Негребецька, Ольга МиколаївнаНегребецкая, Ольга НиколаевнаNegrebetska, Оlga Nikolaivna2021-04-152021-04-152019Негребецька О. М. Мистецька освіта: сутність, стан та основні тенденції розвитку культури особистості / Ольга Миколаївна Негребецька // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 178. – С. 228-231.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3459(uk) У статті висвітлюється теоретичні дослідження шляху розвитку митецької освіти та розглядаються можливі тенденції її трансформації і розвитку в сучасних умовах навчального середовища педагогічних університетів.(ru) В статье освещаются теоретические исследования пути развития художественного образования и рассматриваются возможные тенденции его трансформации и развития в современных условиях обучающей среды педагогических университетов.(en) In this article the author reveals the peculiarities of the modern stage of the formation of higher artistic education and defines the prospects for its development on the basis of the developed pedagogical system. The unity of educational and educational functions of artistic education was recorded. Performing in the society important social functions artistic education promotes the education of a tolerant attitude to the opinions of others, beliefs, spiritual, aesthetic and national cultural values, consolidating the orientation towards non-violence and tolerance in society, thus effectively influencing the processes of socialization in the youth environment. Artistic education contributes to uniting around the idea of the revival of Ukraine, thus contributing to its emergence on new historical frontiers, the purposeful formation of a creative, free personality of the XXI century. Lowering the demand for various forms of artistic and aesthetic education leads to degradation in, therefore, the use of theaters, museums, exhibition halls, art galleries, libraries, concert and philharmonic organizations, other institutions and organizations of cultural leisure of the city, as well as to actively involve and use as much as possible nongovernmental and non-governmental creative associations, unions, movements, foundations, as well as cultural and artistic workers.ukмистецька освітасоціокультурний контексткультурно-освітній простіртворча діяльністьпросвітницьке дозвілляхудожественное образованиесоциокультурный контексткультурнообразовательное пространствотворческая деятельностьпросветителный досугartistic educationsocio-cultural contextcultural and educational spacecreative activityeducational leisureМистецька освіта: сутність, стан та основні тенденції розвитку культури особистостіХудожественное образование: сущность, состояние и основніе тенденции развития культуры личностиArtistic education: essence, condition and main tendencies of development of culture of personalityArticle