Пуляк, Ольга ВасилівнаПуляк, Ольга ВасильевнаPuliak, Olga Vasylivna2021-07-052021-07-052019Пуляк О. В. Особливості формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні / Ольга Василівна Пуляк // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 183. – С. 139-143.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3761(ua) Стаття присвячена аналізу методичних особливостей учнів у мережевому спілкуванні. Використання мережевого спілкування в освітньому уможливлює маніпулювання інформацією, вплив на поведінку учасників освітнього процесу та їхню дезорієнтацію місця і ролі в суспільстві, негативний психологічний вплив на особистість. Тому необхідно формувати інформаційну культура особистості, яка забе зпечить комфортне та безпечне перебуванню в мережі спілкування, адекватну оцінку інформаційних потоків, безпечне користування сучасними засобами комунікації. Освітній інформаційний простір закладу освіти не завжди забезпечує права учасників освітнього процесу права дитини на приватність. Заклад загальної середньої освіти впливає не стільки на ці соціальні фактори, скільки на процес взаємодії школярів із цими негативними факторами соціалізації. Наразі дуже важливим є навчання учителів формуванню інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванні та створенню безпечного простору навчального закладу для всіх учасників освітнього процесу.(ru) Статья посвящена анализу методических особенностей учащихся в сетевом общении. Использования сетевого общения в образовательном делает возможным манипулирование информацией, влияние на поведение участников образовательного процесса и их дезориентацию места и роли в обществе, негативное психологическое влияние на личность. Поэтому необходимо формировать информационную культура личности, которая обеспечит комфортное и безопасное пребывание в сети общению, адекватную оценку информационных потоков, безопасное пользование современными средствами коммуникации. Образовательное информационное пространство учебного заведения не всегда обеспечивает права участников образовательного процесса права ребенка на приватность. Учреждение общего среднего образования влияет не столько на эти социальные факторы, сколько на процесс взаимодействия школьников с этими негативными факторами социализации. Сейчас очень важным является обучение учителей формированию информационной культуры учащихся в сетевом общении и создании безопасного пространства учебного заведения для всех участников образовательного процесса.(en) The article is devoted to the analysis of methodical features of pupils in network communication. The use of network communication in educational makes it possible to manipulate information, influence the behavior of participants in the educational process and their disorientation of place and role in society, a negative psychological impact on the individual. Therefore, it is necessary to form an information culture of the individual, which will provide a comfortable and safe stay in the network communication, adequate assessment of information flows, safe use of modern means of communication. educational information space of educational institution, as a rule, consists of the following elements: site, page or group of institution in social network; pages o f teachers and administration of schools in social network; text or video blogs of teachers; channel of educational institution on YouTube; page of institution on the website «Information system of management of education of Ukraine» and others. The educational information space of the educational institution does not always ensure the rights of participants of the educational process the right of the child to privacy. The establishment of General secondary education affects not so much these social factors as the process of interaction of students with these negative factors of socialization. The analysis of the educational process showed that the institutions of General secondary education affect the important social factors of the formation of information culture of students. Our communication with teachers, found that they, unfortunately, do not have enough knowledge of the problem of cyberbullying, personal information security, information threats in network communication, do not have a good command of the means of communication. Interviews with teachers and high school students showed that students are more likely to use the Internet than teachers. For teachers, in most cases, the Internet is positioned as a database that helps to prepare for lessons. And only half of the surveyed teachers use the Internet as a means of communication between friends and learning new technologies. At the same time, the availability of modern information technologies, network communication have led to the emergence of dangerous factors of socialization (Internet, mobile phones, computer games, media, etc.), which the educational institution cannot affect. The establishment of General secondary education affects not so much these social factors as the process of interaction of students with these negative factors of socialization. Now it is very important to train teachers to form an information culture of students in network communication and to create a safe space of the educational institution for all participants of the educational process.ukінформаційна культурамережеве спілкуванняІнтернеткібербулінгинформационная культурасетевое общениеИнтернеткибербулингinformation culturenetworkingInternetcyberbullyingОсобливості формування інформаційної культури учнів у мережевому спілкуванніОсобенности формирования информационной культуры учащихся в сетевом общенииFeatures of formation of information culture of pupils in network communicationArticle