Дубінка, Микола МихайловичDubinka, Mykola Mikhaylovich2023-10-122023-10-122023Дубінка М. М. Традиції виховання дітей в українській сім’ї (Південь України): історія розвитку (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / Микола Михайлович Дубінка // Наукові записки ЦДУ. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. праць / МОН України, Центральноукр. держ. ун-т ім. В. Винниченка. - Кропивницький, 2023. - Вип. 209. – С. 163-169.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/4967(ua) У статті автор здійснив спробу аналізу особливостей розвитку української сім’ї на різних історичних етапах розвитку (друга половина ХІХ ст. – початок ХХ ст. (Південь України)). Ним обґрунтовано зростання інтересу до минулого народу, його виховних традицій, історичних знань, до національної духовної ідеї, без яких неможливо зрозуміти сучасний розвиток конкретної нації. Доказом цього є історичний шлях розвитку України, де стійким, соціально й духовно значущим елементом у вихованні особистості є сім’я, яка зберегла і залишила нам у спадок тисячолітню народну культуру, цінності, традиції. Науковець зазначає, що сім’я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих національних ідеалів. А в Україні завжди панував культ родини, рідної домівки, шани до батьків та свого роду. Сімейні українські традиції виховання – це своєрідний механізм передачі, засвоєння і розвитку народного досвіду виховання, культури, та формування на цій основі соціально та національно значимих якостей особистості. Вивчаючи характер виховання дітей на різних етапах становлення української робітничої сім’ї автор зазначає, що їх етнопедагогічні традиції були спрямовані на утвердження народно-родинної основи виховання; визначення мети виховання через ідеал традицій українського суспільства; залучення учасників виховного процесу до засвоєння культури та народного надбання, забезпечення спадкоємності як необхідної умови створення нового потенціалу української культури; визначення основних напрямків залучення до культурних цінностей через вивчення досвіду народу, звичаїв, способу життя. Здійснений аналіз українських традицій виховання у сім’ї дозволив зробити висновок про їх визначальну роль у формуванні характеру кожної дитини, її особистісних рис і національної свідомості, реалізації процесу соціалізації особистості. Це стало основою формування нової самобутньої національно-педагогічної системи. Перспективи подальших наукових пошуків убачаємо у дослідженні впливу традицій сім’ї на процес виховання дитини (історіографія питання).(en) In the article, the author made an attempt to analyze the peculiarities of the development of the Ukrainian family at different historical stages of development (the second half of the 19th century – the beginning of the 20th century (Southern Ukraine)). It justified the growth of interest in the past of the people, its educational traditions, historical knowledge, and the national spiritual idea, without which it is impossible to understand the modern development of a particular nation. Proof of this is the historical path of development of Ukraine, where a stable, socially and spiritually significant element in the upbringing of the individual is the family, which has preserved and left us a thousand-year-old folk culture, values, and traditions. The scientist notes that the family has always been the best collective educator, bearer of the highest national ideals. And in Ukraine, the cult of family, native home, respect for parents and kindred has always prevailed. Ukrainian family traditions of upbringing are a kind of mechanism of transmission, assimilation and development of the national experience of upbringing, culture, and formation of socially and nationally significant personality qualities on this basis. Studying the character of children's education at various stages of formation of the Ukrainian working family, the author notes that their ethno-pedagogical traditions were aimed at establishing the national and family basis of education; determining the goal of education through the ideal of the traditions of Ukrainian society; involvement of participants in the educational process in the assimilation of culture and national heritage, ensuring continuity as a necessary condition for the creation of a new potential of Ukrainian culture; determination of the main directions of involvement in cultural values through the study of people's experience, customs, lifestyle.The analysis of Ukrainian family upbringing traditions allowed us to draw a conclusion about their determining role in shaping the character of each child, his personal traits and national consciousness, and the implementation of the process of socialization of the individual. This became the basis for the formation of a new original national pedagogical system.ukвихованняробітнича родинаукраїнська сім’ядитинаПівдень Україниетнопедагогічні традиціїupbringingworking familyukrainian familychildSouth of Ukraineethno-pedagogical traditionsТрадиції виховання дітей в українській сім’ї (Південь України): історія розвитку (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)Traditions of education of children in the ukrainian family (southern ukraine): history of development (second half of the 19th - beginning of the 20th century)Article