Кириченко, Олена ІванівнаКириченко, Елена ИвановнаKirichenko, Helena Ivanovna2021-04-282021-04-282019Кириченко О. І. Digital art як інтерактивна форма освоєння сучасного культурного простору в теорії та практиці художньої освіти / Олена Іванівна Кириченко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 179. – С. 91-95.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3560(uk) Розглядається цифрове мистецтво як особлива інтерактивна форма мистецтва новітніх технологій, яка здатна підвищити високу мотивацію і творчий потенціал в навчальному процесі. Цифрове мистецтво має ряд основоположних принципів, серед яких основними є інтерактивність і спрямованість на комунікацію. Виявляються можливості використання деяких форм digital art, де майбутні фахівці зможуть реалізувати свої творчі здібності в нетрадиційних художніх практиках, використовуючи вже набуті навички та знання під час навчання живопису та рисунку.(ru) Рассматривается цифровое искусство как особая интерактивная форма искусства новейших технологий, которая способна повысить высокую мотивацию и творческий потенциал в учебном процессе. Цифровое искусство имеет ряд основополагающих принципов, среди которых основными являются интерактивность и направленность на коммуникацию. Выявляются возможности использования некоторых форм digital art, где будущие специалисты смогут реализовать свои творческие способности в нетрадиционных художественных практиках, используя уже приобретённые навыки и знания при обучении живописи и рисунку.(en) The article considers digital art as a special interactive form of art modern technologies, which can increase high motivation and creativity in academic process. The author emphasizes the complexity of the terminology that exists today in the designation a phenomenon like media art. Researchers often perceive different categories as synonymous. The author of the article emphasizes that digital art has a number of fundamental principles, among which the main are interactivity and focus on communication. These principles have a significant impact on the artistic thinking of student creative specialties, develop and enrich expressive possibilities in artistic activity. The author notes that media-technologies develop creative imagination, associative thinking and help to understand the complexity of the pluralistic artistic picture of modernity. The article identifies the possibility of using some forms of digital art in the educational process. Digital art is part of contemporary art and is synthetic in nature. It combines in its arsenal of expressive means and figurative techniques a voluminous form, sound, light, color, word, space, movement. In creating a computer art object, students can be of great help, skills that they gained in the process of drafting visual arts. They own the laws prospective construction of space, they understand the basic compositional rules, they know basics of color. Interactivity in interaction with computer types of creativity activates cognitive activity, includes group members in the process of understanding problems that are formulated in educational tasks. In the process of creating an artistic object, the communicative aspect is enhanced. All participants process able to connect to the creation of an artifact of computer art and thereby influence on the end result. It is based on the principles of interdisciplinary and polyartic education. Thereby future professionals can realize their creative abilities in non-traditional artistic practices. Students can develop multimedia projects, distribute them on the Internet, can denote new communication strategies in the media space. The process can be described as participation practice. Consequently, getting acquainted with the various types of digital art (digital art) that can be used in the educational process facilitates the activation of interactive forms of learning and develops a number of professional competencies for students.ukцифрове мистецтвомультімедіановітні технологіївіртуальна реальністьінтерактивністьцифровое искусствомультимедиановейшие технологивиртуальная реальностьинтерактивностьdigital artmultimedianew interactivitytechnologiesthe virtual realityDigital art як інтерактивна форма освоєння сучасного культурного простору в теорії та практиці художньої освітиDigital art как интерактивная форма освоения современного культурного пространства в теории и практике художественного образованияDigital art as an interactive form of mastering modern cultural space in theory and practice of art educationArticle