Sveschynska, Natalia VasulivnaСвещинська, Наталя ВасилівнаСвещинская, Наталья Васильевна2017-04-282017-04-282017Sveschynska N. V. Pedagogical model of formation of value orientations of the future teacher-musician / Natalia Vasulivna Sveschynska // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 149. – С. 89-92.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2371(uk) В статті розглядається питання формування ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів-музикантів на сучасному етапі розвитку суспільства, який вимагає підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців, осмисленню ними цінності професійної діяльності, враховуючи особистісну спрямованість, цінності, переконання. Педагогічна модель процесу формування ціннісних орієнтацій майбутнього педагога-музиканта передбачає поетапне та цілісне здійснення означеного процесу з ефективним результатом.(ru) В статье рассматривается вопрос формирования ценностных ориентаций будущих педагогов-музыкантов на современном этапе развития общества, которое требует повышения эффективности профессиональной подготовки будущих специалистов, осмыслению ними ценности профессиональной деятельности, учитывая личную направленность, ценности, убеждения. Педагогическая модель процесса формирования ценностных ориентаций будущего педагога-музыканта предполагает поэтапное и целостное осуществление данного процесса с эффективным результатом.(en) The article discusses the issue of formation of value orientations of future teachers-musicians in the present stage of development of society, which requires increasing the efficiency of vocational training of future professionals, in understanding them the values of professional activity, given the personal orientation, values, and beliefs. Pedagogical model of formation of valuable orientations of the future teacher-musician suggests a phased and integrated implementation of the process with effective results. As a result of the use of pedagogical model we have defined priority goal of musical pedagogy –upbrining of a harmoniously developed creative personality that seeks a holistic comprehension of musical space; correlation of independent hypothetical performing and future teachers' pedugogic models with experience of domestic and foreign piano pedagogy (I.Hoffman, V.Landovska, H.Neuhaus, A.Rubinstein, V.Safonov, S.Feinberg); worked the conceptual approaches to performing and teaching activities; determined that the formation of value orientations of students in music and pedagogic education is a means to comprehend the musical world.enціннісні орієнтаціїцінність професійної діяльностіпедагогічна модельефективність професійної підготовкисистема художніх цінностеймузичне мистецтво ценностные ориентацииценность профессиональной деятельностипедагогическая модельэффективность профессиональной підготовкисистема художественных цінностеймузыкальное искусствоvalue orientationthe value of professional activitiespedagogical modelthe effectiveness of trainingthe system of artistic valuesthe art of musicПедагогічна модель формування ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя-музикантаПедагогическая модель формирования ценностных ориентаций будущего учителя-музыкантаPedagogical model of formation of value orientations of the future teacher-musicianArticle