Буряк, Олена Федорівна2023-06-082023-06-082017Буряк О. Ф. Підтекст роману Олеся Гончара «Собор» як ідейнотвірний чинник / Олена Федорівна Буряк // Наукові записки ЦДПУ імені В. Винниченка. Серія: Філологічні науки. - Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 158. - С. 29–38.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/4816(ua) У статті висвітлюється функціональна роль підтексту в продукуванні антирадянського пафосу роману «Собор» Олеся Гончара і в такий спосіб заперечується його соцреалістична сутність. Авторська стратегія – розвінчати міф про гуманізм як іманентну рису радянської ідеології через мозаїчні вкраплення, важливі для розуміння ідеї, в лакований лубок соціалістичного раю і в такий спосіб зруйнувати ідеа льну візію. Визначено способи і форми втілення імпліцитних смислів. Для творення підтексту письменник використовує традиційні художні засоби (іронія, алюзії), пейзажні та портретні деталі, а також застосовує оригінальний художній прийом – вибудовує на підтекстовому рівні антитези у вставних оповіданнях «Чорне вогнище» і «Бхілайське вогнище», що увиразнює антирадянський пафос твору. Завдяки органічній взаємодії експліцитного й імпліцитного рівнів актуалізується комплекс проблем, що працює на ідею роману: антигуманність, аморальність влади, бюрократизм чиновників, бездуховність суспільства.ukсоцреалізмпроблематикапафосідеяатитезаалюзіяіроніяпідтекстПідтекст роману Олеся Гончара «Собор» як ідейнотвірний чинникArticle