Федотова, Світлана ОлександрівнаФедотова, Светлана АлександровнаFedotova, Svitlana Oleksandrivna2021-04-142021-04-142019Федотова С. О. Особливості формування навички виразного читання у дітей дошкільного віку / Світлана Олександрівна Федотова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 178. – С. 207-211.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3455(uk) У статті розглянуто специфіку формування навички виразного читання у дітей дошкільного віку. Формування навички виразного читання казок, віршів впливає на розвиток творчих здібностей у дітей. Розвиток творчої діяльності передбачено Освітньою програмою для дітей-дошкільнят: виразне читання казок і віршів, складання словесних картин, складання варіантів кінцівок до відомих казок, складання творівмініатюр про казкових героїв; участь у групових інсценізаціях до казок. Важливість виразного читання казок і віршів зумовлюється їхньою високою емоційністю, морально-естетичною цінністю та пізнавальними можливостями. Казки і вірші мають свої яскраві жанрові особливості, які чітко відмежовують їх від інших жанрів. У статті відповідно до жанрової специфіки названих творів пропонуються і характеризуються методичні прийоми опрацювання казок, віршів та формування навички їх виразного читання у дітейдошкільників.(ru) Формирование навыка выразительного чтения сказок, стихотворений особенно сильно влияет на развитие творческих способностей у детей. Развитие творческой деятельности предусмотрено Образовательной программой для детей-дошкольников: выразительное чтение сказок и стихотворений, создание словесных картин и сочинений-миниатюр о сказочных героях; сочинение вариантов концовок к известным сказкам; участие в групповых инсценизациях к сказкам. Значимость выразительного чтения сказок, стихотворений обусловлена их высокой эмоциональностью, морально-эстетической ценностью и познавательными возможностями. Сказки и стихотворения имеют свои яркие жанровые особенности, которые чётко разграничивают их с другими жанрами. В статье (соответственно жанровой специфике названных произведений) предлагаются и анализируются методические приёмы работы над сказкой, стихотворением, а также рассматриваются некоторые аспекты формирования навыка выразительного чтения у детей-дошкольников.(en) The specific character of the expressive reading skill formation with children of the pre-school age is being considered in the given article. The forming of the skill of the fairy tales and poems expressive reading has an influence onto the development of the children's creative abilities. The development of creative work is foreseen by the Educational Programme for the Children of Pre-School Age: expressive reading of fairy tales and poems, compiling the verbal pictures, creating the variants of the famous fairy tales' endings, creating mini-compositions about the characters from different fairy tales; participation in the group stage versions of various fairy tales. Importance of expressive reading of the fairy tales and poems is conditioned by their high emotional features, moral and aesthetic value and cognitive possibilities. Fairy tales and poems have their own genre specific features, which clearly differentiate them from other existing kinds of genre. According to the genre peculiarities of the literary works under consideration, the methodological approaches the analyses of fairy tales and poems, as well as the forming process of their expressive reading skill with the children of pre-school age are being suggested in the given article. The methodological approaches to the analyses of a poem: work with «the masks-prompts» for defining the emotional potential of the literary works under consideration; working at the rhythm and rhyme of a literary work. The methodological approaches to the analyses of a fairy tale: a method «granny-narrator» to form a specific folk, fairy tale-like fantastic manner of narration with children, reading, telling the fairy tales (tempo, timbre, posture, facial expressions, gestures); figuring out the beginnings and endings in the structure of a fairy tale; figuring out the events, which are happening again and again; the analysis of the permanent fairy tale epithets, emotionally coloured evaluative words in the characteristics of fairy hero's/characters; working at the characteristics of positive and negative characters (selecting «the masks-prompts» to fit the heroes' characteristics, expressing your own attitude to the heroes/characters, while presenting expressive reading/narrating; working at the moral of a fairy tale; figuring out the reason and consequence connections of the events in a fairy tale; connection with life, personal experience of a child; working at the elements of fantasy (searching for them/ restricted number), conversations about the fact that the main wonders and miracles are in the kind heart and hardworking hands of a human being.ukказкавіршжанрові особливостіметодичні прийоми («маски-підказки», «бабусярозповідачка», «намотай собі на вуса» /мораль/)елементи фантастикисказкастихотворениежанровые особенностиметодические приёмы («маскиподсказки», «бабушка-сказительница», «намотай себе на ус» /мораль/)элементы фантастикиthe fairy talepoemgenre peculiaritiesmethodological approaches «masks-prompts», «granniesnarrators», «realize and never forget», moral elements of fantasyОсобливості формування навички виразного читання у дітей дошкільного вікуОсобенности формирования навыка выразительного чтенияу детей дошкольного возрастаSome peculiarities of the expressive reading skill formation with the children of the pre-school ageArticle