Кириченко, Олена ІванівнаKirichenko, Elena2016-07-142016-07-142016Кириченко О. І. Розвиток естетичного сприйняття пластичної виразності живопису в процесі вивчення образотворчого мистецтва ХХ століття (на прикладі творчості О. Осмьоркіна і П. Оссовського) / Олена Іванівна Кириченко // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. - Вип. 143. - С. 32-37.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/1618(uk) Розглядаються шляхи розвитку естетичного сприйняття пластичної виразності живопису в студентів художньо-графічних спеціальностей педагогічних вузів у процесі вивчення історії мистецтва. За основу обрані живописні системи ХХ століття, які представлені творчістю О. О. Осмьоркіна і П. П. Оссовського. Виявлені педагогічні умови для розвитку сприйняття пластичної виразності живопису в оригінальних творах мистецтва.(ru) Рассматриваются пути развития эстетического восприятия пластической выразительности живописи у студентов художественно-графических специальностей педагогических вузов в процессе изучения истории искусства. За основу взяты живописные системы ХХ столетия, представленные творчеством А. А. Осмѐркина и П. П. Оссовского. Выявлены педагогические условия для развития восприятия пластической выразительности живописи в оригинальных произведениях искусства.(en) The article considers the methods of development of aesthetic perception of plastic expressiveness of painting at the Art and graphics students of specialties of pedagogical high schools in the study of the history of art. The author points out in the learning process that are important interdisciplinary communication. On the basis of systems of two spectacular artistic movements of the twentieth century - the Russian «cézannizm» and the Soviet «austere style»- identifies ways of creating expressive art image. Analysis of some pictorial techniques artists A.Osmerkin and P.Ossovski in the works of Kirovograd museums shows the possibilities for the development of aesthetic perception of plastic expressiveness of painting. Some pedagogical conditions allow the work of students in the study of the author‟s manner in separate genres of painting. Among these conditions the variation of tasks for independent work. This artistic and aesthetic analysis of works by artists, understanding the specifics of the picturesque systems by copying original works, participation in scientific conferences with the generalization of the results of holding discussions, study of critical literature. The direction of development in the future teachers of fine art aesthetic perception plastic expressiveness of painting will help them in their work with students, will improve their aesthetic taste and professional qualities.ukестетичне сприйманняміждисциплінарні зв'язкипластична виразність«сезанізм»«суворий стиль»живописна системаэстетическое восприятиееждисциплинарные связипластическая выразительность«сезаннизм»«суровый стиль»живописная системаaesthetic perceptioninterdisciplinary communicationplastic expressiveness«cézannizm»«austere style»picturesque systemРозвиток естетичного сприйняття пластичної виразності живопису в процесі вивчення образотворчого мистецтва ХХ століття (на прикладі творчості О. Осмьоркіна і П. Оссовського)The development of aesthetic perception of plastic еxpressiveness of painting in the process of learning the fine art of the twentieth century (on example of О. Osmyorkin and P. Ossovsky)Article