Куркіна, Сніжана ВіталіївнаКуркина, Снежана ВиталиевнаKurkina, Snizhana Vitaliivna2017-02-242017-02-242017Куркіна С. В. Специфіка організації пізнавальної діяльності учнів молодших класів на уроках музичного мистецтва / Сніжана Віталіївна Куркіна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 150. – С. 75-80.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2211(uk): У даній статті автор досліджує особливості пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку на уроках музичного мистецтва й показує шляхи й методи ефективного розвитку особистості засобами музичного мистецтва. Автор вказує, що правильно організована пізнавальна діяльність на уроках музики здатна стимулювати процеси мислення, позитивно впливає на формування таких операцій як аналіз, синтез, абстрагування, порівняння, узагальнення тощо.(ru) В представленной статье автор исследует особенности познавательной деятельности детей младшего школьного возраста на уроках музыкального искусства и показывает пути и методы эффективного развития личности средствами музыкального искусства. Автор указывает, что правильно организованная познавательная деятельность на уроках музыки способна стимулировать процессы мышления, положительно влияет на формирование таких операций как анализ, синтез, абстрагирование, сравнение, обобщение.(en) This paper is exploring the features of cognitive activity of primary school children at music lessons and showing the ways and methods of effective personal development by the means of music. In addition, the author is raising the problem of the inability and unwillingness of even beginners- students to learn and, accordingly, she is trying to find and offer secondary school teachers the ways to work with students of appropriate age that could form in children the interest to learning in general and develop a desire to learn and think. The author points out that properly organized cognitive activity at the music lessons is able to stimulate the thinking process, positively influences such operations as analysis, synthesis, abstraction, comparison, generalization, etc. It has been proved that the efficient activity improves the cognitive activity of students in the classroom, increases their mobility, communicative skills and the ability to solve more complicated tasks which require the use of some innovative approaches. The author shows that at the lessons of music students can feel the joy of collective creativity, develop the skills of artistic and creative activities and learn to cooperate with teachers and peers.ukпізнавальна діяльністьпочаткова школамолодший шкільний вікмузичне мистецтводіяльністьпознавательная деятельностьначальная школамладший школьный возрастмузыкальное искусствоурокучебный процессразвитие личностиучебная деятельностьхудожественно-творческая деятельностьa cognitive activitya primary schoola primary school agea musical arta lessona learning processa personal developmentlearning activitiesan artistic and creative activityСпецифіка організації пізнавальної діяльності учнів молодших класів на уроках музичного мистецтваThe specificity of organization of teaching junior pupils at the lessons of musical artСпецифика организации познавательной деятельности учеников младших классов на уроках музыкального искусстваArticle