Яненко, Оксана Андріївна2016-04-192016-04-192014Яненко О. І. Естрадно-виконавська діяльність як фактор формування проесійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва / Оксана Іванівна Яненко // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. В. В. Радул [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Вип. 133. – С. 254-264.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/1055(uk) У статті розкрито можливості використання системи формування професійної мобільності педагога-музиканта в класі естрадного співу в процесі створення студентами власних творчих проектів. Реалізація педагогічних умов і технології формування професійної мобільності майбутніх педагогів-музикантів суттєво стимулюють розвиток внутрішньої потреби в професійній мобільності, сприяє опануванню студентами комплексу знань, необхідних для формування професійної мобільності в навчальному процесі.(ru) В статье раскрыты возможности использования системы формирования профессиональной мобильности будущего педагога-музыканта в классе эстрадного пения в процессе создания студентами собственных творческих проектов. Реализация педагогических условий и технологии формирования профессиональной мобильности будущих педагогов-музыкантов существенно стимулируют развитие внутренней потребности в профессиональной мобильности, способствует освоению студентами комплекса знаний, необходимых для формирования профессиональной мобильности в учебном процессе.(en) The paper surveys the possibilities to employ the system of shaping professional mobility of a future teacher-musician within a variety show class by inducing students to create their own original projects. Implementing grounded pedagogical conditions and the technologies of shaping professional mobility of future teachers-musicians sufficiently stimulates the development of the inner need of professional mobility, assists students in acquiring knowledge, essential for shaping professional mobility within university training process; inspires flexibility, critical and creative thinking, resolution, determination, independence, initiative, as well as promotes practical skills in projecting own professional development, there through stimulating the development of professional mobility of future experts. Professional mobility is an integral part of an expert professional readiness, which defines the mechanism of a personality adaptation providing coordination of separate components of professional development, the ability to adjust to new working conditions. Having examined psychological- pedagogical publications on professional mobility, having analyzed the results of the stating period of the experiment, and considered the pedagogical conditions of professional mobility formation of prospective music teachers, as well as the own working experience at the Music sub department of the Art Department of Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko Pedagogical University, we have created an organizational-pedagogical model of professional mobility formation of prospective music teachers. We see the former as an integral system with functionally important elements.ukпрофесійна підготовкапрофесійна мобільність фахівця-музикантатворче самовираження система ефективного розвиткумайбутній педагог-музикантпрофесійна мобільністьсистема эффективного развития профессиональной мобильности специалиста-музыкантапрофессиональная подготовкапрофессиональная мобильность будущего педагога-музыкантатворческое самовыражениеprofessional trainingprofessional training of a future teacher-musiciancreative self-actualizationsystem of efficient developing professional mobility of a music expertЕстрадно-виконавська діяльність як фактор формування проесійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтваArticle