Громко, Тетяна ВасилівнаГромко, Татьяна ВасильевнаHromko, Tetyana2017-10-302017-10-302017Громко Т. В. Інноваційні підходи до дослідження місцевої діалектної лексики в школі / Тетяна Василівна Громко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Філологічні науки / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : Авангард, 2017. – Вип. 151. – С. 154-168.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2735(ua) На сучасному етапі діяльність учителя-філолога пов’язана з упровадженням нової методики вивчення української мови, що сприятиме формуванню у школярів високої загальномовної ерудиції, умінню осмислювати проблеми діалектології як цілісної системи наукових знань, а також знайомитиме учнів з особливостями розвитку матеріальної і духовної культури краю. У статті подано інноваційні підходи до дослідження місцевої діалектної лексики, запропоновані завдання можуть стати у нагоді для вивчення окремих тем української мови в шкільному курсі. У зв’язку з недостатнім вивченням окремої із цих ланок постає необхідність поповнення наукового обігу діалектними даними говірок Кіровоградської області.(en) An insignificant place is taken in the school course of Ukrainian to the study of dialectal vocabulary. It testifies to the necessity of development of the system of effective methods and methodical receptions which would provide a deep comprehension the students of lexical material of manners of speaking. As practice shows, during working of dialectal vocabulary at school teachers yet and today meet with difficulties. Mostly reasons them clear. It first of all weak theoretical knowledge from dialectology, to apply the lack of ability them in-process above language material of certain manner of speaking. Often enough teachers eradicate dialecticisms from the language of schoolchildren, only replacing the words of manner of speaking them by literary accordances, id est avoid necessary explanations. On the modern stage activity of teacher-philologist is related to introduction of new methodology of study of Ukrainian which will assist forming for the schoolchildren of high common erudition, to ability to comprehend the problems of dialectology as an integral system of scientific knowledge, and also will acquaint students with the features of development of material and spiritual culture of edge. The article gives the innovative going near research of local dialectal vocabulary. In connection with the insufficient study of separate from these links the necessity of addition to the scientific appeal appears by dialectal data of manners of speaking of the Kirovohrad area. In higher forms the dialects of Ukrainian are studied at comparatively higher scientific level. Students hear about the lexical, phonetic and morphological features of north (Polissia), south-west and south-east dialects. True, in textbooks on Ukrainian, even in profile, information about the marked dialectal systems is expounded briefly. Positive consequences can be attained only then, when the study of vocabulary of manners of speaking is conducted constantly and systematic, when this work has various forms. An acquaintance with a dialectal vocabulary connection can have with educational-educator activity of both all pedagogical collective of school and countrymen, people which are sincerely interested in etymology, by the culture of speech and other Exactly at such terms research of local dialectal vocabulary and students, and teachers, will be able deeply to learn the dictionary of native manner of speaking, become familiar with the features of development of material and spiritual culture of edge.ukметодика вивчення говорівзагальномовна ерудиціяговіркадіалектне явищемісцевий говірдіалектна лексикасловник говіркиmethodology of study of manner of speakingcommon eruditionmanner of speakingdialectal phenomenonlocal manner of speakingdialectal vocabularydictionary of manner of speakingІнноваційні підходи до дослідження місцевої діалектної лексики в школіІnnovative going is near research of local dialectal vocabulary at schoolArticle