Piankovska, IrynaПянковська, Ірина Володимирівна2018-07-092018-07-092018Piankovska I. Textkompetenz als bestandteil der sprachkompetenz / Iryna Piankovska // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Філологічні науки = Research Bulletin. Series: Philological Sciences / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : «КОД», 2018. – Вип. 165. – С. 542-548.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/3150(uk) Статтю присвячено питанням текстової компетенції (ТК) як ключової компетенції на занятті з іноземної мови. У науковій праці описано, яку роль відіграє ТК з-поміж інших мовних компетенцій (граматичної, ілокутивної, соціолінгвістичної). Велику увагу приділено визначенню поняття «ТК», в якому на передній план виступає опозиція «усне мовлення — писемне мовлення». Підкреслено особливу роль ТК під час формування навичок на лексичному й граматичному рівні, а також на рівні знання різновидів тексту, коли на підставі змістового й мовного опрацювання текстів велике значення надається формуванню іншомовної комунікативної компетенції. Визначено методи й принципи, які сприяють формуванню цих навичок. Окрім того, перераховано найважливіші завдання ТК, встановлено індикатори, які дають змогу оцінити ТК студентів, а також представлена трифазна модель для формування ТК, розроблена С. Шмьольцер-Айбінгер. Також у статті йде мова про текст як основу ТК, різні підходи до визначення тексту, його особливості й характерні ознаки, усні й письмові форми, найважливіші функції текстів у підручниках, роль різних видів текстів під час формування ТК та їх значення для успішної комунікації.(de) Der Beitrag ist den Fragen der Textkompetenz (TK) als Basiskompetenz in Fremdsprachenunterricht gewidmet. Darunter wird beschrieben, welche Rolle die TK zwischen den anderen Sprachkompetenzen spielt. Grofie Aufmerksamkeit wird der Definition des Begriffs ,,TK“ geschenkt, indem die Opposition „MUndlichkeit — Schriftlichkeit“ in den Vordergrund gestellt wird. Es wird die besondere Rolle der TK bei der Forderung der sprachlichen Fertigkeiten auf den Ebenen des Wortschatzes, der Grammatik und des Textsortenwissens hervorgehoben, und Methoden und Prinzipien bestimmt, die dazu beitragen. Aufierdem werden die wichtigsten Aufgaben der TK aufgezahlt, Indikatoren festgestellt, die erlauben, die TK der Studierenden einzustufen, sowie auch ein 3- Phasen-Modell zur Forderung der TK, das S. Schmolzer-Eibinger ausgearbeitet hat, dargestellt. Auch behandelt der Beitrag den Text als Hauptpunkt der TK, verschiedene Anzatze zur Textdeflnition, seine Besonderheiten und charakteristischen Merkmale, mmdliche und schnftliche Formen, die wichtigsten Funktionen der Lehrbuchtexte, die Rolle der verschiedenen Textsorten bei der Herausbildung der TK und fur eine erfolgreiche Kommunikation.(en) The paper deals with the questions of text competence (TC) as a key competence in foreign language classes. The role of TC among other linguistic competences (grammar, illocutionary, sociolinguistic) is described. Much attention is paid to defining the notion of ТС, in which the opposition "orality — textuality" is in the foreground. The special role of TC during the formation of skills on the lexical and grammatical level, as well as on the level of knowledge of varieties of text is emphasized, when on the basis of content and linguistic elaboration of texts great importance is given to the formation of foreign-language communicative competence. The methods and principles that contribute to the formation of these skills are defined. In addition, the most important tasks of the TC are listed (to comprehend and summarize the tGXtS^ analyze, interpret and evaluate the texts; to recognize, interpret and critically evaluate the effect of specific tools; to develop text templates by writing own creative texts; to interpret text templates taking into account background knowledge of the historical and social context). Indicators are set which allow to estimate TC of students, and also a three-phase model for the formation ofTC is presented, developed by S. Schmolzer-Eibinger. This model includes the phase of knowledge activation, the phase of working on texts and the phase of text transformation. The article also discusses the text as the basis of the TC, as the starting point and goal of the classes. Different approaches to the definition of the text, its features and characteristics, the oral and written forms, the most important functions of texts in textbooks, the role of different types of texts during the formation of TC and their importance for successful communication are researched.deтекстова компетенціямовна компетенціязаняття з іноземної мовимовна навичкаусні та письмові види діяльностітекствид текстутекстова конструкціятекстова реконструкціяtextual competencelanguage competenceforeign language classeslanguage skillsoral and written activitiestexttype of texttextual constructiontextual reconstructionTextkompetenzSprachkompetenzFremdsprachenunterrichtsprachliche Fertigkeitmündliche und schnftliche AktivitatenTextTextsorteTextkonstruktionTextrekonstruktionTextkompetenz als bestandteil der sprachkompetenzТекстова компетенція як складова мовної, компетенціїText competence as a component of linguistic competenceArticle