Манойленко, Наталія ВолодимирівнаМанойленко, Наталия ВладимировнаManoylenko, Natalia VladimirovnaЦаренко, Олександр МиколайовичЦаренко, Александр НиколаевичTsarenko, Oleksandr Mykolaevich2021-09-242021-09-242018Манойленко Н. В. Особливості проведення лабораторно-практичного заняття по визначенню працездатності людини-оператора / Наталія Володимирівна Манойленко, Олександр Миколайович Царенко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 168. – С. 146-151.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3826(ua) Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню змістового наповнення та особливостям проведення лабораторно-практичних занять з методики трудового навчання. У представленій методичній розробці наведено необхідний обсяг теоретичних відомостей для підготовки майбутніх учителів трудового навчання до визначення працездатності людини-оператора, пов’язаної з її професійною технологічною діяльністю. Акцентується увага на організації, матеріальному забезпеченні та методиці проведення лабораторно-практичного заняття «Ергономічні методи визначення працездатності людини-оператора» для модернізованого навчального середовища в умовах інтеграції засобів і обладнання. У поданому варіанті лабораторно-практичного заняття з методики трудового навчання передбачається ознайомлення студентів з ергономічними методами визначення працездатності людини-оператора, ергономічними показниками і нормами, що відповідає навчальній програмі.(ru) Статья посвящена особенности организации и проведения лабораторно-практического занятия по методике трудового обучения, оптимальный объём сведений для подготовки студентов - будущих учителей технологий к определению трудоспособности человека-оператора, занимающегося технологической деятельностью. Активизируется проблема материального обеспечения для проведения соответствующего лабораторно-практического занятия, в частности использования междисциплинарной интеграции учебных пособий и оборудования. Приведено описание варианта лабораторно-практического занятия, целью которого определено ознакомление с эргономическими методами определения трудоспособности человека-оператора, также приведены эргономические показатели и нормы исследования силы мышц, выдержанности к статическим усилиям и емкости легких, приведены табличные данные.(en) The article is devoted to the peculiarities and ways of the organization of laboratory and practical training in the methods of labor studies, given the optimal amount of information for the preparation of students-future teachers of technology to the determination of the health of the human operator associated with its professional technological activities. Focuses on the organization, financial support, carrying out this laboratory practical classes, with the appropriate changes and constant upgrading of the school environment, particularly the integration of facilities and equipment, training of future teachers of technology to professional activities in the variables, the updated conditions. The modern world is characterized by increasing speed, more stringent requirements to accuracy of performance of the operator’s actions, the intensification activities, increase the complexity of the system «man-machinery-environment». This is due to the increasing role of ergonomic education in the labor education of the younger generation, the social importance of the quality ofprofessional training offuture teachers of technologies, as well as the relevance of the ergonomic areas of the training content to ensure the socialization of the graduate of higher pedagogical school, his willingness to work in conditions of scientific and technological progress and modern information society. It requires understanding and using knowledge of ergonomics and ergonomic technology, the creative experience of the practical implementation in the professional technical field and the research work of the teacher. The variant described laboratory and practical classes, the purpose of which includes familiarization with ergonomic methods determine the health of the human operator, given ergonomics and norms of the study of muscle strength, endurance, static force and external respiration. Curricula in technology defined the study of the topic «Ergonomics in the structure transformation activity», which covers the study of General questions of ergonomics, its problems, methods and tools for ergonomic research, ergonomic approach to work organization. However, there is a process of rapid updating of the means of labor in all spheres of human activity that requires appropriate changes and constant upgrading learning environments, including training offuture teachers of technology to professional activities in the variables, the updated conditions. Program and content of training courses should be changed in accordance with the requirements of the time. The solution of these problems depends essentially on the organization and holding of laboratory and practical lessons on teaching the technology, the contents of which have immolates the new modified requirements and indicators related to both operational and pedagogical ergonomics. The training future teachers of technology need to acquire knowledge on the principles of ergonomic analysis of work activities.ukергономіканавчальне середовищестудентиергономічні показникилюдина-операторэргономикаучебная средастудентыэргономические показателичеловек-операторergonomicseducational environmentergonomicshuman operatorstatic stressexternal respirationОсобливості проведення лабораторно-практичного заняття по визначенню працездатності людини-оператораОсобенности проведения лабораторно-практического занятия по определения работоспособности человека-оператораFeatures of laboratory and practical training in assessing the performance of the human operatorArticle