Капітан, Тетяна АнатоліївнаКапитан, Татьяна АнатольевнаKapitan, Tatyana Anatolievna2021-06-012021-06-012019Капітан Т. А. Роль професійної компетентності в підготовці вчителя іноземної мови / Тетяна Анатоліївна Капітан // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 182. – С. 78-81.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3682(uk) У статті розглянуто роль та важливість формування професійної компетентності; компетентність фахівця; акцентована на основних якостях сучасного вчителя іноземних мов; окреслено процес професійної адаптації майбутнього вчителя іноземної мови; проаналізовано компетентнісний підхід, види компетентності, компетентність фахівця з вищою освітою, професійну компетентність учителя.(ru) В статье рассмотрены роль и необходимость формирования профессиональной компетенции; компетентность специалиста; выявлены основные качества современного учителя иностранных языков; описан процесс профессиональной адаптации будущего учителя иностранного языка; проанализированы компетентный подход, виды компетентности, компетентность специалиста с высшим образованием, профессиональная компетентность учителя.(en) Today in Ukraine there is an urgent need for highly qualified specialists capable of establishing business contacts and productive work with foreign partners, specialists with a high level of foreign language proficiency. Educational institutions should be organized in such a way that it enables preparation of pupils and students for life in changing conditions; formation of the need for constant updating of knowledge, professional development, communication and exchange of information, as well as the desire to understand importance of cooperation in joint projects with representatives of other countries. From this point, perfect command of a foreign language is an important component of specialist training. It is known that the priority of higher education institutions is to provide training for specialists who can independently learn and improve their professional level. In order to meet the proposed requirements, teachers must constantly work on their selfdevelopment improve personal qualities, develop skills of pedagogical communication, enrich methodical knowledge, increase professional skills. In addition, it is also important to improve knowledge of a foreign language. It is well known that learning a foreign language is a complex process, the effectiveness of which depends on the interaction of many factors. The main objective of such training is development of speaking skills, which ensures successful formation of all types of speech activities, i. e. listening, reading, writing and speaking. Acquisition of all types of foreign language activity is more effective under conditions of intensive communication skills. One of the most important conditions for improving the quality of specialists in higher education institutions is maximum orientation of all courses offered for students to study their future professional activity. Rapid development of market relations requires the establishment of stable contacts of national business persons with foreign partners, so there is a need to train specialists in interlingual and intercultural communication, who have professionally-oriented linguistic knowledge and skills, and can effectively partner with businesses, organizing exhibitions, fairs, establishing cultural contacts.ukкомпетентністькомпетенціяпрофесійна освітакомпетентнісний підхідефективність професійної діяльностіпрофесійна компетентність і майстерністькомпетентність фахівцякомпетентностькомпетенцияпрофессиональное образованиекомпетентный подходэффективность профессиональной деятельностипрофессиональная компетентность и мастерствокомпетентность специалистаcompetenceprofessional educationcompetence approachefficiency of professional activityprofessional competence and skillscompetence of a specialistРоль професійної компетентності в підготовці вчителя іноземної мовиРоль профессиональной компетентности в подготовке учителя иностранного языкаThe role of the professional competence in preparation of a foreign language teacherArticle