Хомутенко, Максим ВолодимировичХомутенко, Максим ВладимировичKhomutenko, Maksym VolodymyrovychСадовий, Микола ІллічСадовой, Николай ИльичSadovyi, Mykola IlyichТрифонова, Олена МихайлівнаТрифонова, Елена МихайловнаTryfonova, Olena Mykhailivna2021-04-182021-04-182020Хомутенко М. В. Особливості формування проектно-технологічної компетентності засобами 3D моделювання / Максим Володимирович Хомутенко, Микола Ілліч Садовий, Трифонова Олена Михайлівна // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 191. – С. 170-175.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3488(uk) Сучасне світове товариство стоїть на порозі тотальної цифровізації всіх сфер діяльності людства. У зв’язку з цим на початку ХХІ століття значного поширення отримав процес діджиталізації. Постає проблема перегляду компетентностей, які повинні бути сформовані у здобувачів освіти у відповідності до вимог часу. Однією з таких компетентностей є проектно-технологічна. Тому в статті ми зупинилися на проблемі формування в здобувачів освіти проектно-технологічної компетентності шляхом упровадження 3D-моделювання в освітній процес технічних, фізико-математичних і природничих дисциплін. Для забезпечення формування проектно-технологічної компетентності в освітньому процесі ми пропонуємо використати програму Blender версії 2.82a. Нами запропонований приклад практичної роботи «Прозора ваза та симуляція тканини» виконаної за допомогою програми Blender.(ru) Современное мировое общество стоит на пороге тотальной цифровизации всех сфер деятельности человечества. В связи с этим в начале XXI века широкое распространение получил процесс диджитализации. Возникает проблема пересмотра компетентностей, которые должны быть сформированы у соискателей образования в соответствии с требованиями времени. Одной из таких компетентностей является проектно-технологическая. Поэтому в статье мы остановились на проблеме формирования у соискателей образования проектно-технологической компетентности путем внедрения 3Dмоделирования в образовательный процесс технических, физико-математических и естественных дисциплин. Для обеспечения формирования проектно-технологической компетентности в образовательном процессе мы предлагаем использовать программу Blender версии 2.82a. Нами предложен пример практической работы «Прозрачная ваза и симуляция ткани» выполненной с помощью программы Blender.(en) The modern world society is on the threshold of total digitalization of all spheres of human activity. As a result, the process of digitalization has become widespread at the beginning of the 21st century. Ukraine does not stand aside from these processes. She joined the process of digital transformation. The Cabinet of Ministers of Ukraine approved the Concept for the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018–2020. Digitalization provides for the saturation of the physical world with electronic-digital devices, means, systems and the establishment of electronic communication between them. Readiness to use information and digital resources in professional activities over time becomes decisive for the industry. The number of jobs in Ukraine that require employees to have at least a basic understanding of information and communication and digital technologies is growing rapidly. The ability to use modern technology is becoming one of the main requirements for staff. There is a problem of reviewing the competencies that must be formed in students in accordance with the requirements of the time. One of such competencies is design and technology. Therefore, in the article we focused on the problem of forming project-technological competence in students by introducing 3D-modeling in the educational process of technical, physical-mathematical and natural sciences. 3D-modeling software allows you to transform ideas into models that can be used in teaching, design, architecture, cinema and many other areas of human life. Today, there are many programs used for 3D-modeling. They differ in the degree of complexity and the functionality required for the task. To ensure the formation of design and technological competence in the educational process, we propose to use the program Blender version 2.82a. We offered an example of practical work «Transparent vase and fabric simulation» performed using the Blender program. We have described in detail the stages of creating an object. We have developed elements of the methodology of formation of design and technological competence during the implementation of 3Dmodeling. Its contribute to the renewal of the content of education and educational technologies, which aligns them with the modern needs of society. Total digitization of all areas of human activity outlines the prospects for further development in the direction of improving the organization of the educational process.ukпроектно-технологічна компетентністьосвітній процесцифровізація3D-моделюванняBlenderпроектно-технологическая компетентностьобразовательный процессцифровизация3D-моделированиеBlenderdesign and technological competenceeducational processdigitization3D-modelingBlenderОсобливості формування проектно-технологічної компетентності засобами 3D моделюванняОсобенности формирования проектно-технологической компетентности средствами 3D-моделированияFeatures of formation of design and technological competence by means of 3D modelingArticle