Lysenko, Liudmyla OleksandrivnaЛисенко, Людмила ОлександрівнаЛысенко, Людмила Александровна2017-02-252017-02-252017Lysenko L. O. Developing the technologies of classroom activities: new technological and psychological challenges / Liudmyla Oleksandrivna Lysenko // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 150. – С. 85-88.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2223(uk) Стаття присвячена психологічним аспектам розвитку видів навчальної діяльності. Увага звертається на нові можливості та виклики, з якими стикається викладач та студент у процесі викладання та вивчення іноземної мови. У статті наголошується важливість правильного створення та підтримки діяльності персоніфікованого електронного навчального середовища у процесі вивчення іноземної мови.(ru) Статья посвящена психологическим аспектам развития видов образовательной деятельности. Внимание акцентируется на новые возможности и вызовы, с которыми встречается преподаватель и студент в процессе преподавания та изучения иностранного языка. В статье отмечается важность правильного создания и поддержки деятельности персонифицированной электронной обучаемой среде в процессе изучения иностранного языка.(en) The article highlights the psychological management aspects of technology classroom activities. The attention is paid to new opportunities and challenges that teacher and learners come across while teaching and learning a foreign language. The work suggests. The article emphasizes the role of personalized e-learning environment organizing and supporting in the process of learning a foreign language. One of the main distinctive features of today’s education is the problem of developing new technologies of classroom activities. This process is usually accompanied with a series of obstacles that do not leave the teaching and learning process unmarked. Technology classroom activities differ greatly from the traditional ones. The teacher should take into account various methodological, psychological, linguistic and physical aspects that impact the process of learning of foreign language. By using the Internet the teacher will present the students powerful and interesting opportunities for communication, interaction and collaboration. Students should be encouraged to communicate not just with their group mates in the classroom but with those who are physically and geographically apart. Doing this, new ways for practicing language are opening. ICT provide appropriate basis for the development of main language skills – speaking, listening, writing and reading. Supporting the integration tendencies of cognition, the process of education informatisation actualizes the design and development of approaches to the potential use of information technologies in order to develop the personality of a student, his alternative thinking, imagination, attention, abilities.enперсоніфіковане електронне навчальне середовищеінформаційне суспільствоінформаційно-комунікаційні технологіїкомп’ютерно-орієнтоване навчальне середовищепроцес персоніфікаціїмовні бар’єризвукова діаграмамовні навичкионлайн словникиперсонифицированная электронная обучаемая середаинформационное обществоинформационно-коммуникационные технологикомпьютерно-ориентированная образовательная середапроцесс персонификацииязыковые барьерызвуковая диаграммаязыковые навыкионлайн словариpersonalized e-learning environmentinformation societyinformation communication technologiescomputer-oriented learning environmenta personification processlanguage barrierssound diagramlanguage skillson-line dictionariesDeveloping the technologies of classroom activities: new technological and psychological challengesРазвитие технологий аудиторной деятельности: новые технологические и психологические трудностиРозвиток технологій аудиторної діяльності: нові технологічні й психологічні труднощіArticle