталіївна Омельяненко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Філологічні науки = Research Bulletin. Series: Philological Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. – Вип. 192. – С. 48-53.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3697(ua) У статті актуалізована можливість використання рефлексивного портфоліо у професійній підготовці майбутніх фахівців. Запропоновані етапи роботи над рефлексивним портфоліо із використанням тренінгових вправ. Розроблена структуру рефлексивного портфоліо. Висвітлені деякі результати впливу ведення рефлективного портфоліо на якість професійної підготовки.(en) The authors make actual the possibilities of a reflexive portfolio use in future specialists’ professional training. A reflexive portfolio provides an assessment and self-assessment of achieving goals, features of the course and quality of work with various sources of information, feelings, reflections, impressions and it also reflects both a problem of a study topic and a working process on it. An algorithm for creating a reflective portfolio is considered, which consists of three stages. The preparatory stage provides modelling of the structure and content of a reflexive portfolio. The search and analytical stage includes the systematization of materials reflecting the analysis, evaluation of the process and results of activities. At the final stage, there is a reflection of one’s own reflective activity and the presentation of a reflective portfolio. The article suggests the structure of a reflective portfolio: sections «My expectations», «A step to success», «Defect-effect», «I am a creator». In the process of the creation and presentation of a reflective portfolio, training exercises «The goal of studying», «The chart of my goals», «A suitcase», «The diary of double notes», «Gifts», which develop situational, retrospective and prospective reflection in students. Based on the results of the analysis of the results of the implementation of a reflexive portfolio, it was revealed that this work contributes to the development of reflective skills, the determination of the possibilities of one’s own activity, the choice of optimal options for achieving the intended goals, and the forecasting of the results of one’s activity.ukмайбутні фахівціпрофесійна підготовкапортфоліорефлексіятренінгові вправиFuture specialistsprofessional trainingportfolioreflectiontraining exercisesРефлексивне портфоліо у професійній підготовці майбутніх фахівцівReflective portfolio in profesional trainigh of future specialitsArticle