Куркіна, Сніжана ВіталіївнаКуркина, Снежана ВитальевнаKurkina, Snizhana Vitaliyivna2017-04-282017-04-282017Куркіна С. В. Специфіка формування естетичних і моральних цінностей в учнів юнацького віку на уроках художньої культури / Куркіна Сніжана Віталіївна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 149. – С. 61-65.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2382(uk) У запропонованій статті розглянуто проблему формування естетичних й моральних цінностей в учнів юнацького віку на уроках художньої культури. Доведено, що створення сприятливого освітнього й естетичного середовища у безпосередньому оточенні старшокласників стимулює формування позитивних естетичних й моральних цінностей, надає можливості якнайширше використовувати виховний потенціал мистецтва на уроках художньої культури.(ru) В представленной статье рассматривается проблема формирования эстетических и моральных ценностей у учеников юношеского возраста на уроках художественной культуры. Доказано, что создание благоприятной образовательной и эстетической среды в непосредственном окружении старшеклассников стимулирует формирование положительных эстетических и моральних цінностей, даёт возможность наиболее широко использовать воспитательный потенціал искусства на уроках художественной культуры.(en) The article discusses the problem of formation of aesthetic and moral values among pupils of juvenile age on the lessons of artistic culture. It is proved that a favourable educational and aesthetic environment in the immediate neighborhood high school students to encourage the formation of positive aesthetic and moral values, provides opportunities for greater use of the educational potential of art on the lessons of artistic culture. among the pedagogical conditions, allowing to effectively carry out the process of the formation of aesthetic and moral values at the lessons of artistic culture in the senior classes of secondary school, are the following: humanistic educational environment has a significant impact on students in early adolescence; independent creative activity of pupils related tocontent of the school subject «culture»; implementation of educational programs, methods, technologies, creative tasks aimed at the formation of aesthetic and moral values of the pupilsat the lessons of artistic culture; creating a community of the entire team of teachers, students and parents; applying the lessons of the pedagogical mechanism «score-choice».ukособистістьюнацький вікстаршокласникиемоціїестетичні й моральні цінностіосвітнє середовищеестетичне середовищесамопізнанняособистісне становленняхудожня культурауроктворча діяльністьличностьюношеский возрастстаршеклассникиэмоцииэстетические и моральные ценностиобразовательная средаэстетическая средасамопознаниеличностное становлениеурокхудожественная культуратворческая деятельностьidentityadolescencehigh schoolemotionsesthetic and moral valueseducational environmentaesthetic environmentself-knowledgepersonal formationculturelessoncreative activitiesСпецифіка формування естетичних і моральних цінностей в учнів юнацького віку на уроках художньої культуриСпецифіка формування естетичних й моральних цінностей в учнів юнацького віку на уроках художньої культуриСпецифика формирования эстетических и нравственных ценностей у учащихся юношеского возраста на уроках художественной культурыArticle