Царенко, Ірина ЛеонтіївнаБогомаз-Назарова, Сніжана МиколаївнаЦаренко, Ирина ЛеонтьевнаБогомаз-Назарова, Снежана НиколаевнаZarenko, Irina LeontyevnaBogomaz-Nazarova, Snezhana Nikolaevna2021-04-152021-04-152018Царенко І. Л. Формування екологічної культури студентів при вивчені профільних дисциплін / Ірина Леонтіївна Царенко, Сніжана Миколаївна Богомаз-Назарова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 173. – ч. 2. - С. 225-228.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3465(ua) У статті розглянуто та теоретично обґрунтовано формування екологічної культури у студентів педагогічних закладів вищої освіти. Обґрунтовано, що процес формування екологічної культури студентів при вивченні профільних дисциплін повинен здійснюватися системно, реалізуючи такі провідні фактори: екологічна освіта; екологічне виховання; екологічна практична діяльність. Визначено основні етапи, фактори і умови формування екологічної культури студентів, які створюють об’єктивні можливості розроблення педагогічної системи для успішного вирішення поставленого завдання. Екологічна культура є результатом відповідної освіти, формування якої відбувається під час цілеспрямованого педагогічного впливу і факторів навколишнього світу на особистість майбутнього вчителя. Процес формування екологічної культури студентів у педагогічному виші повинен відбуватися системно за таких умов: набуття екологічної освіченості, екологічної практичної діяльності та екологічного виховання, а також визначення місця навчальних дисциплін у загальному процесі екологічної освіти.(ru) В статье рассмотрено и теоретически обосновано формирование экологической культуры у студентов педагогических высших учебных заведений. Обосновано, что процесс формирования экологической культуры студентов при изучении профильных дисциплин должен осуществляться системно при реализации таких факторов: экологическое образование; экологическое воспитание, экологическая практическая деятельность. Определены основные этапы, факторы и условия формирования экологической культуры студентов, которые создают объективные возможности разработки педагогической системы для успешного решения поставленной задачи. Экологическая культура является результатом соответствующего образования. Ее формирование происходит в процессе целенаправленного педагогического воздействия и влияния факторов окружающего мира на личность будущего учителя. Процесс формирования экологической культуры студентов в педагогическом вузе должен происходить системно при следующих условиях: приобретение экологической образованности, экологической практической деятельности и экологического воспитания, а также определения учебных дисциплин в общем процессе экологического образования.(en) The article considers and theoretically substantiates the formation of ecological culture among students of pedagogical higher educational institutions. It is highlighted that the process of formation of the ecological culture of students in the study of specialized disciplines should be carried out systematically, implementing the following leading factors: environmental education; ecological education ecological practical activity. The main stages, factors and conditions for forming the ecological culture of students are determined, which create objective possibilities for the development of the pedagogical system for the successful solution of the problem. Ecological culture is the result of education, the formation of which occurs when the targeted influence of teachers and factors surrounding the world on the personality of the future teacher. In the process of research, the following methods have been used: theoretical - systematic and functional analysis of scientific and pedagogical and special literature, analysis of lectures and practical classes on specialized disciplines in a pedagogical institution of higher education; empirical - pedagogical observation, conversation, testing. However, increasing the level of formation of ecological culture of the future teachers facilitate learning these principles: the principle of systematic, consistency and continuity of environmental mastery learning material; the principle of unity of the intellectual and emotional-volitional components in the study of the environment; the principle of the interconnection of global, national and regional disclosure of environmental problems in the educational process; the principle of visibility, which promotes the comprehension and learning of the educational material, educates observation; the principle of communication learning with professional activity; principle of unity of scientific and educational activity of teachers and students; the principle of student participation in research work; the principle of taking into account the personal capabilities of students; the principle of professional orientation of educational and cognitive activity of students. During the study, a complex of issues that require additional study, such as updating the content of educational environmental material, has been identified; practical application of ecological knowledge; use of innovative teaching technologies in order to increase the effectiveness of forming the ecological culture of students in studying profile disciplines.ukекологічна культураекологічна освітаекологічне вихованняекологічна практична діяльністьекологічна інформаціяэкологическая культураэкологическое образованиеэкологическое воспитаниеэкологическая практическая деятельностьэкологическая информацияecological cultureecological educationecological education ecological practical activityecological informationФормування екологічної культури студентів при вивчені профільних дисциплінФормирование экологической культуры студентов при изучении профильных дисциплинForming environmental culture of students in the study of profile disciplinesArticle