Шевченко, Інга ЛеонідівнаБродський, Геннадій ЛеонідовичShevchenko, IngaBrodsky, Gennady2016-07-142016-07-142016Шевченко І. Л. Психологічні особливості особистості майбутніх диригентів / Інга Леонідівна Шевченко, Геннадій Леонідович Бродський // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. - Вип. 143. - С. 98-101.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/1621(uk) У статті йдеться про психологічні особливості виховання особистості керівника хорового та оркестрового колективу, його психологічної готовності до музично-педагогічної діяльності в процесі творчої взаємодії з колективом, формування професійної майстерності студентів у відповідності до умов і запитів сьогодення.(ru) В статье говорится о психологических особенностях воспитания личности руководителя хорового и оркестрового коллектива, его психологической готовности к музыкально-педагогической деятельности в процессе творческого взаимодействия с коллективом, формирования профессионального мастерства студентов в соответствии с условиями и запросами современности.(en) The fundamental changes in all aspects of society make high demands to the individual of the manager of the choral and orchestral collective. The conductor‟s profession has several features that are the basis of the psychological and musical impact of the conductor for the collective. The levels of the formation of professional orientation and self-conductor thinking, emotions and will affect on the creative formation and development of personality of the conductor. The aim of the article is to study the psychological characteristics of personality of future conductors and identify the relationship of the professional-pedagogical orientation with the professionally important qualities, professional self-esteem and conducting skills. An important place in the development of professional pedagogical orientation and professional self-esteem takes conductor‟s practice, conductor student contests, rehearsal work. These forms of the activity make it possible to check of professional abilities, conductor skills, professionally important qualities and to adequately assess the level of professional self-esteem.ukдиригент-педагогдиригентське мистецтвопрофесійна спрямованістьдиригентські вмінняпрофесійна підготовка майбутнього педагогадирижер-педагогдирижерское искусствопрофессиональная направленностьдирижерские уменияпрофессиональная подготовка будущего педагогаconductor-teacherconductor artprofessional orientationconductor skillsprofessional preparation of the future teachersПсихологічні особливості особистості майбутніх диригентівPsychological features of the person of the future conductorArticle