Shevchenko, Inha LeonidivnaШевченко, Інга ЛеонідівнаШевченко, Инга ЛеонидовнаBrodskyi, Hennadij LeonidovichБродський, Геннадій ЛеонідовичБродский, Геннадий Леонидович2017-04-252017-04-252017Shevchenko I. L. Professional and personal student’s development in the cultural-art space from the viewpoint of system-synergetic approach / Shevchenko, Hennadij Leonidovich Brodskyi // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 152. – С. 137-140.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2328(uk) У статті йдеться про розробку нових сучасних методологічних підходів в педагогіці та мистецькій освіті, означення їхніх системних зв'язків з позицій міждисциплінарних співвідношень на історичному етапі постмодернізму, які відповідають сучасним вимогам цивілізації й культури та високому рівню розвитку наукового мислення, визначаються умови професійно-особистісного становлення студента в сучасному культурно-мистецькому просторі.(ru) В статье идет речь о разработке новых современных методологических подходов в педагогике и художественном образовании, определение их системных связей с позиций междисциплинарных соотношений на историческом этапе постмодернизма, которые соответствуют современным требованиям цивилизации и культуры и высокому уровню развития научного мышления, определяются условия профессионально-личностного становления студента в современном культурно-художественном пространстве.(en) The article in dedicated to the development of new methodological approaches in contemporary pedagogy and art education. Modern socio-cultural terms, globalization has led to the culture and education moving into the open position, which is characterized by self-organization, self actualization through internal spiritual reserves. The emergence of the integration model of cultural and educational space points to the possibility of formation of different options, which combines cross-industry concept (artistic and educational space). Art education is defined as a complex interdisciplinary phenomenon and becomes an integral part of not only a single educational space and cultural space but because of its conceptual apparatus uses one of the essential institutions of culture – art. The important role in the resolving of contradictions between the individual and society plays a theory of complex and complicated open systems – synergetics. Synerhetics inherent interdisciplinary nature, because it has its own research facilities and applies its models, figurative descriptions concept to objects of other sciences. Therefore, the education system can be considered open because it is constantly in the process of information exchange between teacher and student (feedback), focused search for information. The feature of arts education is to expand the usual scheme of "teacher-student" to the triad "teacher-student-work". Therefore, synergistic approach to art education has two channels from both pedagogy and by art.enмистецька освітакультурно-освітній простірсинергетична парадигмасистемно-синергетичний підхідзміст освітипедагогічна синергетикавикладачстудентпрофесійно-особистісне становленняхудожественное образованиекультурно-образовательное пространствосинергетическая парадигмасистемно-синергетический подходсодержание образованияпедагогическая синергетикапреподавательстудентпрофессионально-личностное становлениеart educationcultural and educational spacesynergetic paradigmsystematic and synergetic approacheducation contentpedagogycal synergyteacherstudentprofessional and personal developmentProfessional and personal student’s development in the cultural-art space from the viewpoint of system-synergetic approachПрофесійно-особистісне становлення студента в культурно-мистецькому просторі з позицій системно-синергетичного підходуПрофессионально-личностное становление студента в культурно-художественном пространстве с позиций системно-синергетического подходаArticle