Іліаді, Олександр ІвановичIliadi, Alexandr IvanovichГромко, Тетяна ВасилівнаГромко, Татьяна ВасильевнаHromko, Tetiana Vasylivna2021-04-252021-04-252018Іліаді О. І. Специфіка формування фахової мовнокомунікативної компетенції у студентів нефілологічних спеціальностей (курс «Українська мова за професійним спрямуванням») / Олександр Іванович Іліаді, Тетяна Василівна Громко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : «КОД», 2018. – Вип. 172. – С. 109–114.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3536(uk) Фахова мовнокомунікативна компетенція – це індикатор наявності системи професійних знань, комунікативних умінь і навичок, антропоцентричної ціннісної орієнтації, загальної гуманітарної культури, інтегральних показників культури мовлення, необхідних для якісної професійної діяльності з перспективою карʼєрного зростання. Тому важливе завдання сучасної системи освіти – створення належних умов для формування професійної мовнокомунікативної компетенції. Важливу роль у комплексній реалізації цієї стратегічної мети відіграє навчальний курс «Українська мова за професійним спрямуванням», який дає в руки майбутнього професіонала основне знаряддя фахового спілкування – уміння грамотно й чітко висловити свою думку.(en) The professional linguistic competence of the individual is an indicator of a well-established system of the professional knowledge, communicative skills, anthropocentric value orientation, a common humanitarian culture, integral indicators of the culture of speech which are necessary for high-quality professional activities with career prospects. Therefore an important challenge for modern education system is to create proper conditions for the formation of a professional linguistic-communicative competence. The training course «Professional Ukrainian Language» plays an important role in integrated implementation of this strategic objective. It hands future professionals the main tool of business communication, and this tool is ability to voice their opinion clearly and competently. Particularly the paper deals with the types of communicative competence: lexical competence, grammatical competence, lexical competence, semantic competence, phonological competence, orthoepic competence, orthographic competence, punctuation competence. The authors suggest distinguish communicative competence and lingual competence as broader concept and narrower notion. The ratio between linguistic norm and competence is the nature of correlation between a level of theory (norm) and a level of practice (formed competence). Thus the structure of types competences ratio can be represented with such a way: [«professional communicative competence»  [«communicative competence»  [«lingual competence»]]]. With taking into account that the professional ability to communicate determines the lingual behaviour of any person, lingual behavior can be characterized as the speech in the particular situation.ukкомунікативна компетенціямовна компетенціямовознавчі складові професійної компетенціїкультура мовленняукраїнська мова за професійним спрямуваннямкоммуникативная компетенціяязыковая компетенціялингвистические составляющие профессиональной компетенциикультура речипрофессиональный украинский языкcommunicative competencelinguistic competencelinguistic components of professional competencespeech culture Professional Ukrainian LanguageСпецифіка формування фахової мовнокомунікативної компетенції у студентів нефілологічних спеціальностей (курс «українська мова за професійним спрямуванням»)Специфика формирования профессиональной лингвокоммуникативной компетенции у студентов нефилологических специальностей (курс «профессиональный украинский язык»)Specificity of the formation of professional lingual and communicative competence among students of nonphilological specialties (the training course «professional Ukrainian language»)Article