Гусєва, Любов ГригорівнаГусева, Любовь ГригорьевнаHusieva, Liubov Hrihorivna2017-04-272017-04-272017Гусєва Л. Г. Творчий метод К. Піскорського в контексті становлення мистецької освіти України / Гусєва Любов Григорівна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 155. – С. 126-130.https://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/2356(uk) У статті розглядаються умови формування та особливості творчого методу українського художника кінця ХІХ початку ХХ ст. К. Піскорського. В наш час, коли мистецька освіта переживає ряд суперечностей і протиріч, викликаних змінами, які відбуваються в суспільстві, важливим є переосмислення вже накопиченого художнього та художньо-педагогічного досвіду. Що, в свою чергу, сприятиме якісним змінам в подальшому процесі розвитку мистецької освіти України.(ru) В статье рассматриваются условия формирования и особенности творческого метода украинского художника конца XIX начала ХХ в. К. Пискорского. В наше время, когда художественное образование переживает ряд противоречий, вызванных изменениями, которые происходят в обществе, важно переосмысление уже накопленного художественного и художественно-педагогического опыта. Что, в свою очередь, будет способствовать качественным изменениям в дальнейшем процессе развития художественного образования Украины.(en) Nowadays the art education goes through number of contradictions and conflicts, which are caused by changes happening in society. Therefore it is important to rethink already collected artistic and artisticpedagogical experience. This will promote qualitative changes in the further process of development of Ukrainian art education. In the article the conditions of formation and peculiarities of art method of Ukrainian artist of late XIX and early XX century K. Piskorski are considered. The analysis of sources of literature and collected materials provided opportunity to reveal the peculiarities of his creative method, the main features of which are: - the artist's confidence that art and kindness are indivisible parts of master's art; - musicality of master's plastic images, which has been established via linear basis; music permeates through all the plastic system, which is based on linear rhythms, on the flow of the colour spots, distinctly outlined by sharp or smooth contours; - conscious choice of watercolor techniques, which complies the artist's worldview, who does not recreate the reality, but creates his own worlds; - conciseness, style, symbolism of images, composition ornamentation, professionalism and depth of philosophical works; - special way of artist's perception, passion dream of other worlds and harmony of nature worship; - the use of paired compositions, built on contradistinction, contrasts, reflecting the unity of opposites and the rhythms of life. K. Piskorski understood an image as embodiment offeelings and experiencing, own perception of the world andpresentations and at the same time, reflection of tense fight, dramatic effect of human fates. Authorial articles of K.Piskorski about philosophy, moral, religion, an art isexposed his world view. Permanent marking of artist the value of good as testifiesthe terms of the real art that he considers active.ukтворчий методмистецька освітаК. ПіскорськийГ. Нарбутхудожній методобразотворча підготовкаавангардсимволізмтворческий методхудожественное образованиеК. ПискорскийГ. Нарбутхудожественный методизобразительная подготовкаавангардсимволизмthe creative methodart educationK. PiskorskiyG. Narbutart methodgraphic preparationadvance-guardsimvolyzmТворчий метод К. Піскорського в контексті становлення мистецької освіти УкраїниТворческий метод к. Пискорского в контексте становления художественного образования УкраиныThe creative method of k. Piskorski in a context of formation of UkrainianArticle