Царенко, Олександр МиколайовичЦаренко, Александр НиколаевичTsarenko, Alexander NikolaevichЦаренко, Ірина ЛеонтіївнаЦаренко, Ирина ЛеонтьевнаTsarenko, Irina Leontievna2021-04-182021-04-182020Царенко О. М. Методичні особливості навчання студентів професійно орієнтованим дисциплінам / Олександр Миколайович Царенко, Ірина Леонтіївна Царенко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 191. – С. 175-178.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3489(uk) На основі аналізу проблем навчання студентів професійно орієнтованим дисциплінам у статті досліджуються ефективні умови становлення майбутніх фахівців, серед яких визначальними є вироблення вмінь самостійно поповнювати і творчо застосовувати набуті знання в різних практичних і педагогічних ситуаціях. Ефективними методами навчання студентів є проблемні лекції, адже вони стають активними учасниками освітнього процесу. До ефективних методик випереджувальної освіти відносяться: проблемні, інтерактивні й проектні технології, які доцільно використати на заняттях з харчових технологій. Методики випереджувальної освіти у поєднанні з мультимедійними технологіями, які забезпечують належний рівень візуалізації навчального матеріалу, сприяють підвищенню ефективності освітнього процесу, в цілому. Перспективи подальших розробок ми вбачаємо у розробці методики впровадження проблемних, інтерактивних і проєктних технологій, які сприятимуть формуванню фахової компетентності та розвитку методологічної культури майбутніх вчителів.(ru) В статье исследуются эффективные условия подготовки будущих специалистов, среди которых определяющим являются выработка умений творчески применять полученные знания, что обеспечивает сознательное отношение будущего учителя к выполнению профессиональных обязанностей и овладение профессиональной компетентностью. Обобщение результатов исследований свидетельствует о наличии потребности в трансформации образовательной системы путем совершенствования инновационных форм, методов и средств обучения. Эффективными методами обучения являются проблемные лекции, ведь будущие учителя становятся активными участниками образовательного процесса, а в сочетании с мультимедийными технологиями обеспечивается надлежащий уровень визуализации учебного материала, в частности с пищевых технологий. Перспективы дальнейших исследований мы видим в усовершенствовании методики внедрения проблемных, интерактивных и проектных технологий, которые целесообразно использовать в обучении студентов другим профессионально ориентированным дисциплинам, что способствует формированию профессиональной компетентности и развитию методологической культуры современного учителя.культури майбутніх вчителів.(en) Based on the analysis of the problems of teaching students to professionally oriented disciplines, the article examines effective conditions for the training of future specialists, among which the development of skills to independently replenish and creatively apply the knowledge gained in various situations is decisive. This approach ensures a conscious attitude of the future teacher to the performance of professional duties and the acquisition of professional competence. The theoretical level of training of students in the discipline "Food Technologies" should contribute to the development of skills to practically implement knowledge in future professional activities, and the chosen methods and means of teaching should meet the modern needs of society for the professional competence of technology teachers. The generalization of research results indicates the need for transformation of the educational system by improving innovative forms, methods, technologies and teaching aids, which make it possible to increase the level of adaptation of graduates of higher educational institutions to the needs of the labor market and the requirements of employers. However, an undesirable phenomenon is the artificial introduction of new foreign forms and methods of teaching, which do not take into account the peculiarities of the national education system, in particular, without proper understanding and adaptation to the real conditions of the organization of the educational process. Problem lectures are effective methods of teaching students, because future teachers become active participants in the educational process. Effective methods of advanced education include: problematic, developmental, interactive and project technologies that are advisable to use when teaching students. These techniques, in combination with multimedia technologies, provide an appropriate level of visualization of educational material; contribute to an increase in the effectiveness of the educational process. When conducting lectures, presentation and video materials on the technological process of processing and determining the quality of food products are effective. We see prospects for further developments in the development of a methodology for the introduction of problematic, interactive and project technologies, which are advisable to use in teaching students to other professionally oriented disciplines, which will contribute to the formation of professional competence and the development of the methodological culture of future technology teachers.ukхарчові технологіїметоди навчаннямультимедійні технологіїметодологічна культурафахова компетентністьпищевые технологиметоды обучениямультимедийные технологиметодологическая культурапрофессиональная компетентностьfood technologiesteaching methodsmultimedia technologiesmethodological cultureprofessional competenceМетодичні особливості навчання студентів професійно орієнтованим дисциплінамМетодические особенности обучения студентов профессионально ориентированным дисциплинамMethodological features of training students in professionally oriented disciplinesArticle