Рябець, Сергій ІвановичМошуренко, Олександр ЮрійовичМошуренко, Юрій МихайловичRyabets, SergeyMoshurenko, YriyMoshurenko, Olexander2022-05-062022-05-062017Рябець С. І. З досвіду використання відеофрагментів при вивченні основ техніки і технології у професійній підготовці студентівспеціальності 014 середня освіта (трудове навчання та технології) / Сергій Іванович Рябець, Олександр Юрійович Мошуренко, Юрій Михайлович Мошуренко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. – Кропивницький : ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 12, ч. 2. – C. 191-195.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/4127(ua) У статті розглянуто особливості використання відеофрагментів під час вивчення дисципліни "Основи техніки і технологій" в підготовці бакалаврів спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології). Показано, що створення "банку" відеофільмів науково-популярного змісту дозволяє значно покращити ефективність засвоєння матеріалу, сприяє оптимізації навчального процесу та дозволяє організовувати його на якісно новому рівні. Крім того, вищевказане відео певним чином може компенсувати проблеми реального знайомства майбутніх вчителів технологій з сучасним виробництвом, зокрема устаткуванням та прогресивними технологічними процесами.(en) In the article features of use of video fragments at studying of discipline "Bases of technics and technology" in preparation of bachelors of a specialty 014 Secondary education (Labor training and technologies) are considered. The possibility of increasing the effectiveness of mastering the educational material and optimizing the educational process with the help of a "bank" of video films of popular scientific content is shown. In addition, the above video in a certain way can compensate for real acquaintance with modern production, in particular equipment and progressive technological processes. The experience of using educational video fragments in teaching the "Basics of Technology and Technology" showed the real advantages of such visual educational material and allowed to activate students' attention, further stimulate the eye and auditory perception, increase interest in modern technological achievements, increase the amount of information received, compensate for limited excursion possibilities acquaintances and progressive industries, facilitate the fulfillment of tasks for independent work, and achit be an important factor in improving the quality of the assimilation of knowledge and skills. In our time of transition to an information technology society, the value of the corresponding meansand abilities to perceive large amounts of information is significantly increased. This leads to the fact that the determining role in the future will belong to people with the skills of searching, processing and analyzing information from different sources. Therefore, further research should be directed, in the opinion of the authors, to adaptation to life and learning in conditions of over-information load. As the elements of such adaptation, educational materials can be used with the use of video fragments that can be directly embedded in the structural components of the discipline with the help of modern educational electronic platforms, as an element of individual research and creative (creative) tasks, use appropriate data for the banks.ukвідеофрагментитехнічні засоби навчанняінформаційно-комунікаційні технологіїтехнологічна підготовкаvideo fragmentstechnical means of traininginformation and communication technologiestechnological preparationЗ досвіду використання відеофрагментів при вивченні основ техніки і технології у професійній підготовці студентівспеціальності 014 середня освіта (трудове навчання та технології)From the experience of application of video fragment at the study of basics of technology and technology in professional training of students of specialty 014 average education (labor training and technology)Article