Шандрук, Світлана ІванівнаШандрук, Светлана ИвановнаShandruk, Svitlana Іvanivna2017-02-242017-02-242017Shandruk S. I. Reforming of teachereducation: adaptation of international experience / Svitlana Іvanivna Shandruk // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 150. – С. 33-35.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2214(uk): Розбудова незалежної Української держави пов’язана з формуванням нового суспільства, перетворенням усіх суспільних інститутів. Подальша трансформація суспільних відносин, їх загальна модернізація на шляху до демократизації неможлива без реформування системи освіти. Проблема узгодження національної системи освіти з визнаними світовими та європейськими нормативами має глобальний характер, оскільки її розв’язання безпосередньо впливає на формування професійних педагогічних кваліфікацій.(ru) Развитие независимого Украинского государства связано с формированием нового общества, превращением всех общественных институтов. Дальнейшая трансформация общественных отношений, их общая модернизация на пути к демократизации невозможна без реформирования системы образования. Проблема согласования национальной системы образования с признанными мировыми и европейскими нормативами имеет глобальный характер, поскольку ее решение непосредственно влияет на формирование профессиональных педагогических квалификаций. Ключевые слова: реформирование образования, система педагогического образования, профессиональная подготовка учителей, мировой опыт, интеграция, адаптация.(en) Reform of the educational sector of Ukraine is using world experience of human adaptation to life under competitive conditions of contemporary society. The integration of Ukrainian education system into European and world educational space is associated with the rethinking of national experience, finding mechanisms of adaptation of positive foreign experience to modern realities. International experience of scientific analysis of teacher training in the US in the context of studying is of particular interest. The USA has convincing pedagogical achievements and the developed system of professional preparation of teachers. Theory and practice of education in the USA is based on old multinational and historical traditions and depend on public policy in the sphere of education. New approaches need considerable strategic and procedural reforms of both the system of public higher education and the state general system that will be resulted in modernization of long-term strategies and methods that do not answer modern demands. These reforms will need collaboration of leaders of higher education, governors and public school administrators in overcoming of political barriers and support of new idea of professional preparation of teachers. Positive experience of maintaining high quality professional preparation of American teachers, which was found out during research, correlates with specific tasks of modernization of national education, exposes new sources of innovation, management and improvement of pre-service and post-graduate pedagogical education in Ukraine.enреформування освітисистема педагогічної освітипрофесійна підготовка вчителівсвітовий досвідінтеграціяадаптаціяreforming of educationsystem of teacher educationprofessional teacher traininginternational experienceintegrationadaptationReforming of teachereducation: adaptation of international experienceРеформування педагогічної освіти: адаптація світового досвідуРеформирование педагогического образования: адаптация мирового опытаArticle