Свещинська, Наталя ВасилівнаСвещинская, Наталья ВасильевнаSveshchinska, Natalya Vasilivna2021-04-142021-04-142019Свещинська Н. В. Формування виконавських навичок у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки / Наталя Василівна Свещинська // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 178. – С. 177-181.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3451(uk) У статті розглядаються та узагальнюються теоретичні підходи до вирішення проблеми професійної підготовки вчителів музичного мистецтва, акцентується важливість та ефективність використання спеціальних предметів фахового спрямування (основний музичний інструмент, диригування, вокал) для ефективного коригування процесом розвитку виконавських навичок студентів в процесі фахової підготовки.(ru) В статье рассматриваются и обобщаются теоретические подходы к решению проблемы профессиональной подготовки учителей музыкального искусства, акцентируется важность и эффективность использования специальных предметов специального направления (основной музыкальный инструмент, дирижирование, вокал) для эффективной коррекции процессом развития исполнительских умений студентов в процессе специальной подготовки.(en) The article analyzes and generalises theoretical approaches to the solution of the problem of professional training of teachers of musical art, emphasizes the importance and efficiency of using specialized specialty subjects (basic musical instrument, conducting, vocals) for effective adjustment of the process of development of executive skills of students in the process of professional training. Consequently, the important didactic principles of the development of knowledge of the teacher of musical art is the creative, aesthetic and professional self-improvement of the young teacher, supplementing the personal information and methodological base, creating an individual mobile system of effective pedagogical knowledge and skills that correspond to specific tasks. Visiting concerts of academic music, opera and musical drama performances, etc. (together with students, colleagues, independently); instrumental music, collective singing; acquaintance with new musical works of various forms, genres, styles; preparation and performance as an executor (performer) at local, regional and other conferences, festivals, concerts, performances, etc. actively promote creative self-improvement of the teacher-musician.ukпрофесійна підготовкавиконавські навичкимайбутній вчитель музичного мистецтвапрофессиональная підготовкаисполнитльские навыкибудущий учитель музыкального искусстваprofessional trainingperforming skillsfuture teacher of musical artФормування виконавських навичок у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахової підготовкиФормирование исполнительских навыков у будущих учителей музыкального искусства в процессе профессиональной подготовкиForming executive skills for future teachers of music art in professional preparationArticle