Довга, Тетяна ЯківнаДовга, Татьяна ЯковлевнаDovga, Tetyana Yakivna2021-10-082021-10-082018Довга Т. Я. Ідея самотворення особистості в педагогіці Василя Сухомлинського / Тетяна Яківна Довга // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. - Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. - Вип. 171. – С. 176-182.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3878(uk) В статті досліджено прояви ідеї самотворення особистості в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Встановлено взаємозв’язок між процесами самотворення, саморозвитку та самовдосконалення. Розкрито сутність самопроцесів, близьких до самотворення: самопізнання, самооцінка, самоосвіта, самовиховання, самоіміджування. Показано вплив зазначених процесів на ефективність професійного самовдосконалення вчителя. Проаналізовано шляхи реалізації ідей та поглядів видатного педагога в працях сучасних дослідників.(ru) В статье исследованы проявления идеи самосозидания личности в педагогическом наследии В. А. Сухомлинского. Установлена взаимосвязь между процессами самосозидания, саморазвития и самосовершенствования. Раскрыта сущность самопроцессов, близких к самосозиданию: самопознание, самооценка, самообразование, самовоспитание, самоимиджирование. Показано влияние указанных процессов на эффективность профессионального самосовершенствования учителя. Проанализированы пути реализации идей и взглядов выдающегося педагога в работах современных исследователей.(en) In article the manifestations of the idea of self-creation of personality in the pedagogical heritage VA Sukhomlinsky. The phenomenon of self-creation in modern psychological research is determined, an attempt is made to pedagogize this phenomenon. The relationship between the processes of self-development, self-development and self-development is established, and their role in the professional activity of the teacher is shown. The essence of self-processes close to selfdevelopment is revealed: self-knowledge, self-evaluation, self-education, self-education, self-immiration, The description of these phenomena from the standpoint of VA Sukhomlinsky’s pedagogical experience is presented. The sphere of their influence on the effectiveness of the teacher’s professional self-improvement and the development of the personal qualities of the students is determined. The ways of realizing the ideas and views of the outstanding teacher in the work of modern researchers are analyzed. Attention is paid to the development of the processes of visualization and self-education, as the actual aspects of improving the quality of the professional training of the future teacher, which contribute to creative selfeducation in the conditions of modernization of the national education system.ukВ. О. СухомлинськийучительособистістьсамотвореннясаморозвитоксамовдосконаленнясамоіміджуванняВ. А. СухомлинскийучительличностьсамосозиданиесаморазвитиесамосовершенствованиесамоимиджированиеV. O. SukhomlynskyTeacherPersonalityself-creationself-developmentself-improvementselfimitationІдея самотворення особистості в педагогіці Василя СухомлинськогоИдея самосозидания личности в педагогике Василия СухомлинскогоThe idea of the self-creation of personality in the pedagogic of Vasilyy SukhomlinskyArticle